Franska främlingslegionen i Tchad

Skriv svar
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Franska främlingslegionen i Tchad

Inlägg av tyskaorden » 27 januari 2007, 13:01

Den före detta franska kolonin Tchad har vid ett flertal tillfällen inkallat militärt stöd från Frankrike. Första gången var i april 1969 då 2e REP (främlingsfallskärmsregementet) sändes till landet för att undersödja regeringen mot upprorsmän. De förstärktes i septemebr av ett motoriserat marschkompani (CMLE) sammansatt av Legionens ickefallskärmsenheter. Efter en rad framgångsrika operationer då man hade omkring ett dussin stupade drogs man tillbaka i december 1970.

Under 1970- och 1980-talet återkom Legionen till Tchad som del av större franska truppdetachment. De sattes in mot FROLINAT rebellerna och från 1973 mot libyska trupper. Khadaffi hade år 1973 annekterat den mineralrika Aouzouremsan.

1978 under operation Tacaud insattes 1. skvadronen ur 1e REC (främlingskavalleriregementet) med AML-60/90 pansarbilar mot libysk uppbackade rebeller i Salal, Ati och Djedda. Senare patrullerade de längs en stilleståndslinje. I juni anlände 1e REC:s 4.skvadron och i augusti 3. skvadronen. I september anlände 2. skvadronen för att avlösa 1. skvadronen varefter styrkorna från 1. REC började dras tillbaka.

Användarvisningsbild
Lützow
Medlem

Inlägg av Lützow » 27 januari 2007, 16:31

Har Frankrike någon truppinsats i Tchad idag? Dom har ju trupper på dom mest konstiga ställen annars så.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 27 januari 2007, 18:22

Lützow skrev:Har Frankrike någon truppinsats i Tchad idag? Dom har ju trupper på dom mest konstiga ställen annars så.
Inte enligt fransmännen själva efter en snabb check här. http://www.defense.gouv.fr/sites/defense/

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Moxica
Medlem

Inlägg av Moxica » 27 januari 2007, 23:41

Hans skrev: Inte enligt fransmännen själva efter en snabb check här. http://www.defense.gouv.fr/sites/defense/

MVH

Hans
Nu är jag ingen språkmästare på Franska men jag tycker mej se en karta på den sidan där det står att Frankrike har 1 100 man i Tchad :|

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 28 januari 2007, 10:51

Moxica skrev:
Hans skrev: Inte enligt fransmännen själva efter en snabb check här. http://www.defense.gouv.fr/sites/defense/

MVH

Hans
Nu är jag ingen språkmästare på Franska men jag tycker mej se en karta på den sidan där det står att Frankrike har 1 100 man i Tchad :|
Du har helt rätt, jag var för snabb - sorry.

http://www.defense.gouv.fr/portal_repos ... o1/getData

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 28 januari 2007, 11:22

Här kan man hitta en karta om visar var de har trupper på uppdrag:
http://www.defense.gouv.fr/sites/defens ... rojection/

/Marcus

Användarvisningsbild
Lützow
Medlem

Inlägg av Lützow » 28 januari 2007, 11:46

Konstigt at inte Franska Guyana stär med. Legionen har/haft ett helt regemente där.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 28 januari 2007, 12:00

Vad jag förstår så visar kartan operationer utanför Frankrike, alltså är inte styrkorna i de översjöiska departementen/territorierna med.

Användarvisningsbild
Lützow
Medlem

Inlägg av Lützow » 28 januari 2007, 12:55

Aha! Det förklarar det hela! Min franska är minst sagt dålig.

Hellbastard
Medlem

Inlägg av Hellbastard » 28 januari 2007, 23:19

Fast kartan är konstig -- "Forces hors métropole" betyder "styrkor utanför det egentliga/europeiska Frankrike". Métropole betyder helt enkelt det som vi vanliga dödliga tycker är Frankrike, och utesluter alltså Franska Guyana, Nya Kaledonien, Martinique, osv.

Den borde därför (även i franskt språkbruk) lista truppstyrkor i dessa områden, och om jag inte misstar mej finns det även trupper på ett gäng andra ställen som tex Djibouti. Så nåt är med andra ord skumt med denna karta, trots att den kommer från officiellt håll.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 28 januari 2007, 23:52

Hellbastard skrev:Fast kartan är konstig -- "Forces hors métropole" betyder "styrkor utanför det egentliga/europeiska Frankrike". Métropole betyder helt enkelt det som vi vanliga dödliga tycker är Frankrike, och utesluter alltså Franska Guyana, Nya Kaledonien, Martinique, osv.
Språkbruket kan faktiskt variera. Det finns INGEN juridisk eller diplomatisk skillnad mellan Frankrike och Franska Guyana, medans t.ex Franska Polynesien är en separat enhet.
I den här kartan avses nog enbart trupper utanför franskt territorium.
Hellbastard skrev:och om jag inte misstar mej finns det även trupper på ett gäng andra ställen som tex Djibouti. Så nåt är med andra ord skumt med denna karta, trots att den kommer från officiellt håll.
DET är verkligen skumt eftersom Djibouti är en av La Legion ètrangères största träningsområden.

Hellbastard
Medlem

Inlägg av Hellbastard » 29 januari 2007, 00:19

Giancarlo skrev:Det finns INGEN juridisk eller diplomatisk skillnad mellan Frankrike och Franska Guyana
Okej, detta är lite off topic, men visst är det sant som Giancarlo säger att det inte finns nån juridisk skillnad mellan Franska Guyana och la Métropole. Dock -- det finns det inte heller mellan USA och Hawaii, och ändå kan man höra uttrycket "mainland USA".

Samma sak här. Och jag är ganska hundra på att la Métropole (normalt) betyder samma sak som "mainland USA". Alltså: ingen juridisk skillnad, men en i många avseenden praktisk allmänspråklig distinktion.

Men en hel del (dock inte tex Djibouti) skulle förklaras om just upphovsmännen till denna karta hade ett avvikande språkbruk.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 29 januari 2007, 16:43

Lite mer OT om DOM-TOM mm. http://fr.wikipedia.org/wiki/DOM-TOM

Och mycket riktigt
Métropole
Le terme de métropole (du Grec mêtêr, mère, et polis, ville) a plusieurs acceptions :
...
un État considéré sans ses colonies extérieures, départements et territoires d'outre-mer ;

Också från franska Wikipedia.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 3 februari 2007, 12:21

För att återvända till Tchad, så gjorde libyska trupper och FROLINAT-rebeller i juni 1983 ett storanfall vilket ledde till den största franska truppkontigenten hittills skickades till landet - Operation Manta. Denna styrka inkluderade 1e REC:s 2. skvadron plus en styrka på omkring 1 500 legionärer. Tre år senare gick tchadianska styrkor understödda av franska trupper bl.a. 1e REC (operation Épervier) till motanfall norr ut. 19-22 mars 1987 slog man ut en libysk pansarbrigad. Sedan dess har situationen vad det gäller Libyen stabiliserats. Legionen har dock fortsatt att rotera kompanier och skvadroner till Tchad.

Skriv svar