General Nicolai Vatutin.........VarjagFerocius skrev:Okej, då var frågan min. Då undrar jag, vem är den här något rundlagde mannen?
Quiz: Andra världskriget
I österled
Vilken var den östligaste punkt som tyska trupper (utan att vara krigsfångar!) nådde
under Hitlers ryska fälttåg ? och - vilket/a förband nådde dit ?......../Varjag
under Hitlers ryska fälttåg ? och - vilket/a förband nådde dit ?......../Varjag
Astrakhan - men bara nästan!
Nej - till Grozny räckte inte krafterna. Inte heller till Astrachan. Riktigt - men nästan!
Så Magnus Lindströms bud ligger närmast......Det var ett av tre fjärrspaningsdetachement
som nådde till 5 km väster om Volga vid Sadovskaya - som ligger 20 km norr om Astrakhan
den 16:e september 1942. Ett annat körde över Kalmuckstäppen till järnvägen Kizlyar >
Astrakhan och nådde den vid en anhalt som hette Zenzheli den 15:e. Dom siktade aldrig
Kaspiska Havet - men skjöt ett godståg med tankvagnar i brand innan de återvände till
sitt basområde öster om Elista.
Då bristen på kartor synes vara skriande bland de svarande - avslöjar jag att spanings-
detachementen tillhörde den 16:e Motoriserade Infanteridivisionen....frågan går till
Magnus! Varjag
Så Magnus Lindströms bud ligger närmast......Det var ett av tre fjärrspaningsdetachement
som nådde till 5 km väster om Volga vid Sadovskaya - som ligger 20 km norr om Astrakhan
den 16:e september 1942. Ett annat körde över Kalmuckstäppen till järnvägen Kizlyar >
Astrakhan och nådde den vid en anhalt som hette Zenzheli den 15:e. Dom siktade aldrig
Kaspiska Havet - men skjöt ett godståg med tankvagnar i brand innan de återvände till
sitt basområde öster om Elista.
Då bristen på kartor synes vara skriande bland de svarande - avslöjar jag att spanings-
detachementen tillhörde den 16:e Motoriserade Infanteridivisionen....frågan går till
Magnus! Varjag
Soldater från 1.GebDiv “Edelweiss”
- Bilagor
-
- edel.jpg (64.03 KiB) Visad 728 gånger
Senast redigerad av 1 Zeta, redigerad totalt 26 gånger.
Han kan få vakna till en ny chans, BagheeraBagheera skrev:Magnus verkar stå i stå.
För att få quizen löpande så ställer jag en enkel fråga i nära område, Elbrus.
Vilka styrkor var det som var med på plats då man planterade naziflagen på toppen av Elbrus?
1:a's riktning, men kårchefen, General Konrad stipulerade att äran skulle delas med 4:e. Styrkan från
1:a Gebirgs stod under befäl av Kapt. Groth och från 4:e under Kapt. Gämmerler. Den 21:a augusti
nådde de toppen (eller vad de trodde vara toppen) där Feldwebel Kümmerle planterade hakkorsflaggan
medan andra satte standar med divisionstecknen i snön. Feldberichter, Dr. Rümmler - skötte kameran
och det såg ut så här.... (Dom missade toppen i snöyran - flaggorna sattes c:a 40 meter under
den högsta punkten,bilddatumet är fel med en dag)..Varjag
- Bilagor
-
- elbrus summit 20.8.1942.jpg (41.89 KiB) Visad 727 gånger