Varför har judar förföljts?
Hatet mot judar har inte varit lägre i kulturer där judarna till stor del utgjort de fattigaste fattiga, såsom i stora delar av Ryssland, Vitryssland och Ukraina. Där fungerar den där förklaringen inte alls, och jag ställer mig mycket tveksam till att det skulle vara en förklaring ens i de västliga kulturer där en del av judarna verkligen varit framgångsrika inom bank- och näringsområdet (fast egentligen ännu mer inom kulturella och akademiska verksamheter). Däremot har givetvis stormrika judiska bankmän och handelsmän spätt på ett hat som redan finns. Men varför hatas de stormrika näringstopparna så ofantligt mycket mer om de är judar än om de inte är judar (eller "av judisk släkt")?Corsair skrev:Det Judiska folket har haft kvaliteter som har gjort att lägre klasser har riktat sitt hat mot dem, och så är det än idag. Judar har varit profilerade bankmän och inom handeln vilket har gjort att de har kunna tillskansa sig rikedomar som arbetar- och medelklassen saknar. När det då blir någon form av ekonomisk katastrof och de lägre klasserna ser att Judarna har pengar och att de klarar sig är det för dem Judarna som "ligger bakom allt". Sedan spärs hatet på av maktlystna ledare som gör allt för att få makt.
Det måste jag absolut hålla med om. Hatet har dessutom länge haft en tendens att inte försvinna ens om judarna i fråga både bytt religion, språk och namn (till ett mindre judiskt namn). Inte bara nazisterna jagade "halvjudar", "kvartsjudar" o dyl oavsett religiös tro, utan det har förekommit i århundraden, åtminstone sedan Spanien på 1400-talet, att judarna mött fortsatt misstro, förakt och förföljelse även sedan de anammat den kristna religionen.Corsair skrev:Judendom är en kultur, en nation och en religion. Inte bara någonting man jämför med Kristendomen.
Jo, det är sjävklart att du har en poäng jag inte riktigt tänkte på. Du har givetvis rätt.Lindir skrev: Hatet mot judar har inte varit lägre i kulturer där judarna till stor del utgjort de fattigaste fattiga, såsom i stora delar av Ryssland, Vitryssland och Ukraina. Där fungerar den där förklaringen inte alls, och jag ställer mig mycket tveksam till att det skulle vara en förklaring ens i de västliga kulturer där en del av judarna verkligen varit framgångsrika inom bank- och näringsområdet (fast egentligen ännu mer inom kulturella och akademiska verksamheter). Däremot har givetvis stormrika judiska bankmän och handelsmän spätt på ett hat som redan finns. Men varför hatas de stormrika näringstopparna så ofantligt mycket mer om de är judar än om de inte är judar (eller "av judisk släkt")?
En vän till mig skickade en intressant artikel till mig som rör det här ämnet!
Fortsätter här.There are two mysteries that have defied explanation for as long as anyone can remember. The first mystery is anti-Semitism, which is a mystery because there are few things in history that have been as consistent, as universal, and as predictable as anti-Semitism. From one country to another, from one culture to another, from one religion to another -- although lifestyles, philosophies, and so forth are extremely different, there is one thing all of the peoples of the world had in common: They all, at one point or another, did not like Jews.
What do they know about Jews? Sometimes a lot, sometimes very little, sometimes nothing at all. And yet all of them have a discomfort with Jews. Some of the things anti-Semites come up with concerning Jews and Judaism, make us wonder, "What did we do? What could we possibly have done to cause them to suspect such a thing?"