Lära sig ett språk på två månader?
-
Karl Martell
- Ny medlem
Lära sig ett språk på två månader?
Jag läste i Illustrerad vetenskaps bilaga, världens erövring, om äventyraren Richard Burton, som bla hjälpte till att utforska Afrika i mitten av 1800-talet. När denne man dog 69 år gammal, så talade han 29 språk, plus otaliga dialekter.
Han hade kommit på ett system som gjorde att han kunde lära sig ett nytt språk på två måndader.
Det låter väldigt intressant, någon som vet mer om Burton och hans inlärnings metod? Finns det tex några böcker om det och varför används den inte idag, vilka brister hade metoden?
Han hade kommit på ett system som gjorde att han kunde lära sig ett nytt språk på två måndader.
Det låter väldigt intressant, någon som vet mer om Burton och hans inlärnings metod? Finns det tex några böcker om det och varför används den inte idag, vilka brister hade metoden?
Även om det onekligen vore intressant så tillkommer minst två faktorer: motivation och talang. Den som rörde sig i Afrika på 1800-talet var mycket motiverad att lära sig de lokala tungomålen (utöver arabiska som väl var rätt stort i regionen, men det knäckte Burton naturligtvis), och sen misstänker jag att han var en språkbegåvning utöver det vanliga.
En fascinerande egenskap hos språk är att man knappast kan sägas bli absolut fullständigt fullärd i något språk, någonsin; men å andra sidan kan också en högst begränsad mängd glosor komma till oerhört stor nytta (som fem små ord: hej, ja, nej, tack, varsågod). På vilken punkt mellan dessa ytterligheter kan man sägas "kunna" ett språk? Tja.
En fascinerande egenskap hos språk är att man knappast kan sägas bli absolut fullständigt fullärd i något språk, någonsin; men å andra sidan kan också en högst begränsad mängd glosor komma till oerhört stor nytta (som fem små ord: hej, ja, nej, tack, varsågod). På vilken punkt mellan dessa ytterligheter kan man sägas "kunna" ett språk? Tja.
-
Karl Martell
- Ny medlem
Nej det är klart att man inte kan bli fulllärd i ett språk. Och att motivation och språkbegåvning måste till. Begreppet att kunna ett språk är väll lite luddigt men jag antar att man bör kunna lite mer än vanliga hälsningsfraser..
Men det som är intressant är HUR han gjorde/bar sig åt. När det står att han använde ett system för att lära sig språken, så blir man nyfiken.
Men det som är intressant är HUR han gjorde/bar sig åt. När det står att han använde ett system för att lära sig språken, så blir man nyfiken.
-
Karl Martell
- Ny medlem
Och då menar du att Burton tittade på TV för att lära sig spåken eller vad?Per-Erik Larsson skrev:Jag vet en person som lärt sej fem olika språk mestadels genom att titta på tv med de språken....
Nej, jag förstår att du menar att man lär sig språk bra genom att vara i den rätta språk miljön.
Jo, det är sant..
-
Johan Matsson
- Medlem
Läser man franska intensivt på Sorbonne i Paris är klasserna medvetet nationellt blandade till en början. Strikt grammatik och träning varje dag gör att man får en bra grund att stå på. Med motivation, socialt engagemang, ivägkörda fördomar, och gemensamma luncher (vi åt matlåda på kyrkogården vintertid) kunde vi konversera hyfsat efter några månader. Mycket berodde på att vi, svenskar, thailändare, kineser, ryssar etc, etc snappade upp olika saker. Men då vissa av oss inte pratade engelska alls så höll vi oss helt till franskan på fritiden. Få i våran klass dock, uppskattade den hårda men oerhört duktiga lärarinnan.
Men är man där för att lära sig eller för att festa? .
Men är man där för att lära sig eller för att festa? .
Håller med Hexmaster! Ngn som 'talar 29 språk' har antagligen bara hälsningsfraser och några ord, i sådär tjugo av dom. 'Flytande' talar de flesta knappast mera än 5-6 språk och även begreppet 'flytande' är synnerligen relativt. VarjagHexmaster skrev:Även om det onekligen vore intressant så tillkommer minst två faktorer: motivation och talang. Den som rörde sig i Afrika på 1800-talet var mycket motiverad att lära sig de lokala tungomålen (utöver arabiska som väl var rätt stort i regionen, men det knäckte Burton naturligtvis), och sen misstänker jag att han var en språkbegåvning utöver det vanliga.
Att lära sig ett språk på två månader beror väl mycket på förkunskaper. Sverige är väl fullt av t ex tyskar som har klarat av att tillgodogöra sig vårt språk på ett par månader, det motsatta - svenskar som lärt sig tyska snabbt gäller också.
Jag känner en estniska som inte kunde ett ord svenska när hon kom hit, som lärde sig mycket god svenska på under sex månader. Hon var dock mycket motiverad - och lärde medvetet in över 100 svenska ord/ dag, hade mycket stor vana av språkstudier och kunde tre språk i grunden: estniska, ryska och franska.
Jag känner en estniska som inte kunde ett ord svenska när hon kom hit, som lärde sig mycket god svenska på under sex månader. Hon var dock mycket motiverad - och lärde medvetet in över 100 svenska ord/ dag, hade mycket stor vana av språkstudier och kunde tre språk i grunden: estniska, ryska och franska.
- Anckarström
- Medlem
Har man tidigare studerat språk som tillhör samma språkfamilj så underlättar det enormt. T.ex tyska-svenska, spanska-portugisiska, ryska-polska, finska-estniska. Men studerar man ett språk som är helt nytt, t.ex ryska om man bara talar svenska och engelska så är det betydligt svårare.
Anckarström - som för övrigt kan 5 språk 'flytande' =P
Anckarström - som för övrigt kan 5 språk 'flytande' =P
-
Johan Matsson
- Medlem
Att bli fullständigt tvåspråkig, utan några som helst brytningar alls, om man har ett modersmål krävs att man lär sig det andra språket ungefär innan elva års ålder enligt viss vetenskap. Vissa länder tycker att det är svårare än andra exempelvis USA där man nästan är rädd för bilingualism. Annars kan man nog lära sig ett språk utan och innan senare som Theodor Kallifatides som kom till sverige som tjugosexåring och blev författare. Han säger själv att han lärde sig språket så snabbt med litteraturens hjälp.
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Mäster Grå
- Tidigare medlem
Det kan jag verkligen hålla med om!Gutekrigaren skrev:Cornelis Vreeswijk kom till Sverige som tolvåring, och där kan man knappast tala om att han inte lärde sig ordentlig svenska...
Mvh Petter
Men å andra sidan så är holländska och svenska ganska lika -jag klarar t ex att läsa holländska texter och någorlunda förstå innehållet, utan att egentligen kunna någonting... Holländska är som en korsning mellan svenska, engelska och tyska. Det blir ju betydligt svårare om man ska lära sig kinesiska eller något annat språk som varken är särskilt närbesläktat eller ens har samma alfabet.
Som lite kuriosa kan ju nämnas att bibliotekarier på 1700-talet var tvugna att kunna läsa alla de nordiska språken, engelska, franska, tyska, spanska, latin, grekiska, hebreiska, medeltidslatin, samt dessutom en del lågtyska dialekter. (plus att man dessutom skulle ha kunskaper inom ett antal olika forskningsfält.) Det är bra med ett visst språksinne då.
/Mäster Grå