Vilken soldattyp tycker du att var bäst under 1600-talet
- Von_Abdank
- Medlem
Vilken soldattyp tycker du att var bäst under 1600-talet
Jag tänkte att det skulle vara kul om alla här på forumet sa vilken soldat typ dom tyckte var bäst under 1600-talet det får vara från vilket land som helst.
typ att man säger vilken typ och sen förklara varför. Tillexempel Karoliner och sen förklara varför och säga typ för och nackdelar. sen får man självklart säga samma men då måste man ha en egen mening om det.
jag då tycker att dom Polska hussarerna var bäst, förklarar senare när jag kommit hem sitter i skolan.
MVH David
typ att man säger vilken typ och sen förklara varför. Tillexempel Karoliner och sen förklara varför och säga typ för och nackdelar. sen får man självklart säga samma men då måste man ha en egen mening om det.
jag då tycker att dom Polska hussarerna var bäst, förklarar senare när jag kommit hem sitter i skolan.
MVH David
- ebba-juliana
- Tidigare medlem
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
-
Herr Nilsson
- Medlem
Precis som Tomas är jag för dåligt insatt för att uttrycka mig (och jag vet dessutom inte vad som anses som "bäst" i det här sammanhanget), men rent instinktivt säger jag pikenerare, helt enkelt för att de skogar som pikar bildar i marsch ser ballt ut, och detsamma gäller de senare, karolin(iska?) pikformationerna (även om piken redan hunnit bli omodern vid den tiden, om jag inte har fel).
Nackdelarna borde väl vara pikens svårhanterlighet, samt det faktum att det är ett närstridsvapen.
Nackdelarna borde väl vara pikens svårhanterlighet, samt det faktum att det är ett närstridsvapen.
- Belisarius
- Medlem
-
Herr Nilsson
- Medlem
-
Ståhlhandske
- Medlem
Det är svårt att just ha en favorit i en så bred marknad som krig var på 1600-talet.Det var oftast så att olika länder var bra på olika truppslag. T.ex. under trettioåriga kriget var britterna (skottar och irländare) duktigt infantri, fransmännen bra dragoner,ungrare,polacker och kroater var bra lätt kavalleri och nederländare skickliga pionjärer och artillerister.
- Hohenzollern
- Medlem
- Von_Abdank
- Medlem
-
Ståhlhandske
- Medlem
- Samuelsson
- Medlem
-
Ståhlhandske
- Medlem
"Bäst" är kanske en ofulländad ord med tanke på vad du sa, men det jag försöker formulera är att det fanns länder du hellre värvade en sorts soldattyp en i några andra. T.ex. så ville fransmännen hellre värva diciplinerade men dyrare schweiziska pikmänn till den franska armèn under 1500-talet en billiga men vilda wallonska legohorder.
- Hohenzollern
- Medlem
-
Ståhlhandske
- Medlem