Kan någon nämna 5 viktiga händelser/fenomen
-
Gutekrigaren
- Medlem
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
OK, då har du själv kommit fram till en viktig faktor: feodalismen. Den hjälpte till att hålla ihop kungarikena under den tid som centralmakten var svag.karvankarvan skrev:jag personligen anser att feodala systemet varit ganska viktig för europas utveckling, jag ser ingen av er som har med en. ett annat viktigit fenomen var när glasögonen som för första gången presenterades. ingen av er har med det. eller vad tycker ni
Angående glasögonen så var jag som optiker på väg att halvt på skämt föreslå dem, men man får nog ändå se boktryckarkonsten som ett viktigare genombrott. Denna kom visserligen mot slutet av den period man kallar medeltiden, men dess betydelse för åtkomliggöra det skrivna ordet var större än uppfinnandet av glasögonen. En skämtsam kommentar angående glasögonen var att de bidrog till förgubbningen av den akademiska världen
-
karvankarvan
- Medlem
- Belisarius
- Medlem
-
karvankarvan
- Medlem
-
Gutekrigaren
- Medlem
Utveckling för utvecklingen?karvankarvan skrev:vad anser ni att folkvandringen under medeltiden har gett för utveckling flr europas utvekling
Vad anser du själv? Jag är nyfiken på vad du har kommit fram till under de fyra dagar tråden har levt. Det borde ha resulterat i ganska långa stycken av resonemang, varför inte dela dem med oss? Hittills har du ju enbart fått information, dags att ge lite.
Mvh Petter
-
karvankarvan
- Medlem
det information jag har fårr har endast varait fakta från er.. jag kan hitta fakta på internet det är inte så svårt..men jag frågade er vad ni tycker om skaker ocg ting. men det enda svart jag får är grundfakta, vilket i sig kan vara bra. men jag personligen behöver inte det. jag vill höra grundresomang..
Nej, du frågade efter fakta/faktorer, det står inget om resonemang. Det är vi som bett dig utveckla dina resonmenang för att kunna vara dina bollplank.
Och du. Råd från kollega till blivande kollega. När det är dags för dig att stå framför klass, du kan inte ställa en uppgift och förvänta dig nåt helt annat och mycket utförligt svar. Du får storm mot dig, det kommer att springas till rektorn och så.
Klara besked är vad som gäller.
Och du. Råd från kollega till blivande kollega. När det är dags för dig att stå framför klass, du kan inte ställa en uppgift och förvänta dig nåt helt annat och mycket utförligt svar. Du får storm mot dig, det kommer att springas till rektorn och så.
Klara besked är vad som gäller.
-
Gutekrigaren
- Medlem
Som Stefan skriver: Varför frågade du efter fakta då?karvankarvan skrev:det information jag har fårr har endast varait fakta från er.. jag kan hitta fakta på internet det är inte så svårt..men jag frågade er vad ni tycker om skaker ocg ting. men det enda svart jag får är grundfakta, vilket i sig kan vara bra. men jag personligen behöver inte det. jag vill höra grundresomang..
Satte du oss i arbete TROTS att du hade svaren själv? Vilken del av din uppgift har du tänkt utföra på egen hand, eller skall forummedlemmarna göra allt?
Vilka är dina egna grundresonemang? Du måste ju ha en massa att berätta nu när du fått så mycket information.
Mvh Petter
- Perra
- Medlem
Ja jag är ju också snart lärare, och ska väl konkurera med dig om jobben. Vad du är ute efter är alltså inte fakta utan resonemang om vad som drivit utvecklingen framåt? Utan att veta egentligen alls så är min spekulation att du bör läsa på en hel del för att bli tryggare i ämnet, det gäller att kunna sina saker när det gäller, min ribba har jag iofs lagt väldigt högt men jag anser att alla lärare bör ha sådana kunskaper att de kan förklara dels en klar helhetsbild och även gå in på intressanta skeden och detaljer. Medeltiden är ett stort ämne den saken är klar. Och jag skulle inte prioritera glasögonens entré den saken är säker, däremot kan man visst nämna det i samband med de tekniska framstegen. Det som för utvecklingen är det viktigaste enligt mig, är helt klart pestens ankomst. Den revolutionerade samhället på många vis, den totala katastrof som drabbade europa innebar nya tankesätt och nya sociala konstellationer. 1200talet var mätt i de malthusianska kurvorna en topp, befolkningsökningen stor, jordarnas brukande intensifierat, handeln utbredd och fattigdomen lika stor den. Det feodala systemets herrar hade inga bekymmer att finna arbetskraft. Perioden mellan, säg 1340 - 1450 omdanade samhället genom dels hundraårskriget, ur vilket de franska och engelska nationalstaterna utkristaliserade sig och feodalsystemet var på väg ut samtidigt som en penningekonomi var på väg in, dels genom pesten som sopade bort så mycket folk att arbetbristen var enorm och därmed trissades löner upp till en högre nivå. Därmed började nya idéer poppa upp, bönderna skymtade en ny värld, föregångare till reformatörerna under 1500talet kom fram och man kunde avancera och få det bättre på jordelivets rangstege. Man är sin egen lyckas smed. Det är några saker som är att beakta i det här ämnet men det finns förstås en hel del andra lika intressanta aspekter.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
-
Simonpetterson
- Provmedlem
hej på era alla
jag är mycket intresserad av detta ni pratar om vill gärna lära mig mer, alla vet att digerdöden härjade under medeltiden men vad tycker ni att det har gett för europas utveckling, jag simon tycker att levnadsstandard blev mycket bättre och bönderna fick mycket mer att säga än vad dem tidigare hade att göra, men vad tycker ni, skriv gärna era resomanger
- Kapten_Gars
- Medlem
Re: hej på era alla
"Simon" du är inget annat än Karvankan under nytt namn, det är förbjudet att uppträda under flera användarnamn.
Att försöka lura till sig lösning på läxan av forumets medlemar är inget som är välkomet här och du bör ta och söka dig någon annastans för att få din läxa gjord av andra. Här är ditt beteende inte välkommet längre.
Att försöka lura till sig lösning på läxan av forumets medlemar är inget som är välkomet här och du bör ta och söka dig någon annastans för att få din läxa gjord av andra. Här är ditt beteende inte välkommet längre.