Pansarplåt?
- peter bjurman
- Medlem
- Inlägg: 306
- Blev medlem: 23 november 2006, 13:46
- Ort: Stockholm
Pansarplåt?
skillnaden mellan pansarplåt och vanlig stålplåt?skillnaden i legering och tillverkning?Svensk kontra Tysk (vk2) mvh Peter
Pansarplåt
Det är inte lätt att tillverka pansarplåt och det har inte varit många tillverkare i Sverige. Fram till 1945 så var det bara två tillverkare av betydelse, Bofors och Avesta järnverk.
Bofors var först och behövde ibland pansarplåt till skydd omkring och pjässköldar för de kanoner som man tillverkade mot beställning till många olika länder i början av 1900-talet.
Avesta började i större omfattning att tillverka pansarplåt på 1920-talet, och de stod för större delen av all pansarplåt till våra fordon fram till 1945.
Tillverkningsmetod, före 1945.
Järn smälts tillsammans med en exakt mängd kol som avgör hur hårt pansaret kan göras. För att få fram vissa andra egenskaper som man är ute efter blandas det i lämpliga mängder med vanligtvis nickel, krom och mobdylen.
Smältan hälls ut i formar och gjuts till ämnen som innan de kallnat valsas ut till den tjocklek av plåt som beställaren vill ha.
När plåtarna kallnat bearbetar man dem vidare, klipper eller skär ut öppningar, hålar, bockar och skär till exakta mått.
Detta arbete går att utföra med vanliga maskiner och metoder, därför att plåten ännu inte är hård. Först när allt arbete är klart sker härdning i två steg, först värms plåtarna upp till en viss temperatur (kring 800º) i en viss tid för att därefter hastigt avkylas i t.ex olja. Plåten är nu mycket hård och väldigt spröd och spricker lätt.
Sista steget som ger pansaret de rätta egenskaperna, är en anlöpning av plåten, vilket innebär att en ny upphettning görs, men nu inte till lika höga temperaturer som vid härdningen (250º). Temperatur och tid vid anlöpning är av stor betydelse för de slutgiltiga egenskaperna. Dessa speciella egenskaper kan vara hård yta och mera seghet i mitten, osv. beroende på var på ett fordon som plåten slutligen ska sitta.
En takplåt t.ex. på en stridsvagn, bör inte ha samma egenskaper som en frontplåt.
Bofors var först och behövde ibland pansarplåt till skydd omkring och pjässköldar för de kanoner som man tillverkade mot beställning till många olika länder i början av 1900-talet.
Avesta började i större omfattning att tillverka pansarplåt på 1920-talet, och de stod för större delen av all pansarplåt till våra fordon fram till 1945.
Tillverkningsmetod, före 1945.
Järn smälts tillsammans med en exakt mängd kol som avgör hur hårt pansaret kan göras. För att få fram vissa andra egenskaper som man är ute efter blandas det i lämpliga mängder med vanligtvis nickel, krom och mobdylen.
Smältan hälls ut i formar och gjuts till ämnen som innan de kallnat valsas ut till den tjocklek av plåt som beställaren vill ha.
När plåtarna kallnat bearbetar man dem vidare, klipper eller skär ut öppningar, hålar, bockar och skär till exakta mått.
Detta arbete går att utföra med vanliga maskiner och metoder, därför att plåten ännu inte är hård. Först när allt arbete är klart sker härdning i två steg, först värms plåtarna upp till en viss temperatur (kring 800º) i en viss tid för att därefter hastigt avkylas i t.ex olja. Plåten är nu mycket hård och väldigt spröd och spricker lätt.
Sista steget som ger pansaret de rätta egenskaperna, är en anlöpning av plåten, vilket innebär att en ny upphettning görs, men nu inte till lika höga temperaturer som vid härdningen (250º). Temperatur och tid vid anlöpning är av stor betydelse för de slutgiltiga egenskaperna. Dessa speciella egenskaper kan vara hård yta och mera seghet i mitten, osv. beroende på var på ett fordon som plåten slutligen ska sitta.
En takplåt t.ex. på en stridsvagn, bör inte ha samma egenskaper som en frontplåt.
Kolla på detta http://sv.wikipedia.org/wiki/Kompositpansar
- Thord Wedman
- Medlem
- Inlägg: 1579
- Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
- Ort: Mullsjö
- Kontakt:
-
- Tidigare medlem
- Inlägg: 923
- Blev medlem: 30 mars 2007, 18:58
- Ort: Frankrike