Hexmaster skrev:Djinghis Khan skrev:Jag förmodar att det som irriterar dig Dan är just själva användandet av termen "Viking".
Delar din förmodan - eftersom vi har en tråd, klistrad rentav, om
Betydelsen hos ordet viking, så rekommenderas den diskussionen fortsätta där och inte här.
Djinghis Khan skrev:Det har blivit ett vedertaget begrepp, ett samlingsnamn på de sjöfarande skandinaver som utmärkte sig under "vikingatiden", och jag kan inte komma på ngn passande alternativ benämning.
Håller med.
Museums huvudsakliga funktion är inte att sprida mytbildning tycker jag.
den här strängen ställer en fråga, och min aspekt är delvis ett svar på den.
Sverige HAR såvitt jag förstått, ett vikingamuseum - Fotevik.
Fotevik är en plats som möjligen verkligen har en historia som kan kopplas till vikingar, och jag tycker därför att termen vikingamuseum kan vara relevant där.
De museum i england som byggts invid arkeologiska utgrävningar av boplatser som möjligen bebotts av vikingr är väl också relevant tt kalla vikingamuseum.
Att däremot bygga ett museum i Haninge, eller vid macdonalds på medborgrplatsen i stockholm, och kalla det vikingamuseum för att det låter kuligare, trots att det utstöllda materialet egentligen saknar relevant koppling till vikingar, vore inte intelligent tycker jag.
Fokuseringen kring vikingar har enligt min åsikt i det här faller dels otydlig anknytning, samt, fast det är ju min personliga åsikt, mögelstämpel.
Fram med fräscha, friska idéer, efterlyser jag.
Sluta blicka ner på 800-1000 talet bar för att man på island skrev frejdiga sagor kring denna tid, låt litteraturhistorien rota i detta.
När vi snackar historia oc arkeologi är det dgs att låta fräscha vindar blåsa, och släppa utnötta uttjatade termer.
Ett museum som spänner över den äldre medeltiden saknas, och som ger en rättvis och vetensaplig, men framför allt uppdaterad bild av svenskar och skandinaver som levde mellan 400 och 1500 skulle kunna ge en mångfcettaread bild av det samhälle som ledde till nuvarande sverige.
Den rostiga vikingen tar en mycket fragmentarisk plats i ett sådant sammanhang, och tillfredställer i princip bara lite sensationshysteri.
Men de stora sammanhangen med skandinavisk järnåldershistoria tror jag bestämt skulle intressera en och nnan turist om den väl presenteades nånstans.
Och en underbar aha upplevelse kunde det vara att befria denna turist från viking myten.
Med en väl genomförd kampanj kunde man återstabilisera historiesynen under 10 år.
Den senare synen på viking, som en del här hävdar är "allmän" och generell har bara några trettio år på nacken.
Hur mycket man hävdar att "idag tycker man att alla var vikingar" så blir detta påstående aldrig sant, och ett vetenskapligt museum kan aldrig ställa sig bakom ett sånt utttryck.
Varför sverige möjligen saknar vikingamuseum är för att det inte finns nåt att visa i ett sånt museum.