Strv 103 "staket" och byte
Som jag förstår måste ju VT 1-2 haft något liknande det du menar?steben skrev:Skulle det inte gå att stabilisera fjädringen på 103:an så att den skulle få möjlighet att skjuta under gång. Borde väl vara tekniskt möjligt, efter 1970+?!
MVH
Hans
VT 1 hade väl ändå eleverbara kanoner som jag tolkar bilderna, min tyska är inte direkt flytande och synen av texten ger mig huvudvärk:) Hittade inte en enda sida på engelska om vagnen via google heller.
Vad jag närmast tänkte var möjligheten att ha styrd/stabiliserad fjädring på S. Möjligen begränsad till halva höjdriktfältet då, vet inte hur pass fjädringen fungerade vid max frigång.
Vad jag närmast tänkte var möjligheten att ha styrd/stabiliserad fjädring på S. Möjligen begränsad till halva höjdriktfältet då, vet inte hur pass fjädringen fungerade vid max frigång.
Tror inte det skulle fungera med helt "stabiliserande fjädring" . Inte ens dagens stab-teknik klarar av att 100%-igt kompensera för tornet/kanonens rörelser hos en stridsvagn under förflyttning, därför nyttjar man koincidens och "fuskar" (precis som VT 1-2 ovan). Och det som kompenseras i vertikalled är då kanonens vikt, och i horisontalled tornets vikt. För en fullt stabiliserad strv 103 skulle vikten av hela vagnens 40 ton behöva kompenseras för, och jag tror inte det var eller är tekniskt möjligt.
Däremot skulle det kanske fungera med koincidens även för en fast lagrad kanon om fjädringen blev betydligt bättre, men det känns som det är risk för att man skulle få vänta på "klartecken" från kalkylatorn innan skottet går... åtminstone om man rör sig i lite guppigare terräng. Men med förbättrad fjädring så kanske det skulle gå?
Däremot skulle det kanske fungera med koincidens även för en fast lagrad kanon om fjädringen blev betydligt bättre, men det känns som det är risk för att man skulle få vänta på "klartecken" från kalkylatorn innan skottet går... åtminstone om man rör sig i lite guppigare terräng. Men med förbättrad fjädring så kanske det skulle gå?
Det har skett försök med styrd dämpning av fjädringen på strv 103. Priset högt i förhållande till resultat så det infördes inte.
Betr skjutning under gång har försök med detta skett, siktet stabiliseras, skytten riktar mot målet och när kanonen råkar passera siktlinjen sker avfyring. Precis som på ikv 91 är ett "fönster" i siktkanalen så att accelarationen genom detta får inte vara för hög, då säkrar siktet tills ändringen blivit acceptabel. Ikv 91 hade ett fönster på 0,2 streck/sek och jag antar att blivit samma här.
Sen är ju då nackdelen med 103, uppträder fi (ej feministiskt initiativ) i t ex 45 gr mot framryckningsriktningen måste vagnen köra åt det hållet och skjuta mellan sin framryckande bröder eller passera framför dem och riskera att bli påskjuten av dem. Bevare oss för detta, tur att det inte kom till utförande, stridsvärdet var så otroligt litet i förhållandet till priset för ombyggnaden. Enda sättet det fungerat i praktiken, framryck längs en väg och fi i vägslutet, för om han funnits 200 m vid sidan 1000 m längre fram hade du fått köra av vägen. Tacka vet jag en tornförsedd vagn, kör åt ett håll och vid behov skjut åt ett annat.
Betr skjutning under gång har försök med detta skett, siktet stabiliseras, skytten riktar mot målet och när kanonen råkar passera siktlinjen sker avfyring. Precis som på ikv 91 är ett "fönster" i siktkanalen så att accelarationen genom detta får inte vara för hög, då säkrar siktet tills ändringen blivit acceptabel. Ikv 91 hade ett fönster på 0,2 streck/sek och jag antar att blivit samma här.
