Close Combat V-modifikationer

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Re: fråga och första intryck

Inlägg av CvD » 18 maj 2005, 22:43

Belisarius skrev:
CvD skrev:Min XP gillar inget av CC-varianterna av någon anledning...
XP gillar generellt inte CC. Men i tanke på hur många som gillar CC och säkert ändå kör XP, så tror jag nog att lösningen på det problemet ligger på en Googlings avstånd.
Har sökt runt lite här och var, men man är väl blind eller så ligger det på ett för uppenbart ställe...

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 18 maj 2005, 22:54

Hmm.. har googlat runt lite och det påstås att det ska funka.. iallafall 3, 4 och 5. Dum fråga, men uppdaterade drivrutiner till grafikkortet? Service Packs?

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 18 maj 2005, 22:57

Belisarius skrev:Hmm.. har googlat runt lite och det påstås att det ska funka.. iallafall 3, 4 och 5. Dum fråga, men uppdaterade drivrutiner till grafikkortet? Service Packs?
Jodå, efter service pack 3 började dessutom skannern att vägra fungera.

3:an har jag lyckats få att fungera om jag installerar en patch, som jag dock måste ominstallera varje gång jag spela något annat, för då blir filen som CC behöver överskriven av någon nyare variant som CC inte gillar. 2, 4 och 5 vill inte alls, varken mina orginal eller kompisars knäckta...

Användarvisningsbild
Hooka-Hey
Medlem

Inlägg av Hooka-Hey » 14 oktober 2005, 13:07

Nu finns CC5 Stalingrad-modden tillgänglig (till sist)!

http://www.closecombatseries.net/CCS/

Hälsningar,

/ Hooka-Hey

Användarvisningsbild
Välitalo
Medlem

Inlägg av Välitalo » 14 oktober 2005, 18:40

Intressant tråd...
Har spelat moddad CCIII i flera år nu, tycker den är bättre än IV & vV, men smaken är som sagt som baken!

FinModen kan jag nog spela om hur många ggr som helst, SS-Nordland med. (Med nordiska namn för ökad känsla!)

Fick även tag CC Marines på Ebay, dock är den inte alltför bra, väldigt XP-kompatibel & stabil, dock.

Väntar på en Mod till den, man kan spela upp till 4 spelare samtidigt med denna!

Mvh
Välitalo

Användarvisningsbild
volgar
Medlem

Inlägg av volgar » 15 oktober 2005, 22:04

Har moddarna till CC5 kommit än; Kreta och Battle of Berlin :O ? Speciellt intresserad av Kreta!

Användarvisningsbild
Hooka-Hey
Medlem

Inlägg av Hooka-Hey » 18 oktober 2005, 10:57

Battle of Berlin modden är klar. Jag vet inte hur det är med Kreta modden.

Hälsningar,

/ Hooka-Hey

Användarvisningsbild
Henrik712
Ny medlem

Inlägg av Henrik712 » 26 oktober 2005, 17:56

Tack för stalingrad länken, har inte sett den sidan innan! Har spelat serien och modsen i flera år och tycker det håller fortfarande :)
Berlin modden var intressant och roligt. Lite tråkig force pool bara..
Vet ni något bra program att ändra i force pools med? Tycker det skulle vara kul att blanda enheterna mera.

passar på att tipsa om combat mission serien med ifall ni har missat den. Såg att wild bill ( från steelpanthers) har haft ett finger med i spelet.

På tal om problemen i xp så finns det en bra lösning. Problemet orsakas av direkt x kontrollen! starta ``sök i min dator ´´ och skriv dx config.
Du ska då få upp konfigurations panelen för direkt x, ta och avmarkera direct draw.

Det bästa är att göra en genväg dit, problemet är att inga andra spel går att spela om det är avstängt! Sätt av och på direct draw innan du spelar.
jag har även märkt att problemet har med xp versionen att göra.. vissa xp är problem fria och andra jäklas.

på min gamla dator körde jag dubbla system. Den ena hårddisken hade win 98 med dos installerat. Sedan är det bara att starta upp 98 när man vill spela.

mustamato
Medlem

Inlägg av mustamato » 23 november 2006, 22:51

Lyfter tråden.

Har installerat Red Storm Rising (1989) till CC5 och jag är besviken. Kartorna är katastrofalt dåliga i vissa fall, stora felaktigheter i utrustning och överlag lite småfult här och där. Synd, för det är en intressant och bra idé att kunna använda så pass modern utrustning. I synnerhet pansarvärnsrobotarna är ett intressant inslag, att kunna använda en Metis för att slå ut en Leopard 2 på 800 meters avstånd ger ju onekligen en hel annan form av taktikanvändande. Eller att en skyttegrupps RPG-7:a kan bita ifrån sig på ett par hundra meters avstånd likaså.

