Skrönor och historier från det kalla kriget

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Kalla krigsskrönor

Inlägg av varjag » 10 februari 2006, 11:32

herulen skrev:
alexcykel skrev:Jag tycker att det vore underhållande om forumet delade med sig av sina kalla krigsskrönor.

Jag bjuder på den första.

När jag gjorde min lärarpraktik hade jag en handledare i historia som återgav följande personliga erfarenhet.
När han gjorde en särskild övning för värnpliktiga befäl på 60-talet med sitt kustartilleriförband i närheten av Helsingborg, fick de i uppdrag att ta ut koordinaterna för ett mål som man skulle skjuta på i Helsingör. Målet skulle ligga på en sådan plats att ingen människa eller egendom skulle komma till skada. Samtidigt skulle det tydligt framgå var skotten tagit. Valet föll till sist på ett område med några fotbollsplaner. Syftet med den planerade eldgivningen var enligt officerarna att under stormaktskrigets inledningsskede skulle Sverige låtsas agera neutralt och besvara överflygningar av Natoplan med "fientlig" eldgivning. Vid den här rekognoceringen deltog endast kompanichefen och värnpliktiga KB till vilka han hörde.

Vi kan väl spara på källkritiken i denna tråd, men berätta gärna om du hört samma historia fast i en annan tappning.
Som svar på detta kan jag då som utbildad jägare och att ha med verkat i flera krig anse att denna typ av inlägg är symptomatisk för de som själva aldrig upplevt vad krig är. Alltså, krig handlar om att göra så stor skada som möjligt för motståndarsidan, oavsett om det är en terrotoriell skadegörelse eller inte. Är det en civil katastrof så det är en politisk fråga. Därför är själva utgångspunkten på fotbollsplanen bara en markör för att man än så länge inte befinner sig i krig: en slags leksakspunkt eller inpinkad revir om man så vill. Vi kan naturligtvis förvänta oss att man hade mer kontracivilt mål än en sketen fotbollsplan.
Verkligen intressant herulen - att vi har en livs levande veteran här på Skalman. Kanske du, som 'utbildad jägare' - kan ge oss ( i tabulär form - om de är många...) en lista på de krig du medverkat i - gärna med omnämnande om på vilken
sida du slogs? mvh, Varjag

herulen
Medlem
Inlägg: 355
Blev medlem: 18 december 2005, 14:09
Ort: Stockholm

Re: Kalla krigsskrönor

Inlägg av herulen » 10 februari 2006, 15:12

varjag skrev:
herulen skrev:
alexcykel skrev:Jag tycker att det vore underhållande om forumet delade med sig av sina kalla krigsskrönor.

Jag bjuder på den första.

När jag gjorde min lärarpraktik hade jag en handledare i historia som återgav följande personliga erfarenhet.
När han gjorde en särskild övning för värnpliktiga befäl på 60-talet med sitt kustartilleriförband i närheten av Helsingborg, fick de i uppdrag att ta ut koordinaterna för ett mål som man skulle skjuta på i Helsingör. Målet skulle ligga på en sådan plats att ingen människa eller egendom skulle komma till skada. Samtidigt skulle det tydligt framgå var skotten tagit. Valet föll till sist på ett område med några fotbollsplaner. Syftet med den planerade eldgivningen var enligt officerarna att under stormaktskrigets inledningsskede skulle Sverige låtsas agera neutralt och besvara överflygningar av Natoplan med "fientlig" eldgivning. Vid den här rekognoceringen deltog endast kompanichefen och värnpliktiga KB till vilka han hörde.

Vi kan väl spara på källkritiken i denna tråd, men berätta gärna om du hört samma historia fast i en annan tappning.
Som svar på detta kan jag då som utbildad jägare och att ha med verkat i flera krig anse att denna typ av inlägg är symptomatisk för de som själva aldrig upplevt vad krig är. Alltså, krig handlar om att göra så stor skada som möjligt för motståndarsidan, oavsett om det är en terrotoriell skadegörelse eller inte. Är det en civil katastrof så det är en politisk fråga. Därför är själva utgångspunkten på fotbollsplanen bara en markör för att man än så länge inte befinner sig i krig: en slags leksakspunkt eller inpinkad revir om man så vill. Vi kan naturligtvis förvänta oss att man hade mer kontracivilt mål än en sketen fotbollsplan.
Verkligen intressant herulen - att vi har en livs levande veteran här på Skalman. Kanske du, som 'utbildad jägare' - kan ge oss ( i tabulär form - om de är många...) en lista på de krig du medverkat i - gärna med omnämnande om på vilken
sida du slogs? mvh, Varjag

Nu när jag läser mitt inlägg en gång till så ser jag att att jag skrivit fel. Min kritik ska inte riktas mot alexcykel, utan mot hans handledare. Jag ber alltså om ursäkt för att mitt inlägg blev ett påhopp mot en skalmanit.