Sen är ju då nackdelen med 103, uppträder fi (ej feministiskt initiativ) i t ex 45 gr mot framryckningsriktningen måste vagnen köra åt det hållet och skjuta mellan sin framryckande bröder eller passera framför dem och riskera att bli påskjuten av dem. Bevare oss för detta, tur att det inte kom till utförande, stridsvärdet var så otroligt litet i förhållandet till priset för ombyggnaden. Enda sättet det fungerat i praktiken, framryck längs en väg och fi i vägslutet, för om han funnits 200 m vid sidan 1000 m längre fram hade du fått köra av vägen. Tacka vet jag en tornförsedd vagn, kör åt ett håll och vid behov skjut åt ett annat.
D.v.s. koincidens.strv skrev:Betr skjutning under gång har försök med detta skett, siktet stabiliseras, skytten riktar mot målet och när kanonen råkar passera siktlinjen sker avfyring. Precis som på ikv 91 är ett "fönster" i siktkanalen så att accelarationen genom detta får inte vara för hög, då säkrar siktet tills ändringen blivit acceptabel. Ikv 91 hade ett fönster på 0,2 streck/sek och jag antar att blivit samma här.
-
- Provmedlem
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 12 februari 2009, 21:14
Re: Strv 103 "staket" och byte
Vad var det för typ av staket, var det klassiskt Gunnebostaket eller trästaket som bilden nedan?
http://www.skandinaviska.nu/trastaket/
http://www.skandinaviska.nu/trastaket/
Re: Strv 103 "staket" och byte
Här kan du se staketet:staket montör skrev:Vad var det för typ av staket, var det klassiskt Gunnebostaket eller trästaket som bilden nedan?
http://data.primeportal.net/apc/jussen/ ... JU)-13.jpg
http://data.primeportal.net/apc/jussen/ ... JU)-01.jpg
Skjuta stridsvagn med kanon
Jag har fått en nytt ryck angående skjutproven mot strv 103, och skulle behöva lite hjälp.
1. Skjutprov skedde i början av 70-talet, som bland annat resulterade i en film som heter "Vapenverkan mot stridsvagn 103".
2. Är det korrekt uppfattat att ytterligare skjutprov skedde i början av 80-talet mot strv 103?
3. Skedde det ytterligare skjutprov i början av 90-talet, då man sköt med T-72 mot strv 103 (med eller utan staket)?
1. Skjutprov skedde i början av 70-talet, som bland annat resulterade i en film som heter "Vapenverkan mot stridsvagn 103".
2. Är det korrekt uppfattat att ytterligare skjutprov skedde i början av 80-talet mot strv 103?
3. Skedde det ytterligare skjutprov i början av 90-talet, då man sköt med T-72 mot strv 103 (med eller utan staket)?
Re: Skjuta stridsvagn med kanon
3. Kan ha varit så. Det jag tror man provade var tvärtom d.v.s. strv 103 mot T 72.Sarvi skrev: 2. Är det korrekt uppfattat att ytterligare skjutprov skedde i början av 80-talet mot strv 103?
3. Skedde det ytterligare skjutprov i början av 90-talet, då man sköt med T-72 mot strv 103 (med eller utan staket)?
Re: Strv 103 "staket" och byte
En intressant artikel om strv 103 - under avsnittet "Övrigt" står det:
Om uppgifterna är korrekta stämmer det till viss eftertanke beträffande 103:ans överlevnadsförmåga under en stor del av dess karriär, eftersom BM-22 pilproj introducerades redan i mitten av 70-talet och fanns mycket spridd i sovjetryska förband som hade stridsvagnar med 125mm-kanon (T-64/72/80). Den är heller inte särskilt exotisk vad gäller material, utan det rör sig om en stålpilprojektil med volframkarbidkärna/spets. I början av 80-talet introduceras så uranpilproj med ännu bättre genomslag.I slutet v 1980-talet genomfördes skjutprov mot Strv 103 försedd med olika typer av tilläggsskydd och i början av 1990-talet fick en rysk stridsvagn av modell T-72 skjuta pilprojektiler (BM 22/23) mot fronten försedd med gallerskyddet - skottet gick rakt igenom vagnen!
Re: Strv 103 "staket" och byte
Staketet var väl främst avsett mot pvrb?