Pansarplåt?

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
peter bjurman
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: 23 november 2006, 13:46
Ort: Stockholm

Pansarplåt?

Inlägg av peter bjurman » 13 februari 2007, 11:07

skillnaden mellan pansarplåt och vanlig stålplåt?skillnaden i legering och tillverkning?Svensk kontra Tysk (vk2) mvh Peter

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28915
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Pansarplåt?

Inlägg av Hans » 13 februari 2007, 14:21

Lite bakgrund även om källan inte är helt färsk :lol:

http://runeberg.org/nfbt/0760.html

MVH

Hans

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 16 februari 2007, 18:38

Det är som du säjer. pansarplåt är en bildning av olika legeringar. Men under ww2 så vet jag inte om dom hade vanligt plåt eller om dom mixat med den.

Användarvisningsbild
Kjell S
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 16 juli 2006, 01:26
Ort: SPHF
Kontakt:

Pansarplåt

Inlägg av Kjell S » 17 februari 2007, 22:22

Det är inte lätt att tillverka pansarplåt och det har inte varit många tillverkare i Sverige. Fram till 1945 så var det bara två tillverkare av betydelse, Bofors och Avesta järnverk.
Bofors var först och behövde ibland pansarplåt till skydd omkring och pjässköldar för de kanoner som man tillverkade mot beställning till många olika länder i början av 1900-talet.
Avesta började i större omfattning att tillverka pansarplåt på 1920-talet, och de stod för större delen av all pansarplåt till våra fordon fram till 1945.

Tillverkningsmetod, före 1945.
Järn smälts tillsammans med en exakt mängd kol som avgör hur hårt pansaret kan göras. För att få fram vissa andra egenskaper som man är ute efter blandas det i lämpliga mängder med vanligtvis nickel, krom och mobdylen.
Smältan hälls ut i formar och gjuts till ämnen som innan de kallnat valsas ut till den tjocklek av plåt som beställaren vill ha.
När plåtarna kallnat bearbetar man dem vidare, klipper eller skär ut öppningar, hålar, bockar och skär till exakta mått.
Detta arbete går att utföra med vanliga maskiner och metoder, därför att plåten ännu inte är hård. Först när allt arbete är klart sker härdning i två steg, först värms plåtarna upp till en viss temperatur (kring 800º) i en viss tid för att därefter hastigt avkylas i t.ex olja. Plåten är nu mycket hård och väldigt spröd och spricker lätt.

Sista steget som ger pansaret de rätta egenskaperna, är en anlöpning av plåten, vilket innebär att en ny upphettning görs, men nu inte till lika höga temperaturer som vid härdningen (250º). Temperatur och tid vid anlöpning är av stor betydelse för de slutgiltiga egenskaperna. Dessa speciella egenskaper kan vara hård yta och mera seghet i mitten, osv. beroende på var på ett fordon som plåten slutligen ska sitta.
En takplåt t.ex. på en stridsvagn, bör inte ha samma egenskaper som en frontplåt.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 3 mars 2007, 19:16


Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 3 mars 2007, 20:53

Den sa ju inte speciellt mycket.

Spaningsledaren
Tidigare medlem
Inlägg: 923
Blev medlem: 30 mars 2007, 18:58
Ort: Frankrike

Inlägg av Spaningsledaren » 19 april 2007, 17:23

Många vägar bär till Rom brukar man säga.
I grova smällar handlar det om att uppnå en hård yta med en seg kärna.
Det rör om legerade stål som på olika sätt efterbehandlas.

Skriv svar