På tal om pansarvärn installerade jag även Fall Sverige, helt klart kul mod. Dock känns det svenska pansarvärnet lite väl klent och ibland helt obefintligt.
Bilagor
20 mm vs. StuG.JPG
20 mm vs. StuG.JPG (153.72 KiB) Visad 1194 gånger

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 24 november 2006, 16:53

mustamato skrev:Lyfter tråden.

Har installerat Red Storm Rising (1989) till CC5 och jag är besviken. Kartorna är katastrofalt dåliga i vissa fall, stora felaktigheter i utrustning och överlag lite småfult här och där. Synd, för det är en intressant och bra idé att kunna använda så pass modern utrustning. I synnerhet pansarvärnsrobotarna är ett intressant inslag, att kunna använda en Metis för att slå ut en Leopard 2 på 800 meters avstånd ger ju onekligen en hel annan form av taktikanvändande. Eller att en skyttegrupps RPG-7:a kan bita ifrån sig på ett par hundra meters avstånd likaså.

På tal om pansarvärn installerade jag även Fall Sverige, helt klart kul mod. Dock känns det svenska pansarvärnet lite väl klent och ibland helt obefintligt.
Usch vad länge sedan det var jag spelade CC. Nästan så att jag skäms. Har helt tappat kollen på vad som är nytt och vad som är på väg.

När det gäller RSR så kan det väl sägas att det är dömt till misslyckande ända från början. Eftersom modern mekaniserad strid sker på så väldigt mycket större avstånd än andra världskrigets infanteristrid (med visst pansarunderstöd) så räcker kartorna helt enkelt inte till.

Fall Sverige har jag inte spelat (skäms på mig ännu mer) men med tanke på hur obefintligt pansarvärnet var i verkligheten under kriget kan jag inte tänka mig att det är värre i FS? :wink:

/Johan

mustamato
Medlem

Inlägg av mustamato » 24 november 2006, 20:52

Johan Elisson skrev:När det gäller RSR så kan det väl sägas att det är dömt till misslyckande ända från början. Eftersom modern mekaniserad strid sker på så väldigt mycket större avstånd än andra världskrigets infanteristrid (med visst pansarunderstöd) så räcker kartorna helt enkelt inte till.
Njae jag vet inte. Kartorna i RSR är stora, från hörn till hörn snackar vi om närmare en kilometer. Är det väldigt "öppna kartor" så stämmer det du skriver, men för det mesta har man medvetet lagt en massa kullar, byggnader och dylikt i vägen så att man även med modern utrustning måste strida på nära håll. Parkerar man en TOW/Metis i ena hörnet av kartan kan man slå ut en stridsvagn i andra hörnet närmare en kilometer därifrån med första skottet. Det är eldkraft som förändrar spelet i grunden, då pansaret blir mer sårbart. Jag tror inte att strid med stridsvagn mot stridsvagn på 100-500 meter skulle vara särskilt ovanligt även "på riktigt" i Europa. Det är ju inte vidöppna ökenområden vi pratar om.

Det jag stör mig på är mest grova felaktigheter i utrustningen, samt att vapen- och pansarvärdena är rätt skeva.

ozka
Ny medlem

Inlägg av ozka » 14 januari 2007, 23:01

Tjenare jag är ny här på forumet.
Om det är någon som fortfarande spelar det här underbara spelet och söker en värdig motståndare så lägg till mig på MSN, oskarp_javel@hotmail.com
Jag har tröttnat att köra mot AIn och har funnit att online striderna är myyyycket roligare.
Det har också kommit en mod som heter Fall sverige, som ni kanske gissade så baserar modden på en tysk plan (som då aldrig utfördes) av en tysk invasion av sverige.

ozka
Ny medlem

Inlägg av ozka » 15 januari 2007, 00:27

För övrigt, lösningen på 'XP Problemet' som brukar vara att spelet antingen går för snabbt eller för segt. Man högerklickar på genvägen till CC5, väljer egenskaper, sedan kompabilitet, "Run this program in compability mode for Windows 98". Tada!

ozka
Ny medlem

Inlägg av ozka » 8 februari 2007, 12:21

Nu har en ny mod släppts, Afrika 40-41, kollade in den ganska snabbt igår verkar lovande.

http://www.closecombatseries.net

Om det är någon som vill testa modden online så adda mig på msn, oskarp_javel@hotmail.com eller gamespy, OzkaP

Skriv svar