VK2-fartyg fortfarande i aktiv tjänst?
VK2-fartyg fortfarande i aktiv tjänst?
Satt och läste om ARA General Belgrano, den argentinska kryssaren som sänktes under Falklandskriget och som från början tjänstgjort som USS Phoenix i den amerikanska flottan under andra världskriget. ARA General Belgrano var ju vid den tiden inte det enda VK2-fartyg som var i aktiv tjänst, argentinarna hade ju till exempel ett hangarfartyg från samma tid (om jag inte är helt ute och cyklar och vars namn jag inte kommer på nu).
Eftersom det 1982 var ungefär 40 år efter kriget så funderar jag nu, finns det några (eller kanske snarare, hur många) fartyg från andra världskriget är fortfarande i aktiv tjänst dryga 60 år efter kriget?
Blir också gärna uppmärksammad på fler VK2-fartyg som gjort stridsinsatser efter världskriget slut.
Eftersom det 1982 var ungefär 40 år efter kriget så funderar jag nu, finns det några (eller kanske snarare, hur många) fartyg från andra världskriget är fortfarande i aktiv tjänst dryga 60 år efter kriget?
Blir också gärna uppmärksammad på fler VK2-fartyg som gjort stridsinsatser efter världskriget slut.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Slagskeppet USS Missouri (sjösatt 1944) användes i första gulfkriget 1991, men numera är inget av de amerikanska slagskeppen i aktiv tjänst, utan är museifartyg som ligger i malpåse och som möjligen kan reaktiveras (fast det skulle tydligen kosta en kvarts miljard dollar/styck!).
Senast redigerad av 1 B Hellqvist, redigerad totalt 24 gånger.
- Belisarius
- Medlem
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
En rad av de amerikanska jagarna som massproducerades under andra världskriget kom att tjänstgöra i en rad flottor i Sydamerika, Europa och Asien. Exempelvis Fletcher-klassen några exempel: USS Clarence K. Bronson (DD-668) tjänstgjorde i USN 11 juni 1943 till 26 juni 1960 14 januari 1967 överförd till Turkiet där hon tjänstgjorde som TCG Istanbul fram till 1987. USS McGowan i USN-tjänst 20 decemebr 1943 till 30 november 1960 och överförd till Spanien 1 december samma år. I spansk tjänst som Jorge Juan fram till 15 november 1988. Wikipedia har en genomgång av alla fartyg i klassen http://en.wikipedia.org/wiki/Fletcher_class_destroyer
Andra exempel är Sumner-klass jagaren USS Haynsworth USN tjänst 22juni 1944 till 30 januari 1970. såld till Taiwan 12 maj 1970 som Yuen Yang del av taiwanesiska flottan tills 13 oktober 2001. Se mer om klassen http://www.destroyersonline.com/usndd/classumnr.html
Kryssaren HMS Nigeria tagen i tjänst 23 septemeber 1940, såldes till Indien 29 augusti 1957 och tjänstgjorde i indiska flottan som INS Mysore till 20 augusti 1985.
Andra exempel är Sumner-klass jagaren USS Haynsworth USN tjänst 22juni 1944 till 30 januari 1970. såld till Taiwan 12 maj 1970 som Yuen Yang del av taiwanesiska flottan tills 13 oktober 2001. Se mer om klassen http://www.destroyersonline.com/usndd/classumnr.html
Kryssaren HMS Nigeria tagen i tjänst 23 septemeber 1940, såldes till Indien 29 augusti 1957 och tjänstgjorde i indiska flottan som INS Mysore till 20 augusti 1985.
- Ender Wiggin
- Medlem
Jepp, enligt IMDB ligger det till på följande vis:Stefan skrev:En av Seagalls karate-thrillers sker ombord på ett dylikt slagskepp. "Under belägring"??
Filmen är för övrigt, som alla Steven Seagals filmer, ett straff att behöva se.The USS Alabama (BB60) Battleship museum in Mobile, Alabama, was used as the USS Missouri (BB63) in the movie.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
http://en.wikipedia.org/wiki/USS_Mullany_%28DD-528%29
Tack för tipset tyska orden. Jag hittade det fartyget som farsan tjänstgjorde på. Tydligen fanns den med rätt länge i kinesisk tjänst
. Nu gör det dock tjänst som korallrev.
Men det var inte det jag skulle skriva. På Alvesta biblan hade för 4år sedan en bok från Jane´s som innehöll alla fartyg. Om tyska fartyg så hade de en luftvärnsskorv från VK2 som fortsatte sin tjänst i nått sydamerikanskt land.
Det är ingen som har den där boken? Den kostade typ över tusen spänn på amazon vet jag så jag avstod.
