Dinosaurierna i Jurassic Park

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 17 februari 2006, 14:39

I tråden T-Rex anfader hittad i Kina
Presenteras det bevis på att dionosaurien hade fjödrar eler dun. Vet någon om det är någon annan dino som också hade dessa, eller om det bara var karakteristiskt Tyrannosauriusfamiljen?
Det var flera. Som exempel kan jag ju nämna att Velociraptorn hade dun på huvudet, i alla fall vad man vet i nuläget, kanske hade den mer. Det är därför som dinosaurierna i ''Jurassic Park'' ändrade utseende i takt med att nya upptäckter gjordes.
Mvh Andreas

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 17 februari 2006, 16:07

Andreas K skrev:Det var flera. Som exempel kan jag ju nämna att Velociraptorn hade dun på huvudet, i alla fall vad man vet i nuläget, kanske hade den mer. Det är därför som dinosaurierna i ''Jurassic Park'' ändrade utseende i takt med att nya upptäckter gjordes.
Mvh Andreas
Jo, jag hörde läste i JP att Raptorn också hade dun på sig, men att dinosaurierna ändrade utseende vid nya upptäckter vad en nyhet för mig. :)

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 17 februari 2006, 19:53

Jo, men dinofantast som man är så har man ju alla 3 filmerna... :wink:
Tittar man noggrant( eller inte) så ser man att de skiljer sig markant mellan första och tredje filmen, det beror på att man under tiden gjorde nya upptäckter. Nu kommer det snart bli dags att skriva vidare om detta i avdelningen ''historia i media och underhållning''... :lol:
Mvh Andreas

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 18 februari 2006, 11:40

Andreas K skrev:Jo, men dinofantast som man är så har man ju alla 3 filmerna... :wink:
Tittar man noggrant( eller inte) så ser man att de skiljer sig markant mellan första och tredje filmen, det beror på att man under tiden gjorde nya upptäckter. Nu kommer det snart bli dags att skriva vidare om detta i avdelningen ''historia i media och underhållning''... :lol:
Mvh Andreas
:oops: Jo, klart man sett alla tre filmerna. På bio också. Jag fick för mig att du syftade på böckerna. Nog skiljer det mellan dinosaurierna mellan ettan och trean alltid.

Jaja, tråden ska inte flyttas till MoU, eller? :)

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 19 februari 2006, 10:50

Ja, man ser i den tredje filmen att velociraptorerna har dun/fjun/fjädrar (vet inte vad jag ska kalla det :lol: ) på huvudet. Det ska tydligen ha upptäckts på ett fossil som hittades år 2001 eller 2002 om jag inte minns fel. Resonanskammaren (benflöjten) som finns med i filmen är däremot ''for dramatic purposes only''. Den är i själva verket en avgjutning av en tamhunds resonanskammare. Jag tycker det är lite lustigt att de går så långt för att se till att deras dinosaurier är uppdaterade i alla filmer, men sedan får ett ''flipp'' och börjar fantisera om velociraptorer som har resonanskammare som är identiska med de som finns hos familjen Labrador... :?
Jag kan även säga att T-Rexen i tredje filmen aldrig ses jaga levande byten. Detta är till följd av att debatten om T-rex matvanor hade fått vind i seglen igen då ''asätarsidan'' tydligen skulle fått nya bevis för sin sak. Därför valde man att låta T-Rexen helt neutralt äta ett liggande byte, på sätt kan man bara ha rätt, då ingen kan se om det är ett kadaver eller ett av T-rexen fällt byte.
Mvh Andreas

Edit: Jag tror att tråden kan stanna där den är, eftersom vi ju inte recenserar filmer utan faktiskt diskuterar förhistoria i huvudsak. Annars får väl moderatorerna säga till. :)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 19 februari 2006, 11:45

Andreas K skrev:Jag tror att tråden kan stanna där den är, eftersom vi ju inte recenserar filmer utan faktiskt diskuterar förhistoria i huvudsak.
Jamen då delar man upp tråden. :) Varsego.

JP-filmerna är utmärkta exempel, tycker jag, på framställningar av dinosaurier som "levande"; den gamla bilden av klumpfotade bjässar med pyttehjärnor dog någonstans mitt i JP1. Intressant är när de fogar in nya rön i filmerna, som Velociraptorernas små fjädrar och kommunikation.