Varjag vill att jag berättar om mina erfarenheter av krig. Detta är enligt mig ingen merit eller något man ska redogöra. Krig är blodiga saker, och hemskt meningslösa. Jag har visserligen varit i krigszoner, men jag har lyckligtvis inte behövt avlossa ett skott. Däremot har jag erfarit krigets konsekvenser. Ett exempel är hur krig får människor att missta all sund medmänsklighet. När t.ex. soldater ska skjutsa sjuka havande kvinnor till akuten så blir man stoppad vid vägspärrar, trots att bilen bär FN-flagg och det nödställda läget. Soldaten säger att han måste ringa sin överordnade för att bilen ska få passera. Detta tar extremt lång tid. Men så fort den havande kvinnan dött så får bilen passera.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kalla krigsskrönor

Inlägg av Hans » 10 februari 2006, 15:54

herulen skrev:Som svar på detta kan jag då som utbildad jägare och att ha med verkat i flera krig anse att denna typ av inlägg är symptomatisk för de som själva aldrig upplevt vad krig är.
herulen skrev:Jag har visserligen varit i krigszoner, men jag har lyckligtvis inte behövt avlossa ett skott.
Min fetstil.

Herulen, jag tycker att du säger emot dig själv en aning, kan du redogöra för vad du egentligen har gjort?
herulen skrev:Detta är enligt mig ingen merit eller något man ska redogöra.
Varför inte? Speciellt när man nämner det (i syfte att stärka sin tes). Dessutom är intresset är stort här för personliga erfarenheter.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Ferocius
Medlem
Inlägg: 793
Blev medlem: 22 december 2004, 19:05
Ort: Södertälje

Inlägg av Ferocius » 10 februari 2006, 16:27

Herulen, du förstår väl att det sänker din trovärdighet här på forumet när du i flera trådar väljer att inte uppge källa på tvärsäkra påståenden eller kommer med påståenden som du inte verkar ha täckning för? Om man inte vill berätta om något så ska man naturligtvis inte dra upp det, och om man kommer med fakta som ingen annan känner till så kan det ju vara lämpligt att lämna en liten, liten källa?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 11 februari 2006, 21:48

Ett inlägg som inte faller inom ramen för forumets regler och kutym har raderats.

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Viggen incident över Östersjön

Inlägg av Perman » 11 februari 2006, 22:04

Jag ser att jag inte bidragit i denna tråd (trodde jag gjort det), så här kommer mitt bidrag. Jag vet inte om det ska betecknas som en skröna eftersom jag nog tror på att detta verkligen har hänt, bl a beroende på att personen som berättat detta är en nära arbetskamrat som inte direkt är känd för att hitta på saker eller skryta. Han är faktiskt en av landets mest kända veterinärer, och han har en bror som är, eller i varje fall har varit, fältflygare. Det är alltså brodern som berättat detta för min arbetskamrat.

Nog om detta. Jo, en SpaningsViggen sänds ut över Östersjön mot en rysk fartygsstyrka för spionera och ta bilder. Vet ej exakt när detta inträffade, men förmodligen nån gång på 80-talet. Chefen för den ryska fartygsstyrkan ropar antagligen på hjälp för att helt plötsligt dyker 2 st Su-15 Flagon upp och ledarplanet försöker genast låsa sin jaktradar på Viggenplanet. Detta dyker med högsta fart mot vattenytan för att undgå ev. eldgivning, och de bägge Flagon-planen följer efter. Precis över vattenytan tar Viggenplanet upp och sätter kurs mot svenska kusten på absolut lägsta höjd. Det första Flagon-planet kraschar i vattnet bakom Viggenplanet, och Viggenpiloten ser hur rotetvåan genast manövrerar för försöka komma i position bakom och låsa jaktradarn på svensken. Varningssummern för aktiv radarsändning hörs sedan med jämna mellanrum i Viggenpilotens hörlurar, och han får kasta runt planet i vilda undanmanövrer varje gång medan han flyr mot den svenska kusten. Till sist börjar äntligen den svenska kusten närma sig och den förföljande ryssen avbryter och försvinner. Så vitt jag vet så anlände aldrig någon protestnot från Sovjet. Förmodligen var väl den ryska jaktledningen mer vidsynta än vad Flagonpiloten var, och insåg att det trots allt var fråga om en ren olycka.

