Jag såg Undergången igen nu. Mycket bra film.
What if? Mr AH hade fört över 6 SS Pansararmén till Oder/Berlin i januari istället för till Ungern? Hade det förändrat något?
6 SS Pansararmén hade väl följande enheter:
1 SS Pzdiv
12 SS Pzdiv
2 SS Pzdiv
9 SS Pzdiv
10 SS Pzdiv
17 SS Pzgrdiv
Samt vill jag minnas ett antal panzerjägerförband, StuG-abteilungs, 501 SS Pzabt och både FGB och FBB avknoppat från Pzdiv Grossdeutschland. På det hade de ju kunnat välja att knäppa på även 3 SS Pzdiv och 5 SS Pzdiv samt 502 SS Pzabt, liksom 6 SS Gebirgsjägerdivision. Sen hade allt det anslutit sig till 11 SS Pzgrdiv, 23 SS Pzgrdiv, och ett antal mindre SS-förband och de båda SS Grenadierdivisonerna rekryterade i Baltikum (15 SS, 19 SS, 20 SS) som evakuerades från Kurland.
Hade väl blivit en intressant kraftmätning om Berlin. Särskilt om de fått vila fram till april.
What if 6 SS Panzerarmee Untergang Berlin?
-
Lord Havelock Vetinari
- Medlem
- Thomas Johansson
- Medlem
6e Pansararmén (SS) hade nog, som påpekats, bara blivit ett större fartgupp snarare än en effektivt hinder.
Den hade redan förlorat stora mängder av sitt stridsvagnsbestånd.
Såvitt jag vet ingick inte 17. SS PzGr i 6 Pansararmén och inte heller 10. SS Pz.
Däremot en fallskärmsjägardivision och några Volksgrenadier-divisioner.
Minns nån vilka enheter som ingick i 11e Pansar Armén (SS) under Steiner?
Alltså INNAN Steiner fick order om att skicka iväg merparten av sina effektiva förband till diverse frontavsnitt.
(Så att när anfallsordern kom från Hitler på slutet var alla resurser i stort sett borta och denna "armé" var en underutrustad och underbemannad kår i praktiken...)
Såvitt jag vet ingick inte 17. SS PzGr i 6 Pansararmén och inte heller 10. SS Pz.
Alltså INNAN Steiner fick order om att skicka iväg merparten av sina effektiva förband till diverse frontavsnitt.
(Så att när anfallsordern kom från Hitler på slutet var alla resurser i stort sett borta och denna "armé" var en underutrustad och underbemannad kår i praktiken...)
Men med tanke på hur stort fartgupp de baltiska, franska och vallonska SS-frivilliga samt 11 SS och 23 SS PzGrdiv var i Berlin så borde väl 1 SS, 12 SS, 2SS och 9 SS göra minst lika mycket elände, de var ju alla mångdubbelt starkare i pansar än 11 SS och 23 SS. Och det som var kvar av dem efter Ardennerna kastas ju inte heller bort vid Balaton och reträttstriderna i Ungern och Österrike.Fläsket skrev:6e Pansararmén (SS) hade nog, som påpekats, bara blivit ett större fartgupp snarare än en effektivt hinder.
Med resterna av 3 SS och 5 SS samt dessutom den faktiskt rätt starka 10 SS (som ändå skickades österut senare) hade ju dessa enheter gjort en skillnad, eller hur?
Om det sen rör sig om en en vecka, två eller tre veckor är ju en annan sak.