Det dödliga våldet i Sverige

Skriv svar
Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Det dödliga våldet i Sverige

Inlägg av Daniel L » 19 december 2005, 19:55

I Dagens Nyheter idag hävdade kriminologen Rying att det dödliga våldet inte har ökat i Sverige.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6

Sker det exempelvis färre mord i Sverige idag än vad det gjorde för tjugofem, trettiofem eller femtio år sedan? Och hur skulle detta se ut om man fördelade det på befolkningsstorleken? Vidare, exakt vad hänsyftas med dödligt våld? Har definition av detta ändrats vid några tillfällen?

mvh/ Daniel

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 20 december 2005, 16:55

Om det stämmer att ca 100 personer dödats av någon annan per år de senaste 30 åren så har det dödliga våldet minskat eftersom befolkningen ökat. Att fler av dessa fall bedöms som mord kan bero på att våldet blivit grövre och/eller att domstolarna dömmer hårdare.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 20 december 2005, 18:41

Jag hittade lite statistik från Interpol som var citerad på en hemsida. Enligt denna statistik skedde 17.3 "serious assaults" per 100 000 invånare i Sverige 1977, 1993 var siffran 51.1. Mord per 100 000 invånare i Sverige 1977 var 4.8, 1993 var det uppe i 8.8. Detta tyder på en ökning.

http://www.killology.com/art_weap_sum_worldwide.htm
U.S. Department of State skrev:Sweden has a relatively low crime rate with rare, but increasing, instances of violent crime.

http://travel.state.gov/travel/cis_pa_t ... _1032.html
Bertel Österdahl, generaldirektör på Kriminalvårdsstyrelsen skrev:Det har en koppling till att svåra våldsbrott ökat men klimatet i samhället kan också ha hårdnat. Livstidsstraffet behövs nog för trovärdigheten i samhället.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/0010/22/brott.html
Om våldsbrott generellt sett har ökat i Sverige så torde även våldsbrott med dödlig utgång ha ökat.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 20 december 2005, 20:34

Gå in här och lek lite:

http://statistik.bra.se/solwebb/action/index

Antalet dödligt våld/ 100 000 inv i Sverige ligger på en stabil nivå. 2

Antalet anmälda fall av misshandel har ökat ganska kraftigt. Men jag misstänker att det beror på att man är mer benägen att anmäla idag än för 25 år sedan.

Ilic
Tidigare medlem

Inlägg av Ilic » 10 februari 2006, 13:31

Som av en händelse hittade jag detta:

http://www.crim.su.se/pdf/Uppsatser/C-u ... rlberg.pdf

Visserligen bara en c-uppsats den tycks avhandla själva frågeställningen. Sen lämnar väl själva språkbruket en del att önska...

Om inte annat så styrker den hypotesen om att finnar är ena våldsamma rackare. Det är ju alltid kul.

Lekmannen
Medlem

Inlägg av Lekmannen » 17 februari 2006, 17:34

Något som inte vanligtvis framkommer i debatten är att dödligheten gått ned relativt misshandeln eftersom läkarna blivit duktigare på att rädda misshandlade personer.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 17 februari 2006, 18:34

Lekmannen skrev:Något som inte vanligtvis framkommer i debatten är att dödligheten gått ned relativt misshandeln eftersom läkarna blivit duktigare på att rädda misshandlade personer.
Precis vad jag tänkte skriva, du hann före...

Så detta torde vara en faktor emellan avsiktliga mord - som KANSKE gått ner - och våldsam misshandel, som tydligen ökat som någon uppgav ovan.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 18 februari 2006, 03:27

Sådan här statistik påverkas också naturligtvis av hur man väljer att rubricera brott (dråp gentemot mord), och anmälningsfrekvensen av verkliga brott.

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 18 februari 2006, 14:00

En tanke jag inte kan släppa, född i mitten av förra seklet som jag är, är om dödsstatisiken på längre sikt har ökat i fråga om självmord efter tragiska våldsamma händelser, misshandel och brutala våldtäkter och gängvåldtäkter. Jag har själv sett saker under 1990-2000-talet som jag aldrig ens skulle förvänta mig under 1970-talet och tidigt 1980-tal. Å andra sidan är det kanske just där det blir en viss ökning, eller? Trash-pressen påverkar mig inte, bara vad jag själv tycker mig se. Men, men, det är väl statistik och källor som får räknas som bevis och det har jag inte här.

