Feodum - lön och län?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Gooblin
Ny medlem

Feodum - lön och län?

Inlägg av Gooblin » 2 oktober 2005, 16:33

Jag facineras av historia och har ägnat många intressanta timmar i ämnet. Dock är det något jag undrar över.
Är det möjligt att översätta ordet feodum med såväl lön som län, med tanke på strukturen i medeltidens samhälle?

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Re: Feodum - lön och län?

Inlägg av Probstner » 3 oktober 2005, 04:36

Gooblin skrev:Är det möjligt att översätta ordet feodum med såväl lön som län, med tanke på strukturen i medeltidens samhälle?
Vad menar Du? Är frågan av filosofisk art eller?

/ Probstner

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Re: Feodum - lön och län?

Inlägg av Dan Koehl » 3 oktober 2005, 12:59

Gooblin skrev:Jag facineras av historia och har ägnat många intressanta timmar i ämnet. Dock är det något jag undrar över.
Är det möjligt att översätta ordet feodum med såväl lön som län, med tanke på strukturen i medeltidens samhälle?
nej, jag tycker att dess ursprungliga betydelse, satt i ett senare sammanhang mer gagnar förståelse för vad det innebär.
Senast redigerad av 2 Dan Koehl, redigerad totalt 4 gång.

Användarvisningsbild
Gooblin
Ny medlem

Inlägg av Gooblin » 3 oktober 2005, 18:55

:lol: Ok, thanks alot

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 4 oktober 2005, 00:50

förtydligande:

Wikipedia skrev:Feodalism, (av latin feodus). Latinets "Fae", Tyskans "Vie" och Svenskans "Fä" betyder alla ungefär "boskap, kor", vilket under de tidiga romarna och i Nordeuropas tidig medeltid var en symbol för makt. För en tidig småkung i ett rike kunde dessa konkurrenter vara ett hot eller en partner att skapa allianser med. Några få jordägare blev rikare och rikare, deras makt ökade, och de befriades (frälstes) från skatt om de gjorde rusttjänst. Så skapades i tidiga medeltiden en allians mellan kungarna som behövde beridna arméer ibland, och de rika jordägarna som kunde ställa upp med soldater och hästar, riddarna, i form av den skattebefriade adeln, frälset.

Följden blev också att medlemmar från dessa procentuellt få familjer i ökad utsräckning ingick i riksråd och dylikt, varvid de också fick ta del av den adiministrativa makten och styrelsen av riket. Makten blev gradvis mer centraliserad från vikingatidens demokratiska och regionala tingsplatser till centralorternas borgar. Kungen blev också en smula beroende av adeln, och var tvungen att släppa ifrån sig mer och mer, varvid det bildades ett mellanled mellan folk och kung bestående av den administrativa aristokratin.

Borgar och gods hamnar i storgods som styrs centralt från ett slott, och när så allt fler adelsmän flyttar till Stockholm för att politiskt förstärka och försvara sin makt centraliseras makten Sverige ännu mer.

Samtidigt fick det från Rom och påven styrda andliga frälset också mer att säga till om, samt funktioner att kontrollera folket som försökte slita ihop till att betala all den skatt (näspenning) som de andra inte gjorde.

Feodalism brukar associeras med livegenskap, men det är ingen nödvändig del av feodalismen.

PÅ medeltiden då karl den store var kung så fanns det inte så mycket pengar till att skydda landet så han bestämde sig för att dela upp landet i län, länen i gods, godsen i gårdar och gårdarna till torp. I länen fanns det vasaller som skyddade sitt län med hästar och soldater. Som belöning fick soldaterna och hästarna mat av godsägarna. GOdsägarna fick sin mat från gårdarna som fick av torparna alltså deras arbetskraft.

Det systemet kallades feodalismen.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 4 oktober 2005, 07:18

Denna Vikipedia artikel synes mig mera råmanus än uppslagsboksartikel...

En fråga. Artikeln utgår uppenbarligen ifrån att ursprungligen var kungen (iaf i det som så småningom blev till Sverige) synnerligen demokratiskt vald. Dvs bokstavligen princeps - den förste bland jämlikar.
Mäktiga familjerna - den blivande aristokratin - kom först senare.

Är denna bild vedertaget?

Jag vet att man hade ting, man vad är det som säger att vissas ord inte betydde åtskilligt mer än andras?

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 4 oktober 2005, 13:11

Stefan skrev:Denna Vikipedia artikel synes mig mera råmanus än uppslagsboksartikel...
Ja Wikipedia är ju ett sådant projekt, och i likhet med en del personer förblir en del artiklar halvfärdiga.
Artiklarna skriver sig ju inte själva.

Skriv svar