Ånglok
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11956
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Ånglok
För att inte diskutera detta på teknikquizen så tänker jag öppna en ny tråd. Jag tog en bild på ett B-lok i Herrljunga för många år sedan och det var nummer 1138. B-loken användes som beredskapslok fram till i slutet på 1990-talet. B-loket som jag tog ett kort på finns inte längre kvar i Herrljunga. Sist jag såg en uppgift om detta lok fanns den i Furuvik och var då urplockad.
B-loken tillverkades i 99 exemplar och var enligt Björn Kullander den mest mångsidaste loket i Sverige. R-loken som tillverkades i fem exemplar var lämpad för malmtrafiken mellan Narvik-Kiruna-Luleå. F-loken som tillverkades i elva exemplar var den enda loket i Sverige av Pacific-typ.
Stefan
B-loken tillverkades i 99 exemplar och var enligt Björn Kullander den mest mångsidaste loket i Sverige. R-loken som tillverkades i fem exemplar var lämpad för malmtrafiken mellan Narvik-Kiruna-Luleå. F-loken som tillverkades i elva exemplar var den enda loket i Sverige av Pacific-typ.
Stefan
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
B-loken
Instämmer helt i lovorden kring de 99 B-loken. "De bästa bland de bästa" var de tre lok som 1943-1944 tillverkades av NOHAB för Stockholm-Westerås-Bergslagens Jernvägar (SWB). Vid förstatligandet av SJ fick de nummer 1695-1697.
SWB hade dessförinnan 1936-1937 från SJ köpt fyra begagnade B-lok (SJ 1143, 1149, 1267 och 1380).
Foto: Vattentagning i Köping 1944.
SWB hade dessförinnan 1936-1937 från SJ köpt fyra begagnade B-lok (SJ 1143, 1149, 1267 och 1380).
Foto: Vattentagning i Köping 1944.
- Bilagor
-
- Scan10031.JPG (53.72 KiB) Visad 2886 gånger
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11956
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Ett makabert rekord
Jodå, visst har jag kört ånglok, dock endast typerna B 4 (som barn och under handledning av min far), E 6 (Ängelsberg - Kärrgruvan), J och S 10 (sträckan Spånga - Hässelby Villastad).
Jag kommer från en järnvägssläkt. Farfar var lokförare vid Riksgränsbanan. Far lokförare vid SWB och senare SJ. Farbror lokmästare i Boden. Morfar stins i Blekinge, morbror lokförare i Sölvesborg.
1910 satte min farfar ett makabert rekord, som jag tror står sig ännu idag. Han körde vid ett och samma tillfälle ihjäl 157 renar. Det tog flera dagar att ta loss tågsättet. Loket var litt A med persontåg Kiruna - Narvik.
Jag har ryktesvis hört om senare "rensmällar" med över 100 dödade djur vid ett och samma tillfälle.
Foto: Lok litt A (1906 års typ).
Jag kommer från en järnvägssläkt. Farfar var lokförare vid Riksgränsbanan. Far lokförare vid SWB och senare SJ. Farbror lokmästare i Boden. Morfar stins i Blekinge, morbror lokförare i Sölvesborg.
1910 satte min farfar ett makabert rekord, som jag tror står sig ännu idag. Han körde vid ett och samma tillfälle ihjäl 157 renar. Det tog flera dagar att ta loss tågsättet. Loket var litt A med persontåg Kiruna - Narvik.
Jag har ryktesvis hört om senare "rensmällar" med över 100 dödade djur vid ett och samma tillfälle.
Foto: Lok litt A (1906 års typ).
- Bilagor
-
- Scan10035.JPG (23.8 KiB) Visad 2874 gånger
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Re: Ånglok
R-loken gick Kiruna - Narvik (med påskjutarlok litt N i Rautas) men inte till Luleå.Stefan Lundgren skrev:R-loken som tillverkades i fem exemplar var lämpad för malmtrafiken mellan Narvik-Kiruna-Luleå. F-loken som tillverkades i elva exemplar var den enda loket i Sverige av Pacific-typ.
Stefan
F-loken såldes efter Stambanan elektrifierats till Danmark. F 1200 (Getå-loket 1918) åter till Sverige (Järnvägsmuseum) i utbyte mot ett R-lok.
Bilder lok litt F (1914) överst och R (1908) nederst.
- Bilagor
-
- Scan10025.JPG (20.85 KiB) Visad 2868 gånger
-
- Scan10026.JPG (22.04 KiB) Visad 2868 gånger
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11956
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Bok och starkt ånglok
1) Jag tycker boken om UGJ är trevlig och informativ.
2) Du menar sveriges starkaste tanklok. Starkaste ånglok menar jag var SJ litt R.