Grum
Medlem

Inlägg av Grum » 20 februari 2006, 21:05

Lekmannen skrev:Något som inte vanligtvis framkommer i debatten är att dödligheten gått ned relativt misshandeln eftersom läkarna blivit duktigare på att rädda misshandlade personer.
Självklart har medicinen utvecklats. Men det påverkar ju knappast de som söker/tas in för vård efter att ha drabbats av våldsbrott. Ribban för när sjukvården söks upp har troligen inte höjts, snarare tvärtom (det sista är min egna högst obestyrkta hypotes). Och sjukvårdsstatistiken tycks ju inte vara alltför alarmerande även om vi är uppe i samma nivåer av våldsbrott som som under 70-talet enligt de rapporterande läkarna.

Källa: http://www.framtidsstudier.se/filebank/ ... E2k361.pdf
Dûrion Annûndil skrev:Sådan här statistik påverkas också naturligtvis av hur man väljer att rubricera brott (dråp gentemot mord), och anmälningsfrekvensen av verkliga brott.
Avseende brottsrubriceringen är det - precis som du säger - en juridisk fråga. Men just därför är dödsorsaksstatistiken än bättre värdemätare. Den är tydligare. Då slipper man en överrepresentation av mord (fler människor döms för mord än vad som dödas eftersom flera gärningsmän kan delta kollektivt i ett mord med bara ett enda offer. Det är nämligen vanligare än det omvända: att ett gärningsman dödar flera offer).

Anmälningsfrekvensen är ju ett annat problem. Det finns absolut en underrapportering när det gäller dödligt våld men det är sannolikt rätt litet. Mord, dråp och grov (dödlig) misshandel kommer till polisen kännedom i rätt hög utsträckning.

Brottet är allvarligt, brottsoffrets frånfälle är noterbart och de flesta som dödas ingår i en befolkningskategori som gör att rättsläkarna blir misstänksamma och vidtar extra åtgärder. Men visst finns det oupptäckta mord som förklaras som försvinnanden, självmord eller sjukdomar. Fast de är troligen få.

Vallo
Ny medlem

Re: Det dödliga våldet i Sverige

Inlägg av Vallo » 29 januari 2009, 21:33

"Självklart har medicinen utvecklats. Men det påverkar ju knappast de som söker/tas in för vård efter att ha drabbats av våldsbrott. Ribban för när sjukvården söks upp har troligen inte höjts, snarare tvärtom (det sista är min egna högst obestyrkta hypotes)."

Jag fröstår inte riktigt resonemanget om vad detta har att göra med tesen om den bättre sjukvården och att antalet mord sjunker. Om någon som förut mördades, nu räddas på grund av bättre akutsjukvård så blir det ju en mindre i dödsstatistiken.

Det finns kriminologisk forskning i USA som just pekar på den allt bättre sjukvården som en förklaring till de sjunkande morden där. En annan teori, av ekonomen Steven Levit , är att de sjunkande morden handlar om att abort blev tillåtet på 70.-talet och att antalet oönsklade barn då sjönk. Jag tror det dock mest handlade om New York.

Det finns kriminologer som tex Eckhardt Kuhlhorn i Sverige som menar att just den bättre medicinska vården är svaret på ekvationen Fler människor + mer supande = färre mord.

Frågan om våldet ökar eller inte i Sverige "den senaste tiden" som ibland är 70-talet, ibland 80 och ibland 90-talet, är mycket politiskt känslig, antivåldsökningsdiskursens ledare Jerzy Sarnecki har tex sagt något i stil med att om man påstår (enligt honom falskeligen) att våldet ökar så går man Sverigedemokarterna till mötes. På andra sidan står nykterhetsrörelsen och Sociologer ( alkoholforskare) som inte bryr sig om Sverigedemokrater utan om alkohol och våld och som alltid har sett ett samband mellan alkoholkonsumtion och våld. Och de undrar varför detta samband skulle har upplösts i vår tid.

Och tyvärr verkar det som om de få kriminologerna tillsammans med sociologerna i Sverige inte riktigt kan ge något bra svar på frågan om våldet ökar eller inte.

Däremot kan nog vara ganskla säker på att det dödliga våldet minskar i Sverige, såvida man inte tror att de få studier som gjorts på hur stort det fakltiska dödliga våldet är felaktiga.

Klart 'är dock att det begås fler mord nu än på 50 -talet, för at inte tala om 30-talet, som ttydligen var extremt ugnt på den fronten, om nu inte statistiken är missvisande.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Re: Det dödliga våldet i Sverige

Inlägg av Stefan Lundgren » 31 mars 2009, 21:35

Jag skrev en gång i tiden om antalet mord eller dråp i Sverige under 1800-talet, då var de flesta av morden på landsbygden och inte i städerna. BiSOS var min källa till denna artikel.

Stefan

Skriv svar