På dragstället

Johan Matsson
Medlem

På dragstället

Inlägg av Johan Matsson » 4 september 2005, 23:27

Ämnet att dra vikingaskepp har varit uppe någon gång förut men jag har inte hittat någon egen tråd.

Expeditionerna Aifur och Vittfarne har vad jag förstår visat att det går men att det är tungt att dra en liten båt på land. Särskilt längre sträckor. Men då gäller det en båt med en besättning. En flotta har många små båtar och en besättning per båt. Ett par eller flera båtars besättningar drar en eller ett par båtar åt gången. Kanske fler båtar dras samtidigt på detta sätt. Med fler än en besättning per båt. Övriga vilar, äter, sover, håller vakt eller gör någonting annat under tiden. Eller så drar helt enkelt alla samtidigt men bara några båtar åt gången. Det borde gå smidigare på detta sätt. Förutom att använda djur som hjälpmedel förstås.

Vad är starkaste teorierna om detta?
Kan det, delvis, ha gått till på det här sättet?
Var det lätt att få tag på djur på plats?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 5 september 2005, 19:09

Lokalbefolkningen slog väl mynt av att hyra ut dragare? Vill minnas att något sådant nämndes i Vittfarne-programmet. Ansamlingen av fartyg till goda "ed" var väl också en samhällsbildande kraft så god som någon.

Christer Samuelsson
Medlem

Re: På dragstället

Inlägg av Christer Samuelsson » 9 september 2005, 17:29

hannberg skrev:Ämnet att dra vikingaskepp har varit uppe någon gång förut men jag har inte hittat någon egen tråd.

Expeditionerna Aifur och Vittfarne har vad jag förstår visat att det går men att det är tungt att dra en liten båt på land. Särskilt längre sträckor. Men då gäller det en båt med en besättning. En flotta har många små båtar och en besättning per båt. Ett par eller flera båtars besättningar drar en eller ett par båtar åt gången. Kanske fler båtar dras samtidigt på detta sätt. Med fler än en besättning per båt. Övriga vilar, äter, sover, håller vakt eller gör någonting annat under tiden. Eller så drar helt enkelt alla samtidigt men bara några båtar åt gången. Det borde gå smidigare på detta sätt. Förutom att använda djur som hjälpmedel förstås.

Vad är starkaste teorierna om detta?
Kan det, delvis, ha gått till på det här sättet?
Var det lätt att få tag på djur på plats?
Läs gärna detta:
http://www.algonet.se/~ukforsk/halvagar.htm#dragrannan
Det verkar lite väl enkelt, dock kan jag inte sätta fingret på någon direkt galenskap, Medela gärna om ni hittar något. Så torde dessa drag vara omtalade i sagamaterialet, jag kan dock inte komma på var detta är omtalat.
Arkeologiska bevis förefaller finnas.
Hälsningar
Christer Samuelsson.

Användare
Medlem

Inlägg av Användare » 28 september 2005, 15:32

Hej! Är ny här. Blev intresserad av några frågeställningar och ville delta.
Frågan om båtlyftning har intresserat mig i många år och jag tänkte tipsa
om norsk forskning. I den norska arkeologitidningen "Spor" (kommer inte
ihåg vilket nr men tror det var årgång -96) skrev Paal Age Nymoen om edning
i Norge. Han har hittat dokument som beskriver edning, kartor med utsatta edvägar
samt träkonstruktioner av den typ som finns i Bro, Uppland. I Norge har
dessa platser namnet Eid. I Trollhättan finns Edsvägen som efter ett påbud
från drottning Kristina skulle göras i ordning för hjulburen trafik. Även här har diken med
ekstockar påträffats. Vid ätten Trolles gods i Ed i Småland finns ett sysytem av diken över
ett näs. På ort har man alltid talat om "trollarna på Ed". Rent spekulativt skulle
man kunna översätta trollar med trålare eller dragare. Efter Ätran finns en Kraftverksstation invid
en led som heter trollvägen. Sedan har vi ju trollhättan osv. Allt blir väl ganska spekulativt om
än sannolikt. Karl XII ska ha edat vid bohusländska Blomvåg inför anfallet på Norge :D
Enligt språkvetenskapen betyder Ed detsamma som att gå.
Till sist, i nordvästNorge rullar man fortfarande på stock vid sjösättning av nya småbåtar.
De lägger ut längsgående stockar som en räls sen lägger dem stockar på tvären ovanpå som
sedan kölen glider och rullar på allt efter omständigheter. Denna teknik förhindrar att man
fastnar med stockar i sandig terräng. De försök som har gjorts utan stockräls tyder på att
det är lättast att låta kölen glida på våta kalhuggna stockar.

MVH
Andreas

21 Rmspto
Ny medlem

Inlägg av 21 Rmspto » 1 oktober 2005, 10:12

Blomsvåg..? Kan du mena Blomsholm.
Mvh /S.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 1 oktober 2005, 11:53

längsgående stockar under! Varför har inte jag tänkt på det? Verkar ju logiskt.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 1 oktober 2005, 14:58

Vi har väl sett för många framställningar med tvärställda stockar som hjul, under såväl vikingaskepp som egyptiska jättestatyer, pyramidblock etc. De övningar som Vittfarne-farare m.fl. ägnat sig åt har ju också alltid haft tvärställda stockar. Finns det kanske någon skillnad mellan tillfälliga förflyttningar och permanenta? Längsgående "räls" är ju f.ö. det som tillämpas vid vanliga sjösättningar, fast jag har aldrig sett ett iscensättande med forntida förtecken.

