Friska föräldrar ger friska barn
För ytterligare information kan jag hänvisa till att söka i denna sektion av det engelska forumet.
http://forum.axishistory.com/viewforum.php?f=6
mvh/ Daniel
http://forum.axishistory.com/viewforum.php?f=6
mvh/ Daniel
Köningstiger:
Här är filmen som jag rekomenderade i början av filmen finns nog det du söker, vänligen se länk:
viewtopic.php?t=14832&start=0&postdays= ... highlight=
Här är filmen som jag rekomenderade i början av filmen finns nog det du söker, vänligen se länk:
viewtopic.php?t=14832&start=0&postdays= ... highlight=
Det var både ock, så vitt jag förstår.Per-Erik Larsson skrev:Det vore mycket interessant att veta vilka psykiskt handikappade de avlivade.
Var det efterblivna eller psykiskt sjuka?
Vilka med vilka psykiska sjukdomar drabbades?
Vad gjorde man med soldater som blev galna av kriget- avlivades de med?
Gällande soldater så funderar Burleigh i sin bok kring en del indicier som kan tolkas så att T4/T7/whatever-programmets personal även "tog hand om" sårade tyska soldater på östfronten. Den frågan är dock höljd i mycket dunkel, naturligt nog.
/a
Man kan ofta läsa att på brittiska konvalescent-sanatorier hade man en hel del svårt, ibland groteskt brännskadade soldater. Ovanligt många? Det kan visserlige vara fd Matilda-stridsvagns-besättningar. Blenheim bombarna kunde tydligen också brinna bra. Det kan helt enkelt vara så att britterna var duktiga på behandling av brännskador (blodplasma).affe skrev:Per-Erik Larsson skrev:
Gällande soldater så funderar Burleigh i sin bok kring en del indicier som kan tolkas så att T4/T7/whatever-programmets personal även "tog hand om" sårade tyska soldater på östfronten. Den frågan är dock höljd i mycket dunkel, naturligt nog.
/a
Men det skulle också kunna vara så att de med fula varaktiga skador togs bort i Tyskland.
Kontrollfråga. Vet någon på rak arm om det fanns tyska överlevande med mycket fula brännskador?? militärer eller civila? Mer än någon enstaka vill säga?
Vi vet ju att tyskarnas allmänna krigssjukvård var annars väldigt bra, även om rent forskningsmässig var den något efter de allierades på vissa områden - blodplasma, penicillin, sulfa (tyskarna hade iofs egen variant av sulfa som var användbar), alternativ till kinin.
Edit: några små förtydliganden införda.
Senast redigerad av 1 Stefan, redigerad totalt 14 gånger.
T4 av Tiergartenstrasse 4.affe skrev:Mmm, om jag inte minns helt fel så var det "mest" mentalpatienter och gravt handikappade som omfattades av eutanasiprogrammet (T7 eller T4 eller vad det nu hette) före kriget. /a
Läs gärna boken "Vid avgrunden" av Gitta Sereny, den klargör mycket om denna mytomspunna verksamhet.
I likhet med mycket annat i tredje riket så florerar en hel del skrönor om denna verksamhet.
/Albert
Sereny i all ära, Burleighs är både mer initierad och mer djuplodande om T4-programmet. Rekommenderas.Albert skrev:T4 av Tiergartenstrasse 4.affe skrev:Mmm, om jag inte minns helt fel så var det "mest" mentalpatienter och gravt handikappade som omfattades av eutanasiprogrammet (T7 eller T4 eller vad det nu hette) före kriget. /a
Läs gärna boken "Vid avgrunden" av Gitta Sereny, den klargör mycket om denna mytomspunna verksamhet.
I likhet med mycket annat i tredje riket så florerar en hel del skrönor om denna verksamhet.
