predator skrev:Vad för man tag i boken och vad kostar den ?
T.ex. för 341 kr här:
http://www.internetbokhandeln.se/bok.ht ... 9197589462
…men SMB har den ännu billigare för sina medlemmar.
Du kan läsa mer om boken på en av länkarna här:
http://www.bergstrombooks.elknet.pl/
varjag skrev:Jag har Christer's 1:a upplaga i bokhyllan - och den största respekt för den noggrannhet och detaljrikedom som han uppenbarligen söker i sin författargärning.
1983 års upplaga av ”Luftstrid över Kanalen”? Oj, oj, oj – glöm den snarast möjligt! Allvarligt talat – den kom ut 1983 och återspeglar den tidens forskningsnivå. Sedan dess har mycket vatten runnit under broarna, och 2006 års upplaga (som egentligen är en helt ny bok, om än med samma titel) täcker över massor av missar i 1983 års upplaga. Det är verkligen en helt annan bok!
Ståhlspets skrev:Den lista som finns ser ut så här: …
Ja, och med mer detaljer så här:
1940-08-15 Bf 110C Stab II/ZG 76 Broadlands
Flugzeugführer Uffz Röhrich, Rudolf †
Bordfunker Uffz Neymeyer, Theodor †
Jägerbeschuß. Bruch 100 %.
1940-08-15 Bf 110C Stab II/ZG 76 Fl.Pl. Barneville
FF Oblt. Wrede, Karl
Bordfunker Uffz Kukawka, Richard verletzt
Bruchlandung infolge Feindbeschuß. Bruch 100 %.
1940-08-15 Bf 110C Stab II/ZG 76 Fl.Pl. Cherbourg-West
Flugzeugführer Lt Hahn, Siegfried verletzt
Bordfunker Uffz Lehner, Willy verletzt
Notlandung infolge Jägerbeschuß. Bruch 100 %.
1940-08-15 Bf 110C II/ZG 76 Kanal
Absturz in See infolge Jägerbeschuß. Bruch 100 %.
1940-08-15 Bf 110C 4./ZG 76 Kanal
Flugzeugführer Oblt Wien, Max †
Bordfunker Uffz Diebold, Eugen vermißt
Absturz in See infolge Jägerbeschuß. Bruch 100 %.
1940-08-15 Bf 110C-4 5./ZG 76
Flugzeugführer Oblt Bremer, Gerhard vermißt
Bordfunker Uffz Pauli, Leo vermißt
Vermißt. Bruch 100 %.
1940-08-15 Bf 110C M8+BP 6./ZG 76 Isle of Wight
Flugzeugführer Fw Birndorfer, Jakob †
Bordfunker Uffz Guschewski, Max gefangen
Notlandung infolge Jägerbeschuß. Flugzeugführer auf dem Boden abgeschoßen. Bordfunker verletzt. Bruch 100 %.
1940-08-15 Bf 110C M8+WP 6./ZG 76
Flugzeugführer Fw Wagner, Franz vermißt
Bordfunker Uffz Spörl, Fritz vermißt
Vermißt. Bruch 100 %.
1940-08-15 Bf 110C 2N+BC Stab III/ZG 76 Weymouth Bay
Flugzeugführer Hptm Dickoré, Friedrich-Karl †
Bordfunker Uffz Templin, Herbert gefangen
Absturz in See infolge Jägerbeschuß. Besatzung mit Fallschirm abgesprungen. Bruch 100 %.
1940-08-15 Bf 110C 7./ZG 76 Kanal
Flugzeugführer Uffz Kschamer, Herbert vermißt
Bordfunker Uffz Voigt, Heinz vermißt
Absturz in See infolge Jägerbeschuß. Bruch 100 %.
1940-08-15 Bf 110C 7./ZG 76 Kanal
Flugzeugführer Uffz Haas, Alois vermißt
Bordfunker Gefr Hoffmann, Ernst vermißt
Absturz in See infolge Jägerbeschuß. Bruch 100 %.
