Armémuseum

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Armémuseum

Inlägg av Marcus » 3 december 2005, 18:46

Här kommer en del bilder från Armémuseum i Stockholm.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

/Marcus

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 3 december 2005, 19:26

Bra att du lade ut de här bilderna. Jag kom därmed att tänka på att jag inte har varit där på si så där 25 år. Så jag fick impulsen till att besöka Armémuseum vid min nästa Stockholmstur. Däremot var jag på dess Brittiska motsvarighet för bara några månader sedan.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 4 december 2005, 03:37

Rekommenderas varmt, Donkeyman. Du kommer till ett annat museum.

/ Probstner

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 4 december 2005, 11:29

'Som vanligt' ekar jag Donkeyman....har heller inte varit där på många år - och blev oerhört imponerad
av Marcus bilder från muséet....Varjag

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 4 december 2005, 20:41

Rekommenderas varmt.

Nu kan jag vara lite partisk då jag faktiskt arbetar på muséet. :D

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 5 december 2005, 13:40

Finns det kvar några vettiga avdelningar? Varför jag frågar är därför jag läste en artikel om det nya armémuseet för ett par år sedan. Där berättade de om att de hade moderniserat det därför att "det finns väl ingen som vill se 15 olika sorters Remingtongevär" - och jag tänkte i mitt stilla sinne - jo, i alla fall en, jag :cry:

Nu kommer jag stärkt i själen efter ett besök på Tøjhusmuseet.
Bild
Stora salar fulla med montrar fyllda med bl.a. massor av obskyra försöksmodeller :D Inget pedagogiskt tjafs, hardcore njutning för en vapengalning :lol:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 6 december 2005, 01:01

Jag var mycket skeptisk (eftersom jag också var en varm vän av det "gamla" Armémuseet), och det är verkligen helt annorlunda. Men det är bra.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 6 december 2005, 10:29

Probstner skrev:Jag var mycket skeptisk (eftersom jag också var en varm vän av det "gamla" Armémuseet), och det är verkligen helt annorlunda. Men det är bra.

/ Probstner
OK, jag får väl maka mig dit nästa gång jag får vägarna förbi Svedala och bilda mig en egen uppfattning.

MVH

Hans

map358
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: 8 december 2003, 23:17
Ort: Sveriges framsida

Inlägg av map358 » 6 december 2005, 12:39

Armémuseum har förvandlats till ett riktigt skitmuseum!
Jag avråder å det bestämdaste alla som är intresserade av gamla vapen att besöka möget.
Är man road av hur vapen ser ut och fungerar, vilka olika modeller och utförande som fanns och hur de tillverkades så har man inte längre någonting på Armémuseum att hämta. När jag var 5 år hade jag nog uppskattat den nuvarande stilen på Armémuseum, men se'n växte jag upp - tydligen gick det åt motsatt håll för museets ledning. Men det är säkert ett trevligt utflyktsmål för huvudkommunens dagisklasser som man skapet. Och det måste ju kännas skönt när museets personal och besökarna ligger på samma nivå.

Ni som är intresserade av vapen bör istället bege er till Tøjhusmuseet i Köpenhamn - det är fortfarande ett museum värt namnet, och ert besök. En äkta pärla som inte ligger allt för långt bort.

Det lustiga är att när jag besökte Tøjhusmuseet nå'n gång i slutet av förra seklet så berättade några av opsynsbetjenterna nöjda att man tänkte förnya museet enligt samma linjer som Armémuseum i Stockholm. Nästa gång jag kom dit frågade jag hur det gick med planerna på ombyggnationen. Betjenterna stirrade förskräkt på mig och utropade -Nej, nej for faen! De hade nämligen varit på besök i Stockholm.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 7 december 2005, 09:51

Smaken är som sagt olika.

/ Probstner

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 7 december 2005, 11:32

Efter att ha varit till diverse armémuseum i Finland, Sverige och Storbritannien kan jag inte annat än hålla med map358 - det kändes som skapat för dagis och lågstadiebarn, på sin höjd mellanstadie. Man får sig en större överblick och insikt i krig och utrustning genom 3 sidor wikipedia och en 48-sidors bilderbok på vapen från bokrean.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 7 december 2005, 12:29

mitt senaste besök på armémuséum gjorde jag innan ombyggnationen. det jag minns av det besöket var eviga rader av vapen. viljan att faktiskt förmedla och visa något verkade itne finnas över huvudtaget: det liknade mer en vapenkalender eller ett vapenuppslagsverk än ett muséum.

de bilder som wendel visar här ger mig intrycket av att förändrignen är till det bättre...

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 7 december 2005, 12:45

Hans skrev:
Probstner skrev:Jag var mycket skeptisk (eftersom jag också var en varm vän av det "gamla" Armémuseet), och det är verkligen helt annorlunda. Men det är bra.

/ Probstner
OK, jag får väl maka mig dit nästa gång jag får vägarna förbi Svedala och bilda mig en egen uppfattning.

MVH

Hans
Även om det är många år sedan jag besökte Töjhusmuséet också - så ÄR DET
en fröjd för vapenentusiaster. Samlingen måste vara en av de bästa öppet för
allmänheten - i hela världen. Dessvärre finns där en tendens - överallt, att tona ned
eldhandvapen i alla former, inkl. muséer. Om detta har den avsedda verkan - att minska
intresset för skjutvapen hos de kommande generationerna - eller tvärtom (se denna tråd!)
överlåter till de sakkunniga.....Varjag

Användarvisningsbild
Krellus_Valerius
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 17 november 2005, 08:24
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Krellus_Valerius » 7 december 2005, 14:51

Bv206 på en av bilderna. Nu blev jag varm om hjärtat !!!
:P

Christer
Fd Vaktsoldat, 5 U komp, InfSS, Borensberg

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 8 december 2005, 16:00

Nu får jag försvara min arbetsplats.
Armémuseum är ett bra museum som har fått oerhört bra kritik. Och då inte bara från intellektuella förstå-sig-påare utan av vanligt folk och många turister. Det är kornologiskt upplagt och är en helhetsupplevelse. Detta stimulerar inte minst yngre för att intressera sig.

Visst är det lite lite. Skulle jag bestämma skulle varsin flygel innehålla Karolinertid och Stormaktstid med ett stort rum under gården (a'la Lovren) fyllt med vikingatid/medeltid, men nu lever vi i besparings-Sverige och då tycker jag att Armémuseum är oerhört bra uppbyggt.

Skriv svar