Kristna områden som konverterat till annan religion

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 27 januari 2006, 21:21

Darius III skrev:Det omvända då: Vilket område har befolkningen frivilligt gått från kristendom till Islam? Indonesien var knappast kristet tidigare, Albanerna vet jag inte... någon?
Det finns ett ganska intressant exempel på kristna som övergått till judendomen i Jemen som till viss del var kristet vid tiden för romarrikets fall.
Judiska invandrare omvände delar av befolkningen och c:a 517 konverterade Jemens arabiske kung Yusuf As’ar Dhu Nuwa till judendomen vilket ledde till att större delen av hans undersåtar också konverterade.
Kristna som inte konverterade blev förföljda och dödade vilket ledde till att Etiopiens (Axum) kristna kung invaderade och störtade Dhu Nuwa.

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 27 januari 2006, 21:50

Ban_Kulin skrev:
Carolus skrev:Frivilligt är väldigt relativt.
Bosnien kan väl räknas till ett sådant område, där kristna serber blivit muslimer för att slippa extra skatt?
Nu börjar du igen.
Serberna befolkade endast östra delen av Hum (dagens Hercegovina) under medeltiden och därmed fanns det knappast några serber i Bosnien. De som övergick till islam var bogumilska, katolska och ortodoxa bosnier. Vi har haft den här diskussionen tidigare och du har inte kunnat hämta några bevis till ditt påstående vilket jag tolkade som att du gav upp disskusionen och insåg ditt misstag. Nu inser jag att jag hade fel.
Vilken diskussion har vi haft?
Det är väl tämligen aaccepterat att det var serber, eller någon form av ortodoxt kristna slaver som bebodde Bosnien då turkarna invaderade? Dessa är väl de som senare blev muslimer av skatteskäl?

Jag är faktiskt ganska ointresserad av balkanslavernas inbördes käbblande. En uppdelning av området mellan Habsburgarna och Bysantinska Grekland vore det optimala ur min synpubkt. :wink:

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 28 januari 2006, 02:15

Carolus skrev:
Ban_Kulin skrev:
Carolus skrev:Frivilligt är väldigt relativt.
Bosnien kan väl räknas till ett sådant område, där kristna serber blivit muslimer för att slippa extra skatt?
Nu börjar du igen.
Serberna befolkade endast östra delen av Hum (dagens Hercegovina) under medeltiden och därmed fanns det knappast några serber i Bosnien. De som övergick till islam var bogumilska, katolska och ortodoxa bosnier. Vi har haft den här diskussionen tidigare och du har inte kunnat hämta några bevis till ditt påstående vilket jag tolkade som att du gav upp disskusionen och insåg ditt misstag. Nu inser jag att jag hade fel.
Vilken diskussion har vi haft?
Det är väl tämligen aaccepterat att det var serber, eller någon form av ortodoxt kristna slaver som bebodde Bosnien då turkarna invaderade? Dessa är väl de som senare blev muslimer av skatteskäl?

Jag är faktiskt ganska ointresserad av balkanslavernas inbördes käbblande. En uppdelning av området mellan Habsburgarna och Bysantinska Grekland vore det optimala ur min synpubkt. :wink:
Den här diskussionen har du haft här: viewtopic.php?t=20482&postdays=0&postorder=asc&start=0
Tydligen uppmärksammade du inte förklaringarna av att du har fel i dit upprepade påstående om att de muslimska bosnierna skulle varit islamiserade serber. Så är inte fallet.

Mvh -Dan

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 28 januari 2006, 02:24

skulle säga att de etniska beteckningarna i Bosnien och omnejd är efterkonstruktioner signerade
folk som t.ex Vuk Karadzic egentligen..

Bosniska muslimer är ett stort bevis på detta att det inte funnits några etniska slaviska lojaliteter under medeltiden..

Ban_Kulin
Medlem

Inlägg av Ban_Kulin » 28 januari 2006, 04:25

Carolus skrev:Jag är faktiskt ganska ointresserad av balkanslavernas inbördes käbblande.
Det märks av ditt inlägg :wink:

Carolus skrev:Vilken diskussion har vi haft?
Återigen fel.
Vid tiden för det bosniska kungadömets fall var en majoritet av befolkningen i landet katolsk och kryptokatolsk, dvs bogumiler som konvertrerade till katolicism med tvång. Därefter kommer den bogumilska delen av befolkningen och sist kommer ortodoxa.
Ingen av bosniska kungar var ortodox även om vissa av de bytte religionstillhörighet av realpolitiska skäl väldigt ofta. Den sista kungens grav ligger fortfarande i ett katolsk kloster i Bosnien.
Jag säger igen - det fanns etniska serber i det som idag är Bosnien Hercegovina, men det handlade om en liten minoritet i det som idag är östra Hercegovina (medeltida Hum).
Som jag skrev i den förra tråden - det finns ingen seriös historiker och forskare som påstår att bosniaker härstammar från serberna.
Läs diskussionen som Dûrion länkade till.