Å andra sidan ska man inte tro att filmerna är mer vetenskapliga än de är. Velociraptorerna t.ex. var avsevärt mindre i verkligheten - men man ansåg väl att de inte kunde agera trovärdiga huvudskurkar med mindre än att de förstorades med en faktor 2-3 sådär. Hmmm.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 19 februari 2006, 18:18

Velociraptorerna t.ex. var avsevärt mindre i verkligheten - men man ansåg väl att de inte kunde agera trovärdiga huvudskurkar med mindre än att de förstorades med en faktor 2-3 sådär.
Ja det är sant, de var väl runt 1 meter höga i verkligheten?
Jag minns så väl när jag såg den första filmen på premiären 1993, 7 år gammal...fasen vad rädd jag var... :lol:
Det värsta var väl att jag tyckte velociraptorerna var jättehäftiga, och gick hem och läste om dem i mina dino-tidningar som jag prenumererade på, och upptäckte där hur små de var i verkligheten. Jag blev väldigt besviken. :)
Mvh Andreas

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 19 februari 2006, 18:28

@Andreas K: Labrador!? Vojne vojne.... Senaste gången jag såg JP III var på bio, och jag lär knappast se om dem, speciellt inte efter jag läst böckerna. Jag vill inte få dessa förstörda av filmen.

@Hexmaster: Enligt min dinosauriebok (som dock är rätt gammal, först tryckt -83-84, var raptorn 1.8 meter hög. Så Spielberg var väl inte helöt borta dä. Men boken är ju rätt gammal och kan ha fel.

Jag längtar tills det kommer en dinosauriefilm alá JP där en naturtrogen (om man kan kalla det så) Dilophosaurius visar både raptorer och människor var skåpet skall stå. ;)

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 19 februari 2006, 18:32

Jag längtar tills det kommer en dinosauriefilm alá JP där en naturtrogen (om man kan kalla det så) Dilophosaurius visar både raptorer och människor var skåpet skall stå.
Du som har dinofaktan lite mer färsk i minnet, kan du utveckla detta lite mer för ett segt fossil? :wink:

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 19 februari 2006, 18:35

Andreas K skrev:
Jag längtar tills det kommer en dinosauriefilm alá JP där en naturtrogen (om man kan kalla det så) Dilophosaurius visar både raptorer och människor var skåpet skall stå.
Du som har dinofaktan lite mer färsk i minnet, kan du utveckla detta lite mer för ett segt fossil? :wink:
Jag vet inte riktigt vad du menar, men Dilophosaurius var mycketstörre än Veliciraptor. Har för mig att den var mellan 6-8 meter, medans Raptorn står ynkliga 180 cm från marken (lika mycket som undertecknad).

Dilophosaurius är grym, även fast den varken spottar gift eller har en krage. Den använde förmodligen händerna att ta fast och döda sitt byte med. Detta bygger på faktan att dess käke tydligen satt väldigt löst och på så sätt inte kan ha varit stark nog att bita och slita ihjäl ett annat djur med.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 19 februari 2006, 18:39

Jaså? Jag visste inget om det du skrev om Dilophosaurusen.
Jag hade för mig att de var större än i filmerna, men jag trodde faktiskt att de hade färgglada karneval-kragar och spottade tjära. :lol:
Det var säkert 8-9 år sedan jag läste något om dinosaurier.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 19 februari 2006, 18:44

Andreas K skrev:Jaså? Jag visste inget om det du skrev om Dilophosaurusen.
Jag hade för mig att de var större än i filmerna, men jag trodde faktiskt att de hade färgglada karneval-kragar och spottade tjära. :lol:
Det var säkert 8-9 år sedan jag läste något om dinosaurier.
Jodu, man försöker ha koll på sina älsklingar... ;)

Allvarligt talat har jag börjat intressera mig för dinosaurier igen bara på sista tiden. Kom för kanske 2-4 månader sedan, max. Det är intressant att se hur mycket man kommer ihåg från när man var liten. Dock var allt jag skrev om Dilophosaurien nyligen inhämtad information.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 19 februari 2006, 18:46

Vad är det för böcker du håller på att läsa nu då?
Själv har jag bara mina gamla barn/ungdoms-tidningar från början av 90-talet.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 19 februari 2006, 18:52

Tja, läser och läser. Jag hittade den i bokhyllan. Den heter rätt och slätt Dinosaurier, och ingår i När? Var? Hur?-serien. Inte särskillt avancerad med andra ord. Men det är allt jag för tillfället har att tillgå.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 19 februari 2006, 19:04

Man har får ju inte så många bra böcker heller med ett studiebidrag på 950 kr... :cry:
Jag vet hur det känns.

Skriv svar