Landa med ett Hercules på ett hangarfartyg?
hej på er . än kompis sa till mig om plan . men va de meningen att han skulle landa på fartyget. enligt min källa så va ett C-130 tvunget att landa på ett hangarfarg för den hade de verse fel . och inga bromsar. .
men som vi sa innan . det e svårt att landa med ett plan som e byggt att landa där . tänk er då . detta månster på 37 ton , vilket e om ja inte missminner mig 10 ton mer än va F14 väger. så det e tungan rätt i munnen
men som vi sa innan . det e svårt att landa med ett plan som e byggt att landa där . tänk er då . detta månster på 37 ton , vilket e om ja inte missminner mig 10 ton mer än va F14 väger. så det e tungan rätt i munnen
Her er siden til sea-launch:Ressel skrev:Cobra18 skrev:Är det verkligen en allmänt vedertagen åsikt att Gripen skulle vara världens modernaste flygplan?frodeh skrev:chaser skrev:Jag läste för några år sedan om att Norge höll på att bygga värdens största hangarfartyg som skulle ha stora bombplan som normal bestyckning... Någon som vet om våra kära grannar håller på med detta?
Tror ikke det nei, men du tenker kanskje på Odyssey Sea Launch, som såvidt jeg vet er ferdig bygget, 200x70 meter:
Åh, tusan, en norrman? Häftigt. Ska bara påpeka att jag gillar erat Försvars Spesialkommando FSK. Fast vette fan om de 'slår' SSG?
Hur som helst, man vet ju aldrig vad NATO och USA uppmanar sina medlemsstater till. Va fan, om Frankrike kan spionera på Sverige så kan väl Norge bygga ett maffigt hangarfartyg i hemlighet, kanske med amerikansk hjälp?!
En sista detalj, bara. JAS 39 Gripen är det ända 4:e generationens attack/jakt/spaningsflygplan som finns än, för de där klantiga jänkarna och de klantiga engelsmän som inte deltar i byggandet av JAS har ju sunkat sitt eurofigheer och JSF. DET är respekt. Sverige har världens modernaste flygplan än så länge. Och vi har till och med snott en radar från ryssarna och testat den på JAS.
Måste erkänna att Polen och allt vad de där kommunistländerna heter, var korkade som tackade nej till JAS.
MVH/Henrik the S
http://www.sea-launch.com/
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
*host* Liten korrigering om Typhoon... britterna är igång med den, i No 17 Reserve Sqdn och No 29 Reserve Sqdn. Den förstnämna är en OEU, Operational Evaluation Unit, den senare en Operational Conversion Unit, stationerade på RAF Coningsby. Operationell status nås iofs. inte förrän nästa år (vad jag förstått), men här är lite senaste nytt:
http://scotlandonsunday.scotsman.com/uk ... =673262005
Heh.
http://scotlandonsunday.scotsman.com/uk ... =673262005
Heh.
De planerade att använda C-130 som transportplan till och från Hangarfartyg. Men de funkade inte särskilt bra i försök, landa starta var inga problem, problemet vara att planet i prinsip blokerade hela flygsdäcket och hindrade andra plan från att starta landa.leo2 skrev:Hej på er igen snacka med en föredetta viggenpilot och han sa att en C-130 kan landa på ca 130 meter . så de bode ju gå att landa på ett hangarfartyg utan någon ändring på planet förutom kanske inte full bränsletank
Det tar tid att lasta och lossa flygplan. Så även om man gör det så snabbt som möjligt så innebär det att hangarfartygets övriga flygverksamhet blir lidande. Dessutom så måste man tömma flygdäcket innan på andra flygplan, vilket innebär ytterligare störningar.leo2 skrev:Men då får man väll planera lite bättre. Planet kan ju inte bara så där . Den får lämna sin last och ge sig av . Så bode inte inte va några problem
Du måste i prinsip ränsa flygdäcket. Ta ner alla andra plan under däck. Detta tar sin lilla tid, + att de stör de vanliga oprationerna. Så som start och landningar. Att landa lasta ur och starta c130 tar inte så lång tid. Sedan blir det grötigt, plan som flyget tex CAP måste landa, flygplanen måste tas upp på däck, ny cap måste startas nya tankflygplan ska starta.
Summan av allt är att de blir extremt mycket extrajobb och extra stökigt att använda en c130. Tänk dig att du måste töma en hel parkering varje gång de kommer en lastbil.
Summan av allt är att de blir extremt mycket extrajobb och extra stökigt att använda en c130. Tänk dig att du måste töma en hel parkering varje gång de kommer en lastbil.
Mer här om detta expriment, http://www.diggerhistory.info/pages-air ... rcules.htm
undrar om det fanns några planer på att bygga en Hercules med delvis fällbara vingar?
Hercules har ju också används med expriment med hjälp-raketer vid start till Hercules, som Me-323, dom började prova det under
Carter i samband med händelserna i Iran.
undrar om det fanns några planer på att bygga en Hercules med delvis fällbara vingar?
Hercules har ju också används med expriment med hjälp-raketer vid start till Hercules, som Me-323, dom började prova det under
Carter i samband med händelserna i Iran.
Re:
predator skrev:Ja Jänkarna testa de .Med de gick mindre bra . Planets ena raket tände tidigare och fick planet att störta . Ett andra plan byggdes då om för de ändamålet. Men gisslan släptes innan de ha bli klart
Hitta en klipp på en c 130 som landar
http://www.youtube.com/watch?v=CfwJJD5jGXk&translated=1