Vem var egentligen Mozart?
Vem var egentligen Mozart?
Hej,
jag tittade på filmen "Amadeus" som handlar om Mozart och jag undrar om någon vet hur mycket som är sant? Hur han framstår som person? Om Salieris roll i det hela, stämmer den? Det är visserligen svårt att säga. Men jag skulle vilja att man kunde få en liten bild av vad som är sant och inte sant.
//Bonaparte
jag tittade på filmen "Amadeus" som handlar om Mozart och jag undrar om någon vet hur mycket som är sant? Hur han framstår som person? Om Salieris roll i det hela, stämmer den? Det är visserligen svårt att säga. Men jag skulle vilja att man kunde få en liten bild av vad som är sant och inte sant.
//Bonaparte
Re: vem var egentligen Mozart?
Jag skulle vilja använda ett av många favorituttryck i min favoritroman: Röde Orm: "Även om mycket var rätt, var dock det mesta fel". Jag minns att första gången jag såg filmen, var jag oerhört uppretad över att den INTE korrekt återgav händelser i Mozarts liv såsom man antar att de skett. Jag läste efteråt att filmen medvetet döpts till "Amadeus" just av den anledningen och att man skall se filmen som en miljöskildring och ett prov på hurudan Mozart (och Salieri också, föralldel) var såsom människotyp(-er). Salieri var förvisso avundsjuk på W.A.M men många episoder i filmen finns inte alls i de otaliga biografier som skrivits om idolen Mozart. Såsom karaktär tycker JAG att Mozart är mycket väl porträtterad i filmen men händelserna och eskapaderna, i filmens tolkning, TORDE nog vara, minst sagt, fantasifulla.Bonaparte skrev:"Amadeus" som handlar om Mozart och jag undrar om någon vet hur mycket som är sant? Hur han framstår som person?
Men en fin film är det onekligen men den bör nog inte tas bokstavligt såsom någon lektion i musikhistoria.
Svar på frågan: Vem var egentligen Mozart. Ja - om man det visste? Jag har läst minst 20 böcker om honom och ingående studerat (instuderat och även utfört/deltagit i utförande) många av hans verk, och JAG har min bild av vem han var. Andra människor har sin. Jag anser att han var ett geni.
Trevligt, har du någon bok att rekommendera? Den skall helst vara väldigt läsvänlig, åt det populärvetenskapliga hållet.egilo skrev:Jag har läst minst 20 böcker om honom
Har du läst Mozart : De gyllene åren?
Boken du nämner vet jag inte om jag har läst - jag har den inte i min bokhylla. Adlibris anger att den utkommer i mars i år!!!Av samma författare har jag antagligen läst: "1791 - Mozarts sista år" utg. 1990, och "Mozart" utg. 1991. Den bok du nämner är en nyutgåva av en tidigare utkommen bok så det är svårt för mig att avgöra - pärmbilden är ju, minst sagt, vanlig för Mozartbiografier.
En "bilderbok" ( som jag råkar ha) som är både lättläst och sevärd är Pellicano: Mozart. Ett underbarns resa i 1700-talets Europa. Förlag: Förlags AB Wiken 1991 ISBN 91-7119-015-5.
Om du vill så kan jag rådgöra med min äldre bror som samlar Mozartmaterial: böcker, fonogram, partitur o. dyl.
Litet allvarligare och grundligare information får du i t.ex. Wolfgang Hildesheimer: "Mozart". Norstedts faktapocket ISBN 91-1-853161-X
Lycka till!
En "bilderbok" ( som jag råkar ha) som är både lättläst och sevärd är Pellicano: Mozart. Ett underbarns resa i 1700-talets Europa. Förlag: Förlags AB Wiken 1991 ISBN 91-7119-015-5.
Om du vill så kan jag rådgöra med min äldre bror som samlar Mozartmaterial: böcker, fonogram, partitur o. dyl.
Litet allvarligare och grundligare information får du i t.ex. Wolfgang Hildesheimer: "Mozart". Norstedts faktapocket ISBN 91-1-853161-X
Lycka till!