Det vore intressant att se ett försök med ett permanent "ed" nånstans, med utgrävt dike, räls etc. Med tanke på den betydelse de haft så borde det gå att engagera folk...

(Edit: Vittfarne och ingenting annat...)
Senast redigerad av 1 Hexmaster, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 2 oktober 2005, 01:44

Hexmaster skrev:Det vore intressant att se ett försök med ett permanent "ed" nånstans, med utgrävt dike, räls etc.
Eller spår av. Det verkar ju nästan otroligt att alla spår efter sådana anläggningar skulle vara helt borta (om inte annat så borde väl folkloristerna kunna gräva fram nån rysk folksaga om stockräls på eden). Ö h tycker jag nog att hela paketet med transporter över landtungor etc verkar väl fantasifulla. Och då är jag fullt medveten om alla belägg för nordbor i Levanten och allt centralasiatiskt silvier i Norden. Så på nåt sätt gjorde de ju.

/ Probstner

21 Rmspto
Ny medlem

Inlägg av 21 Rmspto » 2 oktober 2005, 06:47

I Trollhättan finns det ett "ed" västra sidan av fallet kallat vikinga diket.

Användarvisningsbild
B Wadbring
Medlem
Kontakt:

Inlägg av B Wadbring » 2 oktober 2005, 12:07

21 Rmspto skrev:I Trollhättan finns det ett "ed" västra sidan av fallet kallat vikinga diket.
Trollhättan hette förr Edet och kanske att Troll- kommer av ordet drag, jmfr trollingfiske, alltså platsen där man drog båtarna. Båtarna skall här ha dragits i dragrännor som invändigt var fodrade med blålera som vattenbegöts för minskad friktion. Någonstans strax nedanför fallen lär det inne bland träden finnas tre stycken i bredd (vikingadiket?).

I området finns flera fornborgar och strax ovan fallen låg ju Ekholms slott, så dragandet har varit väl övervakat.

Länk till Edsvägen hos Trollhättebygdens Släktforskare.

Bengan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 2 oktober 2005, 13:39

Probstner skrev:Ö h tycker jag nog att hela paketet med transporter över landtungor etc verkar väl fantasifulla.
Eh, hurdå? Är det en sorts modern myt menar du? Med rätt båt och rätt last och tränad besättning och lite hjälp från lokalbefolkning och i en anpassad anläggning dessutom kan man ju tjäna oerhört mycket tid etc. på att ta landvägen jämfört med vattenvägen, om det senare alls är möjligt.

Med tanke på anläggningarnas art - stockar i ett dike? - och att de inte vart i bruk sen medeltiden så är påtagliga fysiska spår inte något jag direkt förväntar mig. Vikingadiket i Trollhättan känner jag inte närmare till, men om det nu kan spåras tillbaka till perioden ifråga - varför inte?

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 3 oktober 2005, 04:49

Modern myt vet jag inte - hade jag varit arkeolog så kanske jag hade vågat ha en mer bestämd syn på det hela. Jag tycker bara att det verkar orimligt späkigt. Om det har funnits fasta anläggningar så finns det säkert spår i marken, men sådana tycks inte ha påträffats än.

/ Probstner

Ny Björn
Medlem

Inlägg av Ny Björn » 3 oktober 2005, 19:44

Som det skrivits ovan föreligger fynd av dragrännor och även av kanaler.

Här finns en lång artikel på ämnet båtdrag - kan inte uttala mig om kvaliten, har bara "bokmärkt" den som intressant.

/N B

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 3 oktober 2005, 20:59

Ja där fanns ju en hel del om Ryssland, så det var väl mest min okunnighet om fynd och traditioner runt dragställen som låg till grund för min skepsis.

/ Probstner

Användare
Medlem

Inlägg av Användare » 4 oktober 2005, 10:00

Problemet med edplatserna är att de ligger vid viktiga leder
ofta vid vattenfall som i Trollhättan. Detta gör att de spår
som finns är mycket skadade av Vattenkraftutbyggnaden och
slussar mm. Edningen i sig är definitivt ingen fantasi. Det
finns hur många reseskildringar som helst som omtalar edning.
Kanotister brukar denna teknik dagligen. Lämningar efter fasta
edkonstruktioner finns både i Sverige och utomlands.
Till och med hällristningar med båtlyftare finns.
Den historiskt mest kända är väl den som de gamla grekerna använde
strax utanför Korint för att ta sig mellan de bägge haven.
Lösningen med att lägga längsgående stockar i botten har
som sagt redan visats i ett TV-program om norsk båtbyggarteknik.
Det skulle vara intressant att få veta hur ex.AIfur-gänget löste
transporter över sandiga partier, dvs om de testat denna metod.

Andreas

Skriv svar