Koreansk film.. om Koreakriget.

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Longsword
Medlem

Koreansk film.. om Koreakriget.

Inlägg av Longsword » 21 juni 2005, 12:31

Tycker över huvud taget att filmer om Koreakriget, eller som utspelar sig under den är en bristvara.
Känner att jag måste rekommendera en jag nyss sett:

Tae Guk Gi (Eng titel: The Brotherhood of War)

Det är tom en Koreansk film med dito skådespelare (bra sådana) och alla pratar naturligtvis sitt språk.
Den handlar om två bröder som båda slåss på Sydkoreas sida, och den äldre jagar en tapperhetsmedalj för att på det sättet få sin yngre bror hemskickad tillbaka till sin mor.

Väldigt bra stridscener, men råa! Varning för känsliga, det är som Omaha Beach i SPR eller de grisigare scenerna i Hamburger Hill - fast hela tiden.
Närstrider med bajonett och kolvslag etc, kroppar som trasas sönder.

Gripande dock, inget öga är torrt.. :oops:

Kan vara svår att få tag i, jag har lånat av en kompis, köpt ifrån asien fast med Eng. text.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 29 juni 2005, 19:19

Filmen var mycket bra, kan bara instämma i lovorden ovan.
Och som Longsword säger så är stridsscenerna MYCKET råa, det var faktiskt lite svårt att kunna titta ibland.
Enda klagomålet jag ahr är att vissa av specialeffekterna var så uppenbart datoranimerade att det blev lite fånigt. Men det är verkligen det enda kritiska jag kan säga om denna film..

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 29 juni 2005, 20:25

Hm, verkar vara rätt värd att investera i. Jag har en förkärlek för krigsfilmer med råa, realistiska stridsscener, som är så nära verkligheten som möjligt. Jag såg på Savior utan problem, men inte att jag kan se på den löjligaste skräckfilm (Ex: Ghostship. Jag har problem.)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 29 juni 2005, 20:31

Den finns på Ginza.se om man söker på The Brotherhood of War.

Är småsugen på att införskaffa den. :)

(Jag lär få gömma undan en stor del av min filmsamling när jag får en tjej. Om jag får en tjej, kanske man mera skulle säga... :lol: :? )

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 30 juni 2005, 10:01

Aha, filmen finns att få tag på i Sverige nu, alltså! Gött. Jag eh, "fuskade" för att få tag i den senast....

EDIT: den förefaller vara billigare på Discshop. Fast där står det att den inte släpps förrän i augusti.

http://www.discshop.se/LIVE/shop/ds_pro ... 6483&&ref=

Användarvisningsbild
Longsword
Medlem

Inlägg av Longsword » 30 juni 2005, 11:39

Jo, när jag tänker på det så håller jag med kritiken vad gäller datanimerade effekter.
I övrigt håller jag den högt. 8)

Kul att se att den går att få tag i lite lättare nu också, kanske blir att jag skaffar mig ett eget exemplar.

Gustav Björklund
Medlem

Inlägg av Gustav Björklund » 30 juni 2005, 15:18

[off-topic]De flesta filmer från asien med 3d-animering tenderar att vara överdriven, exempel är "Shaolin Soccer" och "Kung Fu Hustle"[/off-topic]

Jag ska försöka hyra den här på dvd. Är det någon som kan ge den ett betyg?

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 5 augusti 2005, 08:28

tryggve skrev:Aha, filmen finns att få tag på i Sverige nu, alltså! Gött. Jag eh, "fuskade" för att få tag i den senast....

EDIT: den förefaller vara billigare på Discshop. Fast där står det att den inte släpps förrän i augusti.

http://www.discshop.se/LIVE/shop/ds_pro ... 6483&&ref=
Den släpps i augusti på Ginza också. Då är det alltså Discshop man ska vända sig till. Funderar på att köpa den, lite smått. :)

Alfa Romeo
Medlem

Inlägg av Alfa Romeo » 5 augusti 2005, 18:59

Såg den ifjol med hjälp av lite fusk, men jag kommer nog att införskaffa den på dvd nu när den släpps till överkomligt pris.

Filmen är bra och många av stridscenerna vl i klass med de bästa i amerikanska filmer. Tyvärr så är filmen lite överdrivet melodramatisk (vanligt i koreanska filmer) och dras ner lite av lite väl mycket CGI ( dataeffekter), också vanligt i asiatisk film. På det stora hela ändå en imponerande film.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 24 augusti 2005, 19:02

Den finns på OnOff också (199:-)

Användarvisningsbild
Moxica
Medlem

Inlägg av Moxica » 3 september 2005, 11:53

Jaha nu har man sett den, väldigt bra och det var svårt om inte omöjligt att inte låta tårarna komma speciellt i slutet :cry:

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 3 september 2005, 14:00

Sällan har jag sett en så brutal krigsfilm. Melodramatiken finns där, men går inte över styr. Viss kunskap om Koreakrigets förlopp kan hjälpa, men även fullständiga noviser borde inte ha några större problem att hänga med. Ska försöka se om den på kompisens hemmabio - filmen mår bäst på en stor duk.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 4 september 2005, 18:56

Filmen får bra kritik på imdb, nämligen betygdet 8,4...

http://www.imdb.com/title/tt0386064/

Självklart så är det en del spoilers här, för er som vill undvika det...

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 5 september 2005, 21:43

Jag har en paus i filmen nu (pappa som jag ser den med är och hämtar mamma på jobbet) och jag är mycket nöjd med filmen, den är verkligen jättebra. Den påminer effektmässigt om Band of Brothers.

Användarvisningsbild
Stompe
Medlem

Inlägg av Stompe » 5 september 2005, 22:15

Gustav Björklund skrev:[off-topic]De flesta filmer från asien med 3d-animering tenderar att vara överdriven, exempel är "Shaolin Soccer" och "Kung Fu Hustle"[/off-topic]
Måste Köra lite off-topic här också, att basera Asiatiska 3d.förmågor på filmer som Shaolin Soccer och Kung Fu Hustle känns... Fel :lol:

Skriv svar