"...Right now, there two other contenders for the title of Best Mozart Bio: The one by Maynard Solomon and the other by Robert Gutman. If you're into (unnecessarily) long sentences and pop psychoanalysis, then the one by M. Solomon might be the thing for you. (I got a lot out of Solomon's Beethoven, but with Mozart, his psychologizing is just annoying.)
Gutman's is exhaustive...and exhausting -- to all except probably to Mozart scholars...."
Ur en recension om Wolfgang Hildesheimers Mozartbiografi.
Hildesheimers biografi verkar trevligare att läsa än både Solomon och Gutman.
Tack för hjälpen Egilo!
Gutman's is exhaustive...and exhausting -- to all except probably to Mozart scholars...."
Ur en recension om Wolfgang Hildesheimers Mozartbiografi.
Hildesheimers biografi verkar trevligare att läsa än både Solomon och Gutman.
Tack för hjälpen Egilo!
Några exempel?egilo skrev:"Även om mycket var rätt, var dock det mesta fel".
Har hört att begravningen återgetts fel - åtminstone detaljen att han skulle ha lagts i en massgrav. Han fick en egen grav, fast man har visst tappat bort den. Geschtimmt?
T.ex. hela förhållandet W.A.M. - Salieri. Jag vill ogärna i detalj penetrera vilka detaljer jag retade mig över - men efter att ha läst en hel del om mästaren kände jag inte riktigt igen detaljerna och presentationerna i filmen. Begravningen t.ex. var en högst ordinär tillställning för tiden/förhållandena.
Bl.a. begravningen nämns i programet jag nämnde här ovan - än finns det chans att se det. Nätet kryllar av info om Mozart - nu senast tittade jag in på http://www.sr.se/cgi-bin/mall/index.asp?ProgramID=2499
Musikanthälsning
egilo
Bl.a. begravningen nämns i programet jag nämnde här ovan - än finns det chans att se det. Nätet kryllar av info om Mozart - nu senast tittade jag in på http://www.sr.se/cgi-bin/mall/index.asp?ProgramID=2499
Musikanthälsning
egilo
- Ralf Palmgren
- Medlem
Ett musikaliskt geni
Kompositören Wolfgang Amadeus Mozart föddes den 27 januari 1756 i Salzburg i nuvarande Österrike. Han var son till hovmusikern och kompositören Leopold Mozart och dennes hustru Maria Anna Pertl. Wolfgang Amadeus Mozart var redan vid fyra års ålder ovanligt intresserad av klassisk musik. Han var dessutom musikaliskt ytterst begåvad. Därför fick han lov att resa med fadern runt om i Europa och spela vid diverse hov och aristokratiska salonger. Han spelade pianomusik vid bland annat det kejserliga hovet i Wien och vid de kungliga hoven i Paris och London. På så sätt blev Mozart med tiden känd i Europa som ett underbarn inom pianomusik. Vid enbart fjorton års ålder fick han ett erbjudande om att få skriva musik för operan i Milano.
I början av sin karriär som fullvuxen man var tonsättaren Wolfgang Amadeus Mozart i tjänst vid hovkapellet i Salzburg. Vid den här tiden arbetade han för den furstliga ärkebiskopen av Salzburg Greve Hieronymus von Colloredo. År 1781 bröt Mozart emellertid sitt patron-klient förhållande till mecenaten, arbetsgivaren och furstliga ärkebiskopen av Salzburg Greve Hieronymus von Colloredo. Det var främst därefter i den österrikiska kejserliga huvudstaden Wien som den fria konstnären Wolfgang Amadeus Mozart producerade sina främsta och kändaste mästerverk inom klassisk musik. Här komponerade Mozart bland annat de världsberömda 1700-talsoperorna Figaros bröllop K. 492 (1787), Don Giovanni K. 527 (1787) och Trollflöjten (1791).
De sista åren av Mozarts liv är ett livligt forskningsområde bland historiker. Tidigare ansågs att Mozart levde sina sista år som en fattig och bortglömd musiker. Det hävdades att han inte kunde försörja sig själv och sin familj. Han påstods ha varit ett praktexempel på en misslyckad och fattig kompositör. Det ansågs att det var därför som han avled i förtid. Den nyaste historievetenskapliga forskningen har däremot kunnat bevisa att det bara är fråga om en skröna. Faktum är att Mozarts ekonomi höll på att bli bättre i livets slutskede. Vid den här tiden komponerade Mozart bland annat sitt sista stora mästerverk, den oavslutade romersk-katolska själamässan Requiem (1791). Kompositören Wolfgang Amadeus Mozart dog i Wien den 5 december 1791.
I början av sin karriär som fullvuxen man var tonsättaren Wolfgang Amadeus Mozart i tjänst vid hovkapellet i Salzburg. Vid den här tiden arbetade han för den furstliga ärkebiskopen av Salzburg Greve Hieronymus von Colloredo. År 1781 bröt Mozart emellertid sitt patron-klient förhållande till mecenaten, arbetsgivaren och furstliga ärkebiskopen av Salzburg Greve Hieronymus von Colloredo. Det var främst därefter i den österrikiska kejserliga huvudstaden Wien som den fria konstnären Wolfgang Amadeus Mozart producerade sina främsta och kändaste mästerverk inom klassisk musik. Här komponerade Mozart bland annat de världsberömda 1700-talsoperorna Figaros bröllop K. 492 (1787), Don Giovanni K. 527 (1787) och Trollflöjten (1791).
De sista åren av Mozarts liv är ett livligt forskningsområde bland historiker. Tidigare ansågs att Mozart levde sina sista år som en fattig och bortglömd musiker. Det hävdades att han inte kunde försörja sig själv och sin familj. Han påstods ha varit ett praktexempel på en misslyckad och fattig kompositör. Det ansågs att det var därför som han avled i förtid. Den nyaste historievetenskapliga forskningen har däremot kunnat bevisa att det bara är fråga om en skröna. Faktum är att Mozarts ekonomi höll på att bli bättre i livets slutskede. Vid den här tiden komponerade Mozart bland annat sitt sista stora mästerverk, den oavslutade romersk-katolska själamässan Requiem (1791). Kompositören Wolfgang Amadeus Mozart dog i Wien den 5 december 1791.
Re: Ett musikaliskt geni
Verry intressant. Källa?Ralf Palmgren skrev:Den nyaste historievetenskapliga forskningen har däremot kunnat bevisa att det bara är fråga om en skröna.
- Ralf Palmgren
- Medlem
Exakt vilket tycker du att är mycket intressant?Verry intressant. Källa?
Wikipedia är självfallet ingen god källa då där finns massor av felaktig information. Dock verkar de ha fått rätt den här gången. Således kan jag börja med att hänvisa dit. Det samma kan också läsas i flera andra böcker, forskningar och utredning om Mozart som skrivits på senare tid.
http://en.wikipedia.org/wiki/Wolfgang_A ... _and_death
According to popular legend, Mozart was penniless and forgotten when he died, and was buried in a pauper's grave. In fact, though he was no longer as fashionable in Vienna as before, he continued to have a well-paid job at court and receive substantial commissions from more distant parts of Europe, Prague in particular. Many of his begging letters survive but they are evidence not so much of poverty as of his habit of spending more than he earned. He was not buried in a "mass grave" but in a regular communal grave according to the 1784 laws. Though the original grave in the St. Marx cemetery was lost, memorial gravestones (or cenotaphs) have been placed there and in the Zentralfriedhof. In 2005, new DNA testing was performed by Austria's University of Innsbruck and the US Armed Forces DNA Identification Laboratory in Rockville, Maryland to determine if a skull in an Austrian Museum was actually his, using DNA samples from the marked graves of his grandmother and Mozart's niece. However, test results were inconclusive, showing that none of the DNA samples were related to each other.