Mitt genetiska släkträd kartlagt 60 000 år tillbaka.

jofredes
Medlem

Inlägg av jofredes » 02 jun 2006 12:43

Corsair skrev "Jag har funderat på att göra ett sådant test eftersom jag vet relativt lite om min släkt. Kan man få en överskådlig bild över varifrån ens närmsta förfäder (sådär 400-1000 år sedan?) kommer ifrån? Hur mycket kostar det? Hur lång tid tar det från när man skickat iväg sina prover tills man mottager resultaten?"

Kostar $99.95, tar 6-8 veckor att få resultat, förseningar kan uppstå, ger bara information om ditt djupa genetiska arv, om du däremot vill kompletera din närmare liggande släktforskning skall du kolla upp denna länk:

http://www.famillytreedna.com/

Resultaten från vissa av dessa undersökningar kan sedan på begäran kombineras med det genorafiska projektet:

https://www3.nationalgeographic.com/gen ... ipate.html

Har själv inte deltagit i nått av projekten på famillytreedna men kanske gör det i framtiden.

hitpil
Medlem

Inlägg av hitpil » 02 jun 2006 13:07

Olof Trätälja skrev:Det bör kanske påpekas att din sista markör inte är M170, det har därefter skett ytterligare ett par mutationer.
Det kan du faktiskt inte uttala dig om!

En liten del av haplogrupp I, < 5 %, utgörs av den "ursprungliga" haplogruppen, I exklusive subhaplogrupper som uppkommit senare till följd av mutationer (Rootsi, Siiri m.fl, Phylogeography of Y Chromosome Haplogroup I Reveals Distinct Domains of Prehistoric Gene Flow in Europe, The American Journal of Human Genetics, 2004).

Utifrån förekomsten av hg I i Europa (ca 18 %, Rootsi, Siiri m.fl, a.a), kan man räkna ut att < 0.9 % av de europeiska männen bär på mutation M170 utan senare mutationer. Ett mycket försiktigt antagande är att det åtminstone rör sig om 1 miljon män.

Kanske är jofredes en av dem!

Om subhaplogrupper
Olof Trätälja skrev:Förmodligen väljer de att inte redovisa dessa därför att de ännu inte är säkra på hur de skall tolkas i alla lägen.
Vad skulle det röra sig om för tolkningssvårigheter? Att identifiera vanliga undergrupper till hg I? Knappast troligt, om det rör sig om professionella människor!

Frågan måste istället ställas om den tjänst som det genografiska projektet tillhandahåller inkluderar en 'sökning' efter mer än ett begränsat antal mutationer/haplogrupper!

Frågan är motiverad, då den information som jofredes lämnat om haplogruppen i denna tråd och som jag antar att projektet har tillhandahållit, delvis är föråldrad och tydligt är från tiden innan man ännu hade definierat olika subhaplogrupper.

Till jofredes

Jag tycker att Du borde undersöka närmare vad det är Du har betalat för!

mvh/hitpil

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad

Inlägg av Olof Trätälja » 14 jun 2006 00:14

hitpil skrev:
Olof Trätälja skrev:Det bör kanske påpekas att din sista markör inte är M170, det har därefter skett ytterligare ett par mutationer.
Jodå, med mycket stor sannolikhet om än inte med full säkerhet. För övrigt är det svårt att förstå varför hitpil vill konstruera ett problem här då hitpil själv anger samma tveksamhet nedan. Eller det kanske inte är så svårt att förstå....
hitpil skrev:En liten del av haplogrupp I, < 5 %, utgörs av den "ursprungliga" haplogruppen, I exklusive subhaplogrupper som uppkommit senare till följd av mutationer (Rootsi, Siiri m.fl, Phylogeography of Y Chromosome Haplogroup I Reveals Distinct Domains of Prehistoric Gene Flow in Europe, The American Journal of Human Genetics, 2004).

Utifrån förekomsten av hg I i Europa (ca 18 %, Rootsi, Siiri m.fl, a.a), kan man räkna ut att < 0.9 % av de europeiska männen bär på mutation M170 utan senare mutationer. Ett mycket försiktigt antagande är att det åtminstone rör sig om 1 miljon män.

Kanske är jofredes en av dem!
Kanske, men hitpils siffror är som vanligt rent nonsens. I Sverige, där vi får förmoda at provet är taget, är andra varianter av I än I1a mycket ovanliga. Det finns alltså mycket goda skäl till att misstänka att hela resultatet inte redovsas. Det är i varje fall betydligt mer troligt är att det faktiskt skulle vara fråga om annan grupp än I1a.
hitpil skrev: Om subhaplogrupper
Olof Trätälja skrev:Förmodligen väljer de att inte redovisa dessa därför att de ännu inte är säkra på hur de skall tolkas i alla lägen.
Vad skulle det röra sig om för tolkningssvårigheter? Att identifiera vanliga undergrupper till hg I? Knappast troligt, om det rör sig om professionella människor!
Nej knappast. Men det man svarar med är geografiska data och det kan vara lite mer kontroversiellt. Jag har tex hört talas om någon som helst skulle vilja placera N3 i finland. Kanske finns det andra som vill placera I1a vid en pyramid på en sjunken ö i närhetan av påskön eller något, vad vet jag om det?

