Vad läser du just nu?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 23 juli 2005, 14:24

Hexmaster skrev: Heh, kan tänka mig följande konversation:

- Jag har läst Slaget om Kursk!
- Jag har skrivit Slaget om Kursk.
Jag börjar.

Jag har precis läst klart Svenskar i krig 1914-1945...... 8)

Boken är bra, kapitlena är klart och tydligt uppdelade så man behöver inte läsa de i kronologisk ordning. Även om alla kapitlena är intressant ger det en frihetskänsla att kunna hopp lite fram och tillbaka. I en sådan är bok blir det ofrånkomligt att det blir korta stycken om namn, några bara figurerar som namn och att vidare öden är okända trots detta blir det inte så uppspaltat som jag befarade. Det är intressant att få veta mer om detta för mig i okända stycke av vår historia.

Samtidigt läser jag parallelt War junkie av John Steele, fast det går lite trögare inte en bok jag utan problem sträckläser. Bara läst de första kapitelna som handlar om Ryssland och känner igen mycket av det han skriver.

/Martin

Rick vb
Ny medlem

Inlägg av Rick vb » 26 juli 2005, 03:08

Jag läser "First Day on the Somme" av Martin Middlebrook. Den är 381 sidor, Många foto och är mycket inressant. Jag rekommendera den.

Turandil
Medlem

Inlägg av Turandil » 26 juli 2005, 11:12

Johan Rapping skrev: Finns det liknande böcker som speglar Ekonomisk historia på ett bra sätt som inte är kommunistiska och istället lite mer nytänkande? :)
Skall antagligen läsa ekonomisk historia på hösten nu och är väldigt intresserad av förslag!

ev.. köper jag väl den här boken också :)
Människans Rikedomar är fortfarande utmanande & nytänkande imho, även om den var ännu mer banbrytande när den kom. Om du är intresserad av ekonomisk historia så bör du läsa den, skulle inte förvåna mig om du har den som kurslitteratur.
Ett annat standardverk är Perry Andersons "Övergångar från antiken till feodalismen", man kan nog "combo:a" den med Huberman & få ett snyggt resultat.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 29 juli 2005, 11:37

Källkritik av Torsten Thurén. Egentligen borde man ha tillägnat sig grunderna i ämnet för länge sen, det är ju inte alltid det räcker med sunt förnuft...

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 29 juli 2005, 12:13

Jag har nyligen köpt Erikskrönikan med redigering, inledning och kommentar av Sven-Bertil Jansson. Har någon läst den och har eventuella kommentarer om den?

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 31 juli 2005, 16:06

Just nu läser jag:

Sprawa honoru: Dywizjon 303 Kosciuszkowski. Zapomniani bohaterowie II Wojny Swiatowej (originaltitel: A question of Honor. The Kosciuszko squadron: Forgotten heroes of World War II).

Boken handlar om den polska, och mest framgångsrika, flygenheten under Slaget om Storbritanien. Rekommenderas starkt!

Artur

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 31 juli 2005, 16:40

stanislav skrev:Just nu läser jag:

Sprawa honoru: Dywizjon 303 Kosciuszkowski. Zapomniani bohaterowie II Wojny Swiatowej (originaltitel: A question of Honor. The Kosciuszko squadron: Forgotten heroes of World War II).

Boken handlar om den polska, och mest framgångsrika, flygenheten under Slaget om Storbritanien. Rekommenderas starkt!

Artur
Förmodar att den är på polska?
:)

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 31 juli 2005, 19:57

Förmodar att den är på polska?
Då förmodar du fel :)

Jag skrev ju originaltiteln.

Den ursprungliga engelska versionen finns att köpa, i alla fall att köpa på den stora Akademibokhandeln på Mäster Samuelsgata i Stockholm.

Jag köpte min i Polen, eftersom böcker är billigare där, åtminstone för oss. Just den här boken (inbunden) kostade 49 zloty, vilket blir cirka 120 kronor.

Två andra intressanta böcker jag köpte i Polen var:

Luftwaffe nad Polska 1939. Cz. I Jagdflieger. (Luftwaffe över Polen 1939)
Luftwaffe nad Polska 1939. Cz II Kampfflieger.

Författare är Marius Emmerling, en polack (boendes i Tyskland) som har ägnat ca 15 år med att studera tyska arkivmaterial om Luftwaffes förehavanden över Polen under Fall Wiess. Enligt mig har Marius gjort ett pionjärarbete!

Artur

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 31 juli 2005, 20:55

stanislav skrev: Två andra intressanta böcker jag köpte i Polen var:

Luftwaffe nad Polska 1939. Cz. I Jagdflieger. (Luftwaffe över Polen 1939)
Luftwaffe nad Polska 1939. Cz II Kampfflieger.

Författare är Marius Emmerling, en polack (boendes i Tyskland) som har ägnat ca 15 år med att studera tyska arkivmaterial om Luftwaffes förehavanden över Polen under Fall Wiess. Enligt mig har Marius gjort ett pionjärarbete!

Artur
Hej Artur,

säger Emmerling något om anfallet på Wielun, och vad tyskarna ev. trodde fanns där?
viewtopic.php?t=19393

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 31 juli 2005, 23:44

För tillfället läser jag tre böcker parallelt:
Terrorismens historia av Björn Kumm
Avväpna Irak av Hans Blix
Hybris - USA.s strävan efter global dominans av Noam Chomsky

De bör balansera och komplettera varandra! :)

Mvh -Dan

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 1 augusti 2005, 08:06

Hej Artur,

säger Emmerling något om anfallet på Wielun, och vad tyskarna ev. trodde fanns där?
viewtopic.php?t=19393
Marius E:s böcker om Luftwaffe över Polen 1939 består av fem delar, i Polen fick jag bara tag på de två första (har inte riktigt klart för mig om de tre efterkommande har kommit ut ännu).

Så jag har alltså Jagdfliegger och Kampfflieger hemma, men de har jag endast hunnit kika igenom. Böckerna har fulla av rapporter och ögonvittnesskildringar, så det tar lite tid att göra en grundligare genomläsning.

Jag återkommer så snart jag har någon information!

Artur

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 1 augusti 2005, 10:25

Generalens Testamente, av Adolph Erhnrooth, också General av Infanteriet i finland. :)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 1 augusti 2005, 16:16

Tomas Ibsen skrev:Generalens Testamente, av Adolph Erhnrooth, också General av Infanteriet i finland. :)
Hur är den?
:)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 1 augusti 2005, 16:41

Bintje och Kalashnikov - Personerna bakom orden av Marcel Grauls. Några svenska tillägg av Jan-Öyvind. Lite etymologi, lite beskrivningar av företeelser som fått namn efter personer eller gudar, samt korta biografier över de mest intressanta personerna.

Mycket välskriven, hysteriskt intressant och genuint tvärvetenskaplig - passar mig perfekt, har påbörjat en andra genomläsning. Några eponymer (som företeelsen kallas) känns otidsenliga, minst sagt (som ganymed för manlig servitör), och jag är lite tveksam till att namn efter gudar (som dionysisk, panik (efter Pan) eller jovialisk (efter Jupiter)) är "riktiga" eponymer, men det är triviala anmärkningar som inte påverkar slutomdömet det allra minsta.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 1 augusti 2005, 22:26

"Harry Potter and the Half-blood Prince" :-)

Skriv svar