Foto: SJ litt N 2 = fd UGJ "stortank".
2) Du menar sveriges starkaste tanklok. Starkaste ånglok menar jag var SJ litt R.
Foto: SJ litt N 2 = fd UGJ "stortank".
- Bilagor
-
- Scan10027.JPG (28.93 KiB) Visad 2844 gånger
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Ostkustbanan
Minns jag rätt om jag påstår att en del av statsbidraget till Ostkustbanan (OKB) utgjordes av begagnade ånglok från SJ litt A och litt E.
A-loken ombyggdes i Motala (?) från axelföljd 2B1 till 2C, dvs från två till tre drivaxlar.
För OKB nytillverkades endast två lok, sedermera SJ litt A 3 (bilden). Jag minns att jag en gång åkte lokaltåg Stockholm C - Sundbyberg efter en bakåtgående A 3. Detta var 1948, strax före det Västeråsbanans elektrifiering var klar.
Fråga: Hur många fd SJ litt A respektive litt E hade OKB?
A-loken ombyggdes i Motala (?) från axelföljd 2B1 till 2C, dvs från två till tre drivaxlar.
För OKB nytillverkades endast två lok, sedermera SJ litt A 3 (bilden). Jag minns att jag en gång åkte lokaltåg Stockholm C - Sundbyberg efter en bakåtgående A 3. Detta var 1948, strax före det Västeråsbanans elektrifiering var klar.
Fråga: Hur många fd SJ litt A respektive litt E hade OKB?
- Bilagor
-
- Scan10032.JPG (24.21 KiB) Visad 2843 gånger
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11956
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
A-lok och E-lok vid OKB
Hello,
Jag kan inte lägga frågan om A- och E-lok vid OKB som quizfråga, eftersom jag inte vet svaret. Min fråga är alltså en "riktig" fråga till alla som läser denna tråd och förhoppningen är att någon kan ge mig svaret.
Jag kan inte lägga frågan om A- och E-lok vid OKB som quizfråga, eftersom jag inte vet svaret. Min fråga är alltså en "riktig" fråga till alla som läser denna tråd och förhoppningen är att någon kan ge mig svaret.
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11956
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: A-lok och E-lok vid OKB
Då missuppfattade jag dig lite grann, men jag tänker titta i loklistan i "Sveriges normalspåriga ånglok" senare idag, kanske man finna svaret där.Stellan Bojerud skrev:Hello,
Jag kan inte lägga frågan om A- och E-lok vid OKB som quizfråga, eftersom jag inte vet svaret. Min fråga är alltså en "riktig" fråga till alla som läser denna tråd och förhoppningen är att någon kan ge mig svaret.
Stefan
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Pacific
Det är en benämning för hjulställningen. Löphjul och drivhjul. Antalet löphjul anges med siffror, drivhjul med bokstäver. A = 1 drivhjul o s v.
F-loket (se bild ovan) har hjulställning 2-C-1
dvs en boggie med två löphjul, tre kopplade drivhjul och till slut även ett löphjul. Detta kan också skrivas såhär:
ooOOOo
A-loket (bild ovan) har hjulställningen 2-B-1 eller ooOOo och kallades Atlantic.
F-loket (se bild ovan) har hjulställning 2-C-1
dvs en boggie med två löphjul, tre kopplade drivhjul och till slut även ett löphjul. Detta kan också skrivas såhär:
ooOOOo
A-loket (bild ovan) har hjulställningen 2-B-1 eller ooOOo och kallades Atlantic.
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11956
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Ett makabert rekord
Hoppla. Jag trodde jag var den enda som var gammal nog till att minnas den banan.Stellan Bojerud skrev:Jodå, visst har jag kört ånglok, dock endast typerna B 4 (som barn och under handledning av min far), E 6 (Ängelsberg - Kärrgruvan), J och S 10 (sträckan Spånga - Hässelby Villastad).
Som ung pojke cyklade jag ofta ut till Hässelby Villastad och åkte fram och tillbaka med tåget till Spånga. Köpte en tur och retur och sedan var kondisen vanligen hygglig mot oss smågrabbar så man fick resa fram och tillbaka hela dagen. Gjorde många resor i loket på den sträckan. Med stort tack nu nästan 50 år i efterhand till lokförare och kondisar................
Fast då visste jag inte att jag skulle tillbringa många år av mitt liv i maskinrummet på gamla ångbåtar.
Fick faktiskt möjligheten att åka ånglok bara för ett par veckor sedan, då mellan Arvidsjaur och Slagnäs. En härlig upplevelse för en gammal steambåtsmaskinist. Med stort tack till förare och eldare.