Tillägnad vår saknade medlem varjag
-
Lars Gyllenhaal
- Medlem
-
Kontakt:
av Lars Gyllenhaal » 23 januari 2006, 07:39
egilo skrev:Torbjörn Aronsson skrev: Det skall bli intressant att följa på vilket sätt man i Sverige kommer att uppmärksamma 200-årsminnet av händelserna 1808 - 1809. Viktiga tilldragelser skedde ju på idag svensk mark (kapitulationen i Kalix, den dag då Duncker dog, striderna vid Ratan och Sävar i augusti 1809 m.fl.)
Hej Egilo,
Jag håller med dig. Låt oss arbeta på bägge sidor om gränsen för att inte även 2008 och 2009 missas av media.
Lycka till med dina initiativ!
Lars
-
Lars Gyllenhaal
- Medlem
-
Kontakt:
av Lars Gyllenhaal » 23 januari 2006, 07:47
echo one skrev: Jo det var ett repotage om Nils Rosén där han brätta lite om sin tid som svensk frivilig inom Heer. Sen var det han som hade skrivit den där boken man fick i skolan. Kommer inte ihåg vad han heter eller boken.
Sen var det nån som stred för dom finska styrkorna. men jag är inte 100.
MvH Olle
Hej Olle,
Intressant! Men kanske du har blandat ihop datum och tevekanaler. Min medförfattare och jag har rätt bra koll på inslagen om Nils Rosén eftersom det var genom vår bok
Svenskar i krig 1914-1945 som svenska media blev medvetna om hans existens. Det var en intervju med NR inkl några svart-vita bilder av honom i Heers 6. pansardivision på Rapport i oktober 2004. Sedan dess har han mig veterligen inte ha varit med i teve. Givetvis kan jag ha fel - men jag skulle i detta fall bli mycket förvånad om jag hade det. I samma Rapportsändning intervjuades en svensk som var på allierad sida: Sivert Rune Windh från Hässleholm. Han torpederades av en tysk ubåt och blev därför frivillig i US Army i Normandie och sedan för Office of Strategic Services (OSS) i Norge.
Alltså, är du helt säker på att inslaget med Nils sändes i maj eller september 2005?
Mvh,
Lars
-
egilo
- Medlem
Torbjörn Aronsson skrev:Jag vet inte vilka av ledningens beslut under det finska kriget du syftar på?
Även jag hoppas att detta krig kommer att uppmärksammas i samband med 200-årsjubileet.
Men nu vet jag. Jag slog på måfå upp en av en finländare år 1962 skriven kursbok i Finlands historia och läste om upprinnelsen till 1808 - 1809 års krig. En historieskrivare har ju alla möjligheter att i läsaren ingjuta sin uppfattning om historiska händelser - deras orsak och verkan, och vid läsanden av den boken (och en hel del annat som finns i bokhyllan) bibringades jag uppfattningen att de svenske insåg att de inte hade mycket att säga till om inför storpolitiken och den ryska kejsarens intresse av Finland som en del i hans maktsfär. Trupperna beordrades retirera under uppehållande strid - gerillaverksamhet i Finland uppmuntrades. Men historieböcker skall man naturligtvis läsa med försiktighet - det finns väl knappast något som ofta framställs så vinklat som just de?
En stafettskidmarsch "i fädrens spår" från kapitulationen i Kalix till Umeå, via bl.a. fältsjukhus och "ryssgravar" i byarna söder om Luleå vintern 2009 skulle väl inte vara så svår att organisera. Sträckningen kryllar av platser med anknytning till händelserna vid reträtten - det är bara att hålla ögonen öppna. Den 5 juli kan vi väl träffas på platsen "där Duncker dog" (även om han faktiskt dog dagen efter) och även lägga ner en blomma på hans grav vid Umeå kyrka. Vem håller Döbelns tal till de demobiliserade styrkorna vid samma kyrka senare på hösten "en blåsig höstdag?" En regatta från Stockholm till Ratan i augusti skulle inte heller sitta fel.
Tack Lars för dina välgångsönskningar. Dock är det inga initiativ jag tagit utan endast i all anspråkslöshet visat upp vad jag sysslat med - bara för att jag tycker det är så väldigt roligt. Att marknadsföra mina hobbies är inte så intressant för mig.
Egentligen är jag inte alls så värst intresserad av historia - men jag kan gärna komma som servicefordon vid en ev. skidmarsch med mitt veteranterrängfordon - sådana är jag verkligen intresserad av. En tallrik ärtsoppa i Antnäs (vid "ryssgraven"/militärsjukhuset), serverad från ett fältkök kopplat till min gamla svenska militärveteranbil skulle säkert värma...
-
varjag
- Saknad medlem †
@egilo...och Veteranterrängfordonet är.......? Varjag
-
egilo
- Medlem
Det till höger. Det vänstra får jag säkert låna av min "skrotsamlarkollega" ifall vi vill inkludera "förföljande ryssar" i skidmarschen

(Back to topic....)