Nån mer som kan tänka sig att detta kan vara helt sant?

/Per
Bilagor
su-15-flagn_p2.jpg
su-15-flagn_p2.jpg (47.3 KiB) Visad 2516 gånger

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: 4 januari 2006, 08:16
Ort: Skaraborg

Inlägg av Bulldog » 12 februari 2006, 11:42

Jag talade häromdan med en herre som gjort lumpen på sent 40-tal. På hans tid berättades det om 3 finnar som under vinterkriget satt på en träribba och uträttade sina naturbehov. Plötsligt började rysska granater regna ner och de slängde sig i skydd, 2 kastade sig framåt och de överlevde inte. Det gjorde dock den tredje som tippad bakåt ner i .... :cry:

Vidare var det en stammanställd underofficer som skulle testa en vaktpost. Vaktposten stötte dock bajonetten i bröstet på officeren som fick tillbringa en längre tid på sjukhus. När han kom ut straffade han dock vaktposten, denna hade nämligen inte vridit runt bajonetten i bröstkorgen, som reglementet föreskrev, utan bara stuckit in den och dragit ut den igen.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Viggen incident över Östersjön

Inlägg av Hans » 12 februari 2006, 11:55

Perman skrev: Nån mer som kan tänka sig att detta kan vara helt sant?

/Per
Jag har hört samma historia från trovärdig källa. Detta gav en snabbt kast med spöt..
http://f16.parsimony.net/forum28824/messages/6067.htm

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Flaggstyrmans vurpa

Inlägg av varjag » 12 februari 2006, 12:13

Den här är ingen skröna - utan sanning om en annan vaktpost. Det var under Ungern-krisen hösten -56.
I Karlskrona utsattes vaktposter - bl.a. vid Stumholmsbron med order att kolla ALL trafik ut till Stumholmen
där mycket personal tjänstgjorde på dagarna. Flaggstyrmannen - färdades kungligt, på en Husqvarna 125cc
motorcykel - iklädd MC-overall med läderhuva och motorglasögon. Som han alltid gjort....uppfattade han postens
stopptecken som en vinkning - och vinkade bara tillbaka......sedan, med hans egna ord kom jag plötsligt ihåg
posternas order.....och blev iskall på ryggen. Bromsade för allt vad tygen höll - och, det blev en djävla vurpa..

Och mycket gips på Flaggstyrmannen! På senare förfrågan varför posten inte skjutit....blev svaret; 'Jamen in't
kunn ja skjut flaggstyrman'. Hur visste du att det var han ? 'Jomen titt på skorna hans, han är den enda som har
bruna lågskor till uniformen i hela flottan....', Varjag

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: 4 januari 2006, 08:16
Ort: Skaraborg

Re: Flaggstyrmans vurpa

Inlägg av Bulldog » 12 februari 2006, 12:38

varjag skrev:Den här är ingen skröna - utan sanning om en annan vaktpost. Det var under Ungern-krisen hösten -56.
I Karlskrona utsattes vaktposter - bl.a. vid Stumholmsbron med order att kolla ALL trafik ut till Stumholmen
där mycket personal tjänstgjorde på dagarna. Flaggstyrmannen - färdades kungligt, på en Husqvarna 125cc
motorcykel - iklädd MC-overall med läderhuva och motorglasögon. Som han alltid gjort....uppfattade han postens
stopptecken som en vinkning - och vinkade bara tillbaka......sedan, med hans egna ord kom jag plötsligt ihåg
posternas order.....och blev iskall på ryggen. Bromsade för allt vad tygen höll - och, det blev en djävla vurpa..

