Martin Hårdstedt är en kunnig och engagerad föreläsare i historia. Har haft