Sonderling
Tack för tipset tyska orden. Jag hittade det fartyget som farsan tjänstgjorde på. Tydligen fanns den med rätt länge i kinesisk tjänst
Men det var inte det jag skulle skriva. På Alvesta biblan hade för 4år sedan en bok från Jane´s som innehöll alla fartyg. Om tyska fartyg så hade de en luftvärnsskorv från VK2 som fortsatte sin tjänst i nått sydamerikanskt land.
Det är ingen som har den där boken? Den kostade typ över tusen spänn på amazon vet jag så jag avstod.
Sonderling
- Belisarius
- Medlem
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Jepp, den var den. Jag måste underdrivit priset för det kan tänkas att det var mer i den klassen som du beskriver.Belisarius skrev:Var det Jane's Fighting Ships?
Den är dyyr...årsböckerna går lös på över 5000 spänn, access till databasen kostar 1200 PUND.
Jag har inget för mig, jag kanske går till biblan och tittar i helgen.
Sonderling
Ruotsinsalmi tjänstgjorde ännu på 70-talet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ruotsinsal ... 2C_1940%29
Förövrigt då jag tjänstgjorde i flottan i början av 90 talet så övade vi med tyska sjöminor M-43 och dom är så vit jag vet ännu i bruk idag.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ruotsinsal ... 2C_1940%29
Förövrigt då jag tjänstgjorde i flottan i början av 90 talet så övade vi med tyska sjöminor M-43 och dom är så vit jag vet ännu i bruk idag.
Re: VK2-fartyg fortfarande i aktiv tjänst?
Du menar nog ARA Veinticinco de Mayo.Wooster skrev: ARA General Belgrano var ju vid den tiden inte det enda VK2-fartyg som var i aktiv tjänst, argentinarna hade ju till exempel ett hangarfartyg från samma tid (om jag inte är helt ute och cyklar och vars namn jag inte kommer på nu).
http://en.wikipedia.org/wiki/ARA_Veinticinco_de_Mayo
Taiwan har ju nämnts som exempel på land som hade fartyg från WW2 i tjänst länge. Rumänien hade (om jag minns rätt) några tyska mindre fartyg från ww2 i tjänst in på 1990-talet.
Paraguay hade för bara några år sedan några kanonbåtar från före WW2 i tjänst, men det kanske inte räknas här?
Ännu ingen träff på sökandet efter ännu aktiva fartyg, vad jag kan se. Och inte är mitt bidrag heller ok, men ändå. Indien har två gamla hangarfartyg varav åtminstone det ena började byggas innan krigsslutet. Dock stannade bygget av och slutfördes inte förrän 1952 eller så.
Det verkar ändå som att fartygsutvecklingen överlag var rätt mogen då så många stannade i tjänst i många decennier.
Det verkar ändå som att fartygsutvecklingen överlag var rätt mogen då så många stannade i tjänst i många decennier.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Kom att tänka på de tyska segelskolskeppen som faktiskt tjänstgör än i dag.
Albert Leo Schlageter sjösatt 1937, togs av amerikanska trupper i Bremerhaven 1945 och överfördes 1948 till Brasilien. Hon köptes 1962 av Portugal där hon tjänstgör än idag som N.R.P. Sagres.
Horst Wessel sjösatt 1936 och 1945 tagen som pris av amerikanerna. Tjänstgör sedan 1946.05.15 som USCGC Eagle (WIX-327) i den amerikanska kustbevakningen.
Groch Fock, sjösatt 1933 och 1945 tagen som pris av Sovjetunionen. Som Tovaritij tjänade hon sovjetflottan i Svarta havet och vid Sovjets sammanbrott kom hon under ukrainsk flagg. Tyska flottan färdigställde 1958 sitt nuvarande segelskolskepp Groch Fock (II) efter ettans ritningar.
Albert Leo Schlageter sjösatt 1937, togs av amerikanska trupper i Bremerhaven 1945 och överfördes 1948 till Brasilien. Hon köptes 1962 av Portugal där hon tjänstgör än idag som N.R.P. Sagres.
Horst Wessel sjösatt 1936 och 1945 tagen som pris av amerikanerna. Tjänstgör sedan 1946.05.15 som USCGC Eagle (WIX-327) i den amerikanska kustbevakningen.
Groch Fock, sjösatt 1933 och 1945 tagen som pris av Sovjetunionen. Som Tovaritij tjänade hon sovjetflottan i Svarta havet och vid Sovjets sammanbrott kom hon under ukrainsk flagg. Tyska flottan färdigställde 1958 sitt nuvarande segelskolskepp Groch Fock (II) efter ettans ritningar.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Nej den hette conway´s nånting förresten. Jag var lite stressaad men lyckades kolla upp fartyget som hette Togo och var ett Tyskt Eldledningsfartyg Byggd 1943- och senast 1987 under panamaflagg. Togs av Americanerna från början.Belisarius skrev:Var det Jane's Fighting Ships?
Den är dyyr...årsböckerna går lös på över 5000 spänn, access till databasen kostar 1200 PUND.
Sonderling