Men nej beträffande I1a så borde det inte finnas några problem, men man har kanske valt att inte gå fram ändå av någon anledning dylik anledning.
hitpil skrev: Frågan måste istället ställas om den tjänst som det genografiska projektet tillhandahåller inkluderar en 'sökning' efter mer än ett begränsat antal mutationer/haplogrupper!

Frågan är motiverad, då den information som jofredes lämnat om haplogruppen i denna tråd och som jag antar att projektet har tillhandahållit, delvis är föråldrad och tydligt är från tiden innan man ännu hade definierat olika subhaplogrupper.

Till jofredes

Jag tycker att Du borde undersöka närmare vad det är Du har betalat för!

mvh/hitpil

hitpil
Medlem

Inlägg av hitpil » 21 jun 2006 18:18

Olof Trätälja skrev:
hitpil skrev:

Jodå, med mycket stor sannolikhet om än inte med full säkerhet.
Ingen person med fackkunskaper skulle påstå tvärsäkert att "din sista markör inte är M170, det har därefter skett ytterligare ett par mutationer"!

Olof Trätälja försöker nu förklara bort att han inte har känt till existensen av haplogrupp I* (I exklusive undergrupper).
Olof Trätälja skrev:I Sverige, där vi får förmoda at provet är taget, är andra varianter av I än I1a mycket ovanliga.
Mycket ovanliga?? Något stöd för detta påstående anför inte Olof Trätälja.

I en undersökning omfattande Sverige exkl Norrland (se Rootsi, Siiri m.fl, Phylogeography of Y Chromosome Haplogroup I Reveals Distinct Domains of Prehistoric Gene Flow in Europe, The American Journal of Human Genetics, 2004) har man funnit tre mindre I-haplogrupper, I*, 0.6 % (att jämföra med < 0.9 % i Europa), I1b2, 0.6 %, och I1c, 3.6 %. Den sammanlagda förekomsten av I*, I1b2 och I1c uppgår i undersökningen till 4.8 % (12 % av I).

En 'färsk' undersökning (Karlsson, Andreas O. m.fl, Y-chromosome diversity in Sweden - A long-time perspective, European Journal of Human Genetics, 2006) visar på en ej obetydlig förekomst i Sverige av hg I1c, 4.9 % (11 % av I i undersökningen).

Notera att undersökningarna rör män av svensk härkomst.

Tidigare uppfattning att < 5 % av hg I i Sverige utgörs av andra haplogrupper än I1a är uppenbarligen felaktig. Det rör sig i stället om > 10 %.

Man kan utgå ifrån att var tionde man i Sverige, som bär på mutation M170 och som har svenska förfäder, 'tillhör' en annan haplogrupp än I1a.

Vad det gäller frågan (?) om vilken I-haplogrupp som det är 'troligast' att jofredes tillhör, så är det hans härstamning på fädernet som är av intresse, inte det att "provet är taget" i Sverige.
Olof Trätälja skrev: ... det har därefter skett ytterligare ett par mutationer.

Ett par mutationer? Vilka då?
Olof Trätälja skrev:Men det man svarar med är geografiska data och det kan vara lite mer kontroversiellt. Jag har tex hört talas om någon som helst skulle vilja placera N3 i finland. Kanske finns det andra som vill placera I1a vid en pyramid på en sjunken ö i närhetan av påskön eller något, vad vet jag om det? Men nej beträffande I1a så borde det inte finnas några problem, men man har kanske valt att inte gå fram ändå av någon anledning dylik anledning.
Geografiska data? Vad kan det vara för kontroversiellt med att informera om en haplogrupps utbredningsområde?

Men det Olof Trätälja åsyftar med "geografiska data" är tydligen uppgifter om var en haplogrupp/mutation har uppkommit. Vad kan det vara för kontroversiellt med att informera om det forskarna idag antar?

Det kan inte vara mer kontroversiellt än att det genografiska projektet lämnar den uppgiften att hg I har uppkommit i sydöstra Europa för 20,000 år sedan, en redan "föråldrad" hypotes.

Vilken forskare är av den meningen att hg N3 har uppkommit i Finland?

Vilken forskare skulle vilja "placera I1a vid en pyramid på en sjunken ö i närhetan av påskön eller något"? Vad är det för trams?

mvh/hitpil

Jens Yde
Medlem

Haplogruppe I, kanske I1a?

Inlägg av Jens Yde » 05 jul 2006 13:59

Til Jofredes: Du kan skrive dine dna-tal ind på dette skema. Så får du en mere præcis viden end bare "I".

https://home.comcast.net/~whitathey/hapest/hapest.htm