-
Bilagor
-

- valpkollega.JPG (25 KiB) Visad 290 gånger
-
varjag
- Saknad medlem †
Tack egilo! Den vänstra har definitivt 'street-cred' i alla situationer

, Varjag
-
Torbjörn Aronsson
- Medlem
-
Kontakt:
av Torbjörn Aronsson » 23 januari 2006, 13:53
egilo skrev:
Men nu vet jag. Jag slog på måfå upp en av en finländare år 1962 skriven kursbok i Finlands historia och läste om upprinnelsen till 1808 - 1809 års krig. En historieskrivare har ju alla möjligheter att i läsaren ingjuta sin uppfattning om historiska händelser - deras orsak och verkan, och vid läsanden av den boken (och en hel del annat som finns i bokhyllan) bibringades jag uppfattningen att de svenske insåg att de inte hade mycket att säga till om inför storpolitiken och den ryska kejsarens intresse av Finland som en del i hans maktsfär. Trupperna beordrades retirera under uppehållande strid - gerillaverksamhet i Finland uppmuntrades. Men historieböcker skall man naturligtvis läsa med försiktighet - det finns väl knappast något som ofta framställs så vinklat som just de?
En stafettskidmarsch "i fädrens spår" från kapitulationen i Kalix till Umeå, via bl.a. fältsjukhus och "ryssgravar" i byarna söder om Luleå vintern 2009 skulle väl inte vara så svår att organisera. Sträckningen kryllar av platser med anknytning till händelserna vid reträtten - det är bara att hålla ögonen öppna. Den 5 juli kan vi väl träffas på platsen "där Duncker dog" (även om han faktiskt dog dagen efter) och även lägga ner en blomma på hans grav vid Umeå kyrka. Vem håller Döbelns tal till de demobiliserade styrkorna vid samma kyrka senare på hösten "en blåsig höstdag?" En regatta från Stockholm till Ratan i augusti skulle inte heller sitta fel.
Tack Lars för dina välgångsönskningar. Dock är det inga initiativ jag tagit utan endast i all anspråkslöshet visat upp vad jag sysslat med - bara för att jag tycker det är så väldigt roligt. Att marknadsföra mina hobbies är inte så intressant för mig.
Egentligen är jag inte alls så värst intresserad av historia - men jag kan gärna komma som servicefordon vid en ev. skidmarsch med mitt veteranterrängfordon - sådana är jag verkligen intresserad av. En tallrik ärtsoppa i Antnäs (vid "ryssgraven"/militärsjukhuset), serverad från ett fältkök kopplat till min gamla svenska militärveteranbil skulle säkert värma...
Ingenting att be om ursäkt för. :) Det var mycket riktigt så att stora delar av den svenska ledningen såg pessimistiskt på det militära läget år 1808, och det fanns det även orsak att göra. Men tillbakadragandet från (stora delar av) Finland var inte helt huvudlöst utan följde en tidigare uppgjord plan. Detta är lite OT och jag kan rekommendera
Krig kring Kvarken: finska kriget 1808-09 och slaget vid Oravais i ny belysning.
-
mrsund
- Stödjande medlem 2022
Kanske skulle vi ha en Försvarsmaktens dag i Sverige som firas som en helgdag för alla utom militären då som får komma ut på torg och visa upp sig.
Det är väldigt sällan man ser uniformerad personal i Malmö iallafall om man inte räknar Centralstationer när beväringarna skall hem till Mamma över helgen.
Speciellt på senare år när vi har haft mycket folk utomlands i svåra situationer så borde vi visa vår uppskattning och då menar jag inte bara genom en bra lön.
-
egilo
- Medlem
Torbjörn Aronsson skrev:
Jag vet inte vilka av ledningens beslut under det finska kriget du syftar på? [/url]
Allt är gott och väl. Jag har inte bett - och anser det inte befogat att be, om ursäkt för att jag förväxlat "ledningens beslut" med "tidigare uppgjord plan".
Luskammen tappade jag redan på 1950-talet och har inte behövt den sedan dess. Inte ens på forum tänker jag börja använda en dylik mackapär.

-
Torbjörn Aronsson
- Medlem
-
Kontakt:
av Torbjörn Aronsson » 23 januari 2006, 15:38
egilo skrev:
Allt är gott och väl. Jag har inte bett - och anser det inte befogat att be, om ursäkt för att jag förväxlat "ledningens beslut" med "tidigare uppgjord plan".
Luskammen tappade jag redan på 1950-talet och har inte behövt den sedan dess. Inte ens på forum tänker jag börja använda en dylik mackapär.

Nej, det är bra. Men jag vill förtydliga att tillbakadragandet enligt denna plan var tillfälligt. Man avsåg inte att uppge Finland till Ryssland, utan med avsikt lämnades Sveaborg kvar bakom linjerna. Tanken var att göra en landstigning när isarna släppte. En plan som fick avskrivas när kommendanten oväntat kapitulerade. Men orsakerna till det svenska nederlaget är många och vi får kanske öppna en ny tråd för att fortsätta med denna diskussion.
-
Lars Gyllenhaal
- Medlem
-
Kontakt:
av Lars Gyllenhaal » 23 januari 2006, 21:21
egilo skrev:Det till höger. Det vänstra får jag säkert låna av min "skrotsamlarkollega"
Slår en Hummer enligt mig!
Lars
-
Mjölner
- Medlem
maal skrev:
Och att hylla dem som slogs för Tyskland var nog den dummaste idén idag, det görs inte i något land av förståliga skäl, man blir inte för populär när man har slagits för ett land som är ansvarigt för 60-70 miljoner döda (55 miljoner i kriget och 10-15 miljoner mördade ur minoriteter).
Njaa.. vissa undantag finns. Se till exempel på Baltstaterna. Det var väl inte allt för länge sedan det hölls en större parad i Litauen för att hylla landets gammla SS veteraner? Det var väl ingen officiellt annordnad parad, men tillstånd till den gavs ju i alla fall och gemene mans intresse för den tycks ha varit påtagligt. Både Ryssland och Israel har framfört diplomatiska protester till följd av detta, men jag känner inte till om detta lett till något konkret eller ej...