Roman Arn blir spelfilm.
-
Christer Samuelsson
- Medlem
- Belisarius
- Medlem
- Plutokraten
- Medlem
Är filmerna hälften så bra som böckerna så är iaf jag hooked.
Fan vad kul, man har ju läst om manusbråket tidigare.. Trodde det skulle rinna ut i sanden. Blir intressant att se vem som axlar rollen som Arn, men även romansvitens Birger Brosa och Cecilia Algotsdotter.
Jag är faktiskt lite inne på Stellan, även om han är nästan för gammal och har spelat Hamilton.. Som den 37-årige krigsveteranen Arn alltså. Antar att det är honom det kommer att kretsa kring? Fan, ingen som kan rota fram mer detaljer?
Måste erkänna att jag har dragit igenom alla fyra delarna typ.. 4-5 gånger.

Jag är faktiskt lite inne på Stellan, även om han är nästan för gammal och har spelat Hamilton.. Som den 37-årige krigsveteranen Arn alltså. Antar att det är honom det kommer att kretsa kring? Fan, ingen som kan rota fram mer detaljer?
Måste erkänna att jag har dragit igenom alla fyra delarna typ.. 4-5 gånger.
Håller fullständigt med. Svenska filmer har riktigt usla repliker och kroppspråk.Belisarius skrev:...och så får vi hoppas att någon skriver en vettig dialog. Jag är döless på de snustorra replikerna på Dramaten-svenska som dominerar totalt i alla svenska filmer och framförallt dramaserier på TV. A pox upon you, Bergman!
Kan de inte ha amerikanska producenter/regissör?
De får inte spela in i Israel då berättelsen spelar på idén om Jerusalems delning, så det är nog mer israelernas fel.Carolus skrev:Varför inte spela in i Israel, där berättelsen utspelar sig? Eller är det antisionisten Guilliou som spökar?arnmagnusson.se skrev:Mellanösternscenerna filmas i Marocko, Egypten eller Syrien. Research för detta pågår.
Sedan är ju inte Israel eller Jerusalem världens säkraste platser, det vore dumt att lägga större delen av bugeten på försäkringar.
undrar om filmen blir historiskt korrekt eller politiskt korrekt
Guillio kommer att få sitta i soffan i morgonprogrammen igen och debatera historia. Citat från när han satt och debatterade mot en historiker
programledaren: vad är skillnaden mellan din(historikern) och Jan Guillios syn på historien
historikern: Mina böcker baserar sig på fakta
Guillio kommer att få sitta i soffan i morgonprogrammen igen och debatera historia. Citat från när han satt och debatterade mot en historiker
programledaren: vad är skillnaden mellan din(historikern) och Jan Guillios syn på historien
Men till skillnad från andra (till exempel Herman Lindqvist) så har Guillou alrig hävdat att han är historiker utan alltid sagt att han är journalist, vilket jag tycker han ska ha heder av. Är man bara tydlig med att säga att detta är uppdiktat så får man ju skriva om vad som helst. Sedan är det ju inte hans fel att en svensk normalbegåvad läsare tror att allt som står i Arntrilogin är historisk sanning.mattep74 skrev:undrar om filmen blir historiskt korrekt eller politiskt korrekt
-
Christer Samuelsson
- Medlem
Nåja såhär skriver Jan G på Västergötlands museums hemsida.maal skrev:Men till skillnad från andra (till exempel Herman Lindqvist) så har Guillou alrig hävdat att han är historiker utan alltid sagt att han är journalist, vilket jag tycker han ska ha heder av. Är man bara tydlig med att säga att detta är uppdiktat så får man ju skriva om vad som helst. Sedan är det ju inte hans fel att en svensk normalbegåvad läsare tror att allt som står i Arntrilogin är historisk sanning.mattep74 skrev:undrar om filmen blir historiskt korrekt eller politiskt korrekt
Den som byggde kyrkan i Forshem, den från det Heliga Landet hemkomne tempelriddaren, var den som skapade de mirakulösa segrarna vid Lena och Gestilren. Därför talar vi svenska idag och inte danska. Där föddes Sverige.
Arn Magnusson fanns alltså. Han är vår landsfader.
Det är nog helt i klass med Lindqvist. Att leda ovanstående påstående i bevis är förvisso lika lätt som att svälja en lie. But of course for some people it's quite simple to swollow a lie.
Hälsningar
Christer Samuelsson.
-
Christer Samuelsson
- Medlem
Han gör det ja i vissa sammanhang. I andra eldar han på sagan om Arn som jag härovan relaterar till. Personligen tycker jag han uppför sig oärligt helt enkelt.maal skrev:Då har han gjort i en kovändning av rang. När han släppte den första boken så var han väldigt noga med att påpeka att detta inte var att betrakta som historia utan skönlitteratur.
(Fast han har en bit kvar till Lindqvist och Rönndahl och de andra i det gänget.)
Christer Samuelsson
-
Magnus Lindström
- Medlem
- Lumber Jack
- Medlem
Det har spekulerats, och undra om inte Guillou själv har pratat om Skarsgård. Och då talar vi om far och söner för de olika åldrarna. Men jag kommer inte ihåg var jag läste det, då det var i samband med förra försöket att dra igång projektet. Nån annan kanske har någon passande länk.Plutokraten skrev: Blir intressant att se vem som axlar rollen som Arn, men även romansvitens Birger Brosa och Cecilia Algotsdotter.