/Albert
/a
-
Blitzkrieg
- Utsparkad
På vilket sett är rubriken fjantig? Är det inte tillräckligt "politiskt korrekt" eller?D. Löwenhamn skrev:Välkommen hit. Se denna diskussion för lite mer information. Om det du skriver verkligen läggs fram i dokumentären du såg så verkar den innehålla en del felaktigheter.
viewtopic.php?t=22152
Förövrigt anser jag att rubrikvalet mest är fjantigt.
mvh/ Daniel
Eftersom detta handlade om "Rashygien" gällde det ärftliga sjukdomar. Personer som blivit handikappade genom olyckshändelser eller krigshandlingar drabbades vanligtvis inte.Per-Erik Larsson skrev:Det vore mycket interessant att veta vilka psykiskt handikappade de avlivade.
Var det efterblivna eller psykiskt sjuka?
Vilka med vilka psykiska sjukdomar drabbades?
Vad gjorde man med soldater som blev galna av kriget- avlivades de med?
-
Torbjörn Aronsson
- Medlem
- Kontakt:
Re: Friska föräldrar ger friska barn
Du tänker nog på Karl Brandt (1904-1948). Hitlers personlige läkare och högste medicinske ansvarige i Nazityskland. Han ställdes inför rätta i Nürnberg och avrättades. Ett avsnitt i serien "Hitlers läkare" på TV4 handlade till stor del om Brandt. Se även:Amadeus skrev:Jag såg, för inte så länge sedan, en dokumentärfilm om sjukvården i Nazityskland under WW2. Filmen avslöjade dystra sanningar om hur den tyska staten, Hitler, givit order om att "svaga" individer skulle avrättas. Inte på vilket sätt som helst, utan på ett diskret sätt. Om jag inte missminner använde sig läkare av sprutor som de injicerade i individen, varpå denne garanterades en säker död.
Det handlade även om hur en viss läkare vid namn X (jag kan inte komma ihåg namnet, och det vore guld värt om ngn annan kunde hjälpa mig på traven) hade gjort stor karriär inom den här sektorn. Han skall enligt källan ha varit Hitlers egen personlige läkare, och därmed basat över hela administrationen kring avrättandet av de "svaga" (så som psykiskt och fysiskt handikappade människor).
Skälen till den omfattande avrättningen skall ha varit att Hitler var ute efter en slags avling av den perfekta människan. En "sjuk" eller "svag" individ gynnade därför inte rikets framtid och ansågs därför som underdånig, och förtjänade inte att leva. Denne var en belastning på riket (nationalismen).
Efter flertalet sökningar, utan resultat, med diverse sökfunktioner på internet har jag inte lyckats hitta tillbaka på rätt spår: nämligen det spår dokumentären for fram på. Därför tänkte jag pröva lyckan här, och höra efter om ngn av er har bättre koll än jag på vad som faktiskt pågick? Länkar och dylikt är högst välkommet, men tveka för all del inte att ge er syn på saken!
-Amadeus
http://www.vitabussar.se/doctorstrial.htm
-
Blitzkrieg
- Utsparkad
Denna syn på mindre presterande individer var inte enbart en tyskt/nazistiskt problem.
I de flesta stater på den här tiden förekom likande tankar. Om än inte ens i närheten av de extrema lösningar som nazisterna använde.
I Sverige så tvångssteriliserades mäniskor, oftast flickor, om de ansågs ha någon form av utvecklingsstörning. Även lätta sådana. Dessutom råade det oftare drabba personer av låg social staus.
Bland motiven var att man inte skulle föra dåliga gener vidare.
Kring detta var det mycket debatt och mediauppmärksamhet för några år sedan..
Dessa aktiviter förekom långt efter kriget i tex Sverige, USA m.fl.
I de flesta stater på den här tiden förekom likande tankar. Om än inte ens i närheten av de extrema lösningar som nazisterna använde.
I Sverige så tvångssteriliserades mäniskor, oftast flickor, om de ansågs ha någon form av utvecklingsstörning. Även lätta sådana. Dessutom råade det oftare drabba personer av låg social staus.
Bland motiven var att man inte skulle föra dåliga gener vidare.
Kring detta var det mycket debatt och mediauppmärksamhet för några år sedan..
Dessa aktiviter förekom långt efter kriget i tex Sverige, USA m.fl.