Och mycket gips på Flaggstyrmannen! På senare förfrågan varför posten inte skjutit....blev svaret; 'Jamen in't
kunn ja skjut flaggstyrman'. Hur visste du att det var han ? 'Jomen titt på skorna hans, han är den enda som har
bruna lågskor till uniformen i hela flottan....', Varjag
Knappast samma historia eftersom min sagesman lumpade 46-47 nån gång dvs ca 10 år före Ungernkrisen.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 12 februari 2006, 13:19

Jag sa - ingen skröna - för posten bodde på samma logement som jag och Flaggstyrman
var f.ö. en hedersknyffel, Varjag

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: 4 januari 2006, 08:16
Ort: Skaraborg

Inlägg av Bulldog » 12 februari 2006, 13:53

varjag skrev:Jag sa - ingen skröna - för posten bodde på samma logement som jag och Flaggstyrman
var f.ö. en hedersknyffel, Varjag
Ok, jag ber om ursäkt, jag begrep inte att din story var ny utan trodde att du komenterade min.
När vi är inne på ämnet vaktposter så har jag i bakhuvudet nåt från 70 eller 80 talet då det varit inbrott i ett mobförråd, detta bevakdes sen av hemvärns män. Tyvärr blev det missförstånd med polisen och det hela slutade med skottlossning. nån som minns mer?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 12 februari 2006, 14:34

Bulldog skrev: Ok, jag ber om ursäkt, jag begrep inte att din story var ny utan trodde att du komenterade min.
När vi är inne på ämnet vaktposter så har jag i bakhuvudet nåt från 70 eller 80 talet då det varit inbrott i ett mobförråd, detta bevakdes sen av hemvärns män. Tyvärr blev det missförstånd med polisen och det hela slutade med skottlossning. nån som minns mer?
Ingen skröna utan en verklig händelse.
:)

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Inlägg av Perman » 12 februari 2006, 18:53

Bulldog skrev:
Ok, jag ber om ursäkt, jag begrep inte att din story var ny utan trodde att du komenterade min.
När vi är inne på ämnet vaktposter så har jag i bakhuvudet nåt från 70 eller 80 talet då det varit inbrott i ett mobförråd, detta bevakdes sen av hemvärns män. Tyvärr blev det missförstånd med polisen och det hela slutade med skottlossning. nån som minns mer?


MD650 skrev:
Ingen skröna utan en verklig händelse.
Jajamänsan, har också hört den här historien från mkt vederhäftigt håll. Om jag minns rätt så blev bl a en av poliserna skjuten i ryggen av en kpistbeväpnad hemvärnsman. Det var nåt om att fyra hemvärnsmän hade till uppgift att bevaka ett skyddsföremål över en helg, och det kom sedan kontraorder att dom inte behövde åka ut. Sen satt dom där och diskuterade - ska vi ta inte ta och åka ut och kolla till det i alla fall? Det kan väl aldrig skada i varje fall. Sagt och gjort, man åkte ut till skyddsobjektet men glömmer att meddela detta till hemvärnsledningen. En stund efter att hemvärnsmännen anlänt och intagit positioner runt skyddsobjektet så kommer en polisbil smygande. Vaktposten anropar bilen men får inget svar utan bilen fortsätter mot skyddsobjektet. Vaktposten öppnar eld mot bilen, vilket samtidigt naturligtvis blir en larmsignal till de övriga tre. Dom får tillsammans stopp på polisbilen till slut efter en hel del skjutande, och en av polismännen försöker undkomma men blir snart nedskjuten. Allt har naturligtvis utspelat sig nattetid. Döm om hemvärnsmännens förvåning när de upptäcker att det är polisen som de skjutit mot! Ja, ungefär så minns jag den här historien, men kan naturligtvis ha fel på detaljer.

/Per

Användarvisningsbild
alexcykel
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: 29 november 2005, 16:15
Ort: Gävle

Övernitiska vakter

Inlägg av alexcykel » 14 februari 2006, 09:30

Berättelserna om de övernitiska vakterna som skjuter på mattanter, brödbilar eller med nöd och näppe undviker en katastrof genom att trotsa order hör till de vanligaste skrönorna. Det hör kanske ihop med att vaktposten är en av de mer symbolladdade figurerna.

Vad gäller Permans ryss som drog i drickat så har jag hört samma historia men då var det en ensam Mig 21:a och inte en rote. Jag hade tänkt berätta den själv! Om det är en skröna eller ej vet jag inte men den bär det typiska draget att det är svårt att tänka sig en fortsättning utan kända konsekvenser.

Skriv svar