3:e rikets planer för sverige?
3:e rikets planer för sverige?
Hej, såg nyss en dokumentär på tv8. I den sas det att Tyskland enbart tog de slaviska områdena för att använda som jordbruksmark och slaverna som underfolk och billig arbetskraft, deras kultur m.m var inget värd och skulle helt förstöras. Någon som vet hur planerna för Sverige och Svenskarna såg ut?
Senast redigerad av 2 hagge, redigerad totalt 11 gång.
Re: 3:e rikets planer för sverige?
Tror vi hade haft det relativt bra, om man jämför med östländerna...
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
- Mathias Forsberg
- Medlem
Re: 3:e rikets planer för sverige?
Det fanns inga planer... precis som för Norge, Danmark, Nederländerna, Belgien, Frankrike (frånsett annekteringen av Elsass-Lothringen), Grekland etc.hagge skrev:Hej, såg nyss en dokumentär på tv8. I den sas det att Tyskland enbart tog de slaviska områdena för att använda som jordbruksmark och slaverna som underfolk och billig arbetskraft, deras kultur m.m var inget värd och skulle helt förstöras. Någon som vet hur planerna för Sverige och Svenskarna såg ut?
Stater som Tyskland 1939 aldrig hade räknat med att erövra men som helt plötsligt krävde någon form av militär närvaro och adminstration.
/Forsberg
Vet inte om det finns några direkta planer för oss. Men då Hitler var intresserad av att befolka östanled med "vita, nordiska" människor så tror jag allt att vi svenskar hade legat bra till om Tyskland vunnit kriget. Att vi sedan hade rasbiologisk forskning och en mentalitet om att "skydda vårat ras-biologiska arv" hade nog gjort saken bättre. Jag tror nog att vi skulle legat rätt så bra till. Man hade nog dock deporterat kommunister, judar, zigernare mm mm.
//Octavius
//Octavius
Naturligtvis hade Tyskland inga invasionsavsikter gentemot Sverige. UK och Frankrike hade ju redan lämnat hamnarna för att invadera Norge och Nordsverige, när Tyskarna förekom dem 1940. Du borde fråga vad UK och Frankrike hade för avsikter gentemot Sverige!
Dessutom hade ju ännu en av de allierade, Sovjet, ju föresatt sig en expansion över Sverige, både före, under och efter kriget.
När det gäller kolonialiseringen av det erövrade Ryssland, så bör nog den liknas vid kolonialiseringen av nya världen. Fast den tyska byråkratin hade nog organiserat det hela i stor skala. Jag tror dock att kolonialiseringsplanerna var dömda att misslyckas, även om kriget lyckats. Sådana idéer växte fram under utvandringstiden i början av seklet, och fick väl ny fart under depressionen. Men sedan 30-talet har ju inte någon nämvärd emigration ägt rum från Europa. Ekonomisk och social utveckling har minskat vår vilja att emigrera. Vårt behov av fysiskt livsrum har nog också minskat betydligt tack vare den tekniska utveckingen (och världshandeln). Så jag tror att Ryssland skulle hemsökts av endast ett fåtal hängivna kolonisatörer. Förmodligen skulle tyska staten ha subventionerat kolonialiseringen kraftigt, byggt Hitlers fantastiska 7-meter breda järnvägar och gynnat romantiskt jordbrukande. Det skulle med andra ord inte ha blivit någon ekonomisk succé heller.
Bättre på alla sätt och vis hade varit att låta Ryssarna ha Ryssland, och Ukrainarna Ukraina, för sig. Att ha skiljt kampen mot kommunismen från de slaviska folken. Men men, så gick det inte...
Dessutom hade ju ännu en av de allierade, Sovjet, ju föresatt sig en expansion över Sverige, både före, under och efter kriget.
När det gäller kolonialiseringen av det erövrade Ryssland, så bör nog den liknas vid kolonialiseringen av nya världen. Fast den tyska byråkratin hade nog organiserat det hela i stor skala. Jag tror dock att kolonialiseringsplanerna var dömda att misslyckas, även om kriget lyckats. Sådana idéer växte fram under utvandringstiden i början av seklet, och fick väl ny fart under depressionen. Men sedan 30-talet har ju inte någon nämvärd emigration ägt rum från Europa. Ekonomisk och social utveckling har minskat vår vilja att emigrera. Vårt behov av fysiskt livsrum har nog också minskat betydligt tack vare den tekniska utveckingen (och världshandeln). Så jag tror att Ryssland skulle hemsökts av endast ett fåtal hängivna kolonisatörer. Förmodligen skulle tyska staten ha subventionerat kolonialiseringen kraftigt, byggt Hitlers fantastiska 7-meter breda järnvägar och gynnat romantiskt jordbrukande. Det skulle med andra ord inte ha blivit någon ekonomisk succé heller.
Bättre på alla sätt och vis hade varit att låta Ryssarna ha Ryssland, och Ukrainarna Ukraina, för sig. Att ha skiljt kampen mot kommunismen från de slaviska folken. Men men, så gick det inte...
-
Flavius Aëtius
- Tidigare medlem
- robert nordin
- Medlem
Nja. Enligt Gerhard Boldt i boken "Hitlers sista dagar" ,skall Hitler ha vägrat att utrymma Kurland 1945 med argumentet "Jag måste tänka på Sverige". AH hade kanske behövt den ca 300 000 man starka Kurlandarmén vid försvaret av Berlin, istället för fantisera om en invasion av Sverige. Fast å andra sidan var det ju inte första gången Hitlers krigsförlängarplaner haft motsatt verkan.Pumpkin skrev:Naturligtvis hade Tyskland inga invasionsavsikter gentemot Sverige. .