Roman Arn blir spelfilm.

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Christer Samuelsson
Medlem

Roman Arn blir spelfilm.

Inlägg av Christer Samuelsson » 4 december 2005, 12:22

http://www.arnmagnusson.se/

Hälsningar
Christer Samuelsson

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 5 december 2005, 07:55

Minsann:
Med en beräknad budget på 230 miljoner kronor blir den kommande Arnfilmen i två delar den dyraste filmen som gjorts med Sverige som avsändare.
En kvarts miljard, om än fördelat på två filmer. Det är väl en storleksordning mer än svensk film i övrigt. Grejer!

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Franq » 5 december 2005, 12:22

Hoppas nu bara att dom skaffar lite konsulter inom historia. Gärna nån som också kan nåt och inte nån som fått sin historia från att bygga med riddarlego.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 5 december 2005, 12:58

...och så får vi hoppas att någon skriver en vettig dialog. Jag är döless på de snustorra replikerna på Dramaten-svenska som dominerar totalt i alla svenska filmer och framförallt dramaserier på TV. A pox upon you, Bergman!

Användarvisningsbild
Plutokraten
Medlem

Inlägg av Plutokraten » 16 december 2005, 01:49

Är filmerna hälften så bra som böckerna så är iaf jag hooked. :D Fan vad kul, man har ju läst om manusbråket tidigare.. Trodde det skulle rinna ut i sanden. Blir intressant att se vem som axlar rollen som Arn, men även romansvitens Birger Brosa och Cecilia Algotsdotter.

Jag är faktiskt lite inne på Stellan, även om han är nästan för gammal och har spelat Hamilton.. Som den 37-årige krigsveteranen Arn alltså. Antar att det är honom det kommer att kretsa kring? Fan, ingen som kan rota fram mer detaljer?

Måste erkänna att jag har dragit igenom alla fyra delarna typ.. 4-5 gånger. :wink: :oops:

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 17 december 2005, 15:30

Belisarius skrev:...och så får vi hoppas att någon skriver en vettig dialog. Jag är döless på de snustorra replikerna på Dramaten-svenska som dominerar totalt i alla svenska filmer och framförallt dramaserier på TV. A pox upon you, Bergman!
Håller fullständigt med. Svenska filmer har riktigt usla repliker och kroppspråk.
Kan de inte ha amerikanska producenter/regissör?

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 17 december 2005, 15:33

arnmagnusson.se skrev:Mellanösternscenerna filmas i Marocko, Egypten eller Syrien. Research för detta pågår.
Varför inte spela in i Israel, där berättelsen utspelar sig? Eller är det antisionisten Guilliou som spökar?

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 17 december 2005, 15:56

Carolus skrev:
arnmagnusson.se skrev:Mellanösternscenerna filmas i Marocko, Egypten eller Syrien. Research för detta pågår.
Varför inte spela in i Israel, där berättelsen utspelar sig? Eller är det antisionisten Guilliou som spökar?
De får inte spela in i Israel då berättelsen spelar på idén om Jerusalems delning, så det är nog mer israelernas fel.

Sedan är ju inte Israel eller Jerusalem världens säkraste platser, det vore dumt att lägga större delen av bugeten på försäkringar. :-)

mattep74
Medlem

Inlägg av mattep74 » 17 december 2005, 17:22

undrar om filmen blir historiskt korrekt eller politiskt korrekt

Guillio kommer att få sitta i soffan i morgonprogrammen igen och debatera historia. Citat från när han satt och debatterade mot en historiker

programledaren: vad är skillnaden mellan din(historikern) och Jan Guillios syn på historien

historikern: Mina böcker baserar sig på fakta

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 17 december 2005, 17:52

mattep74 skrev:undrar om filmen blir historiskt korrekt eller politiskt korrekt

Guillio kommer att få sitta i soffan i morgonprogrammen igen och debatera historia. Citat från när han satt och debatterade mot en historiker

programledaren: vad är skillnaden mellan din(historikern) och Jan Guillios syn på historien

Men till skillnad från andra (till exempel Herman Lindqvist) så har Guillou alrig hävdat att han är historiker utan alltid sagt att han är journalist, vilket jag tycker han ska ha heder av. Är man bara tydlig med att säga att detta är uppdiktat så får man ju skriva om vad som helst. Sedan är det ju inte hans fel att en svensk normalbegåvad läsare tror att allt som står i Arntrilogin är historisk sanning.

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 17 december 2005, 18:47

maal skrev:
mattep74 skrev:undrar om filmen blir historiskt korrekt eller politiskt korrekt

Men till skillnad från andra (till exempel Herman Lindqvist) så har Guillou alrig hävdat att han är historiker utan alltid sagt att han är journalist, vilket jag tycker han ska ha heder av. Är man bara tydlig med att säga att detta är uppdiktat så får man ju skriva om vad som helst. Sedan är det ju inte hans fel att en svensk normalbegåvad läsare tror att allt som står i Arntrilogin är historisk sanning.
Nåja såhär skriver Jan G på Västergötlands museums hemsida.
Den som byggde kyrkan i Forshem, den från det Heliga Landet hemkomne tempelriddaren, var den som skapade de mirakulösa segrarna vid Lena och Gestilren. Därför talar vi svenska idag och inte danska. Där föddes Sverige.

Arn Magnusson fanns alltså. Han är vår landsfader.

Det är nog helt i klass med Lindqvist. Att leda ovanstående påstående i bevis är förvisso lika lätt som att svälja en lie. But of course for some people it's quite simple to swollow a lie. :wink:
Hälsningar
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 17 december 2005, 18:54

Då har han gjort i en kovändning av rang. När han släppte den första boken så var han väldigt noga med att påpeka att detta inte var att betrakta som historia utan skönlitteratur.

(Fast han har en bit kvar till Lindqvist och Rönndahl och de andra i det gänget. :-) )

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 17 december 2005, 19:19

maal skrev:Då har han gjort i en kovändning av rang. När han släppte den första boken så var han väldigt noga med att påpeka att detta inte var att betrakta som historia utan skönlitteratur.

(Fast han har en bit kvar till Lindqvist och Rönndahl och de andra i det gänget. :-) )
Han gör det ja i vissa sammanhang. I andra eldar han på sagan om Arn som jag härovan relaterar till. Personligen tycker jag han uppför sig oärligt helt enkelt.
Christer Samuelsson

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 18 december 2005, 16:01

Att man spelar in i andra länder än de handlingen utspelar sig i är att man vill hitta en miljö som stämmer med hur det så ut på den tiden då filmen utspelar sig.

Användarvisningsbild
Lumber Jack
Medlem

Inlägg av Lumber Jack » 20 december 2005, 01:15

Plutokraten skrev: Blir intressant att se vem som axlar rollen som Arn, men även romansvitens Birger Brosa och Cecilia Algotsdotter.

Jag är faktiskt lite inne på Stellan, även om han är nästan för gammal och har spelat Hamilton.. Som den 37-årige krigsveteranen Arn alltså. Antar att det är honom det kommer att kretsa kring? Fan, ingen som kan rota fram mer detaljer?
Det har spekulerats, och undra om inte Guillou själv har pratat om Skarsgård. Och då talar vi om far och söner för de olika åldrarna. Men jag kommer inte ihåg var jag läste det, då det var i samband med förra försöket att dra igång projektet. Nån annan kanske har någon passande länk.

Skriv svar