I Gotlandstråden efterfrågades information om andra världskrigets MP (militärpolis), eller fältpolis som det hette då. Jag har i någon tidigare tråd länkat till den här sidan, men den är absolut god nog att meritera en egen tråd. Det är ursprungligen en C-uppsats av Per Iko.
"För ordning och säkerhet - uppsättandet av en svensk fältpolis under beredskapstiden"
Länk http://www.geocities.com/Athens/8088/fpolis0.htm
Fältpolis
-
- Stödjande medlem 2024
-
- Medlem
Intressant!
Ibland stöter man på begreppet "Krigspolis" också, var hör de hemma i sammanhanget? Likaså fanns det ju flottiljpoliser inom FV och sk. Marinpoliser. Var dessa fältpoliser, eller avsåg fältpolisbeteckningen bara de som utbildades som värnpliktiga + officerarna vid militärpolis/fältpolisförbanden? Jag har fått för mig att såväl marin- som flottiljpoliser alltid var stamanställlda underofficerare?
mvh
stivne
Ibland stöter man på begreppet "Krigspolis" också, var hör de hemma i sammanhanget? Likaså fanns det ju flottiljpoliser inom FV och sk. Marinpoliser. Var dessa fältpoliser, eller avsåg fältpolisbeteckningen bara de som utbildades som värnpliktiga + officerarna vid militärpolis/fältpolisförbanden? Jag har fått för mig att såväl marin- som flottiljpoliser alltid var stamanställlda underofficerare?
mvh
stivne
-
- Medlem
-
- Medlem
Efter fältpolisen blir det krångligare.
Min uppfattning är att följande förbandstyper existerat under tiden efter 1945:
Militärområdesförband:
10 st Militärpolisskvadroner och 8 st militärpolisplutoner vilka ersattes av 6 st Milosäkkomp under 90-talet
Fördelningsförband:
14 st Militärpoliskompanier villka ersattes av 6 st Militärpolisjägarskvadroner under 90-talet
Någon med insikt som kan kommentera?

Min uppfattning är att följande förbandstyper existerat under tiden efter 1945:
Militärområdesförband:
10 st Militärpolisskvadroner och 8 st militärpolisplutoner vilka ersattes av 6 st Milosäkkomp under 90-talet
Fördelningsförband:
14 st Militärpoliskompanier villka ersattes av 6 st Militärpolisjägarskvadroner under 90-talet
Någon med insikt som kan kommentera?