1940-08-15 Bf 110C 9./ZG 76 Kanal
Flugzeugführer Lt von Miakich, Hans †
Bordfunker Uffz Tschoppe, Paul vermißt
Absturz in See infolge Jägerbeschuß. Bruch 100 %.
Som tidigare nämnt får man inte blanda ihop det uppdrag som Stab, II. och III./ZG 76 flög från Normandie mot södra England den 15 augusti med det uppdrag som I./ZG 76 (med Bf 110 D) flög från Stavanger/Norge mot norra England.
Som jag skrev i mitt förra inlägg, gjorde II./ZG 76 mycket bra ifrån sig samtidigt som de tillfogades dessa förvisso svåra förluster. Trots att delar av detta förband tvingades strida ur ett stort numerärt underläge, tillfogade de britterna ännu större förluster. II./ZG 76 ”Haifischgruppe” förlorade 8 Bf 110:or men rapporterade 18 luftsegrar – varav tre av Lt. Hans-Joachim Jabs och två av Hptm. Heinz Nacke. Då ska man veta att dessa Bf 110:or åstadkom detta under ett långvarigt näreskortuppdrag. I 2006 års upplaga av ”Luftstrid över Kanalen” återger jag en lång rapport från II./ZG 76 av detta uppdrag.
Som nämnt tidigare, gjorde andra Bf 110-utrustade jaktförband mycket bra ifrån sig den dagen: III./ZG 26 ”Horst Wessel” skyddade ErprGr 210 från att tillfogas några förluster och sköt ned 5 – 6 brittiska jaktplan utan egna förluster; V.(Z)/LG 1 förtecknades på fri jakt för 11 luftsegrar utan egna förluster.
Det är i sammanhanget viktigt att tänka på att Bf 110:ornas förluster den 15 augusti 1940 var exceptionellt höga, och att det även fanns dagar där Bf 109:orna tillfogades förluster av samma storleksordning. Jag har tidigare nämnt den 2 september 1940. Ett annat mörkt datum för Bf 109-förbanden var den 30 september 1940, då 26 Bf 109:or blev nedskjutna.
P.g.a. att Bf 110:an både hade mer ammunition och en betydligt större räckvidd än Bf 109:an, kunde Bf 110-förbanden stanna i strid mycket längre än Bf 109-förbanden; därför kunde också under ett enstaka uppdrag både antalet luftsegrar och de egna förlusterna för ett Bf 110-förband ibland bli högre än för enskilda Bf 109-förband. Men de ackumulerade resultaten för Bf 110-förbanden var i snitt bättre än genomsnittet för Bf 109-förbanden.
Det finns ett antal som jag skulle vilja kalla ”oförklarliga” bakslag i enskilda luftstrider (fall där ett förband jaktplan fick ordentligt på pälsen trots att det hade ett både numerärt och taktiskt övertag) under slaget om Storbritannien: I samtliga fall handlar det på den tyska sidan om Bf 109-förband.
Ståhlspets skrev:Det skulle vara intressant om du publicerade boken på engelska och därmed få den samlade expertisen som nagelfar det du refererar till om att Bf 110 var det bästa jaktflygplanet. Jag menar svenskan är ju ett "smalt språk som inte många forskare kan läsa.
Ja, det är meningen att den ska ges ut på engelska också. Jag har redan diskuterat mina slutsatser angående Bf 110 med en del av den internationella expertisen – t.ex. Robert Forsyth, Brian Cull, John Vasco, Claes Sundin, Morten Jessen och säkert några till som jag inte kan komma på nu – och samtliga har, när de fått ta del av mitt material, ”köpt” mina slutsatser. Men visst har du rätt – det ska bli mycket intressant när boken kommer en bredare läsekrets till del.
F.ö. en mycket intressant och trevlig diskussion!