Giancarlo,
intressant inlägg, kan bara hålla med. Men förutom bosniaker skulle jag också lägga till både serber och kroater i hela området.
Det finns bosniakiska och serbiska efternamn Hrvat (kroat), å andra sidan finns det gott om serber och kroater vars efternamn är Bosnjak (bosniak). Med det vill jag säga att det naturligtvis finns gott om etniska serber, kroater och bosniaker i alla tre nationer men inte på det sättet som nationalromantiska författare har föreställt sig. Helt klart är det att det är religionsskillnader som har utkristalliserat dessa tre folk. Det är inte helt oviktig att påpeka att det i Bosnien och Kroatien finns katoliker som känner sig som etniska bosniaker och muslimer som känner sig som etniska kroater oavsett i vilka av dessa två länder de bor.
Senast redigerad av 1 Ban_Kulin, redigerad totalt 28 gånger.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 28 januari 2006, 05:58

Ban_Kulin skrev:Det är inte helt oviktig att påpeka att det i Bosnien och Kroatien finns katoliker som känner sig som etniska bosniaker och muslimer som känner sig som etniska kroater oavsett i vilka av dessa två länder de bor.
Jag tror att det är just det som är så svårt att greppa för många utomstående betraktare - det är ju så mycket enklare att greppa schablonen katolik=kroat, ortodox=serb och muslim=bosniak.

/ Probstner

Ban_Kulin
Medlem

Inlägg av Ban_Kulin » 28 januari 2006, 07:58

Probstner skrev:Jag tror att det är just det som är så svårt att greppa för många utomstående betraktare - det är ju så mycket enklare att greppa schablonen katolik=kroat, ortodox=serb och muslim=bosniak.

/ Probstner
Håller med. Det är oerhört komplicerat och invecklat. Jag kan bara ta några exempel: en stor majoritet, uppemot 3/4 av dagens bosniska serber är överhuvudtaget inte etniska serber utan ortodoxa vlacher (Noel Malcolm Bosnia: A Short History). Under medeltiden har antalet serber i det som är dagens Bosnien (inkluderat Hercegovina) varit försvinnande liten. Å andra sidan finns det stora grupper bosniaker i Montenegro (undantaget Sandjak området) och Kosovo som inte är etniska bosniaker och de bor på området som under hela historien hade tillhört Bosnien bara under några få årtionden - men de är muslimska slaver och därmed identifierar de sig med bosniakerna och kallar sitt språk för bosniska.
Skillnaderna mellan kroaterna i Slavonien (norra Kroatien) och Dalmatien är enorma när det gäller utseendet, traditionerna och till och med språket.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 29 januari 2006, 13:23

Hur står det till med Nigeria då? Mig veterligen är vissa delar av Nigeria Muslimska, och man tillämpar Sharia-lagar i stora delar av landet. Religionen torde väl till en början varit animistisk, för att sen ersättas av brittisk krisetendom.

Carolus skrev;
Jag är faktiskt ganska ointresserad av balkanslavernas inbördes käbblande. En uppdelning av området mellan Habsburgarna och Bysantinska Grekland vore det optimala ur min synpunkt. Wink
Ytterst dumt uttryckt enligt mig, du behöver åtminstone inte manifestera sådana åsikter här, utan håll dem för dig själv!

/Robert Sköld

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 29 januari 2006, 18:23

Robert Sköld skrev:Hur står det till med Nigeria då? Mig veterligen är vissa delar av Nigeria Muslimska, och man tillämpar Sharia-lagar i stora delar av landet. Religionen torde väl till en början varit animistisk, för att sen ersättas av brittisk krisetendom.

/Robert Sköld
Ungefär halva Nigeria domineras av muslimer och där tillämpas en variant av sharia-lagarna medan den andra halvan är animistisk och kristen och har Code Napoleon som legal grund.
Att några större mängder nigerianer skulle ha konvererat från kristendom till Islam betvivlar jag.
Nigeria är annars känt för att ha anordnat världens största kristna massmöte där över en miljon kristna samlades för att bli frälsta.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 29 januari 2006, 19:26

Tack för infon Wreezig, men vilken religion hörde den muslimska gruppen till. Kanske inte går att ställa den frågan.

/Robert

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 29 januari 2006, 20:18

Robert Sköld skrev:Tack för infon Wreezig, men vilken religion hörde den muslimska gruppen till. Kanske inte går att ställa den frågan.

/Robert
Det beror givetvis på vilken folkgrupp du menar , i Nigeria finns det precis som i övriga Afrika många olika folkgrupper men en av dom största är Yoruba folket.
Fascinerande nog var deras ursprungsreligion den som i dagens populära variant kallas Voodoo.
Dock har dagens Voodoo stora inslag av katolicismen och praktiseras mestadels i karibien av ättlingar till dom slavar som bl.a togs från Yorubastammen.

Hur stor del av Yorubastammen som övergått till Islam känner jag inte till men Yorobastammen dominerar sju av Nigerias delstater varav fyra styrs av muslimska guvenörer så man kan anta att en stor del av dom är muslimer.
Dock ligger dessa delstater i södra Nigeria vilket brukar betecknas som den kristna delen...

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 30 januari 2006, 01:40

Islam kom till Nigeria över Saharas öken redan under 1000-talet. De nordliga delarna omvändes alltså i skiftande grad redan innan kristendomen kom med kolonialmakterna från Europa. Så troligen var det animistiska religioner som gällde innan dess.

Mvh -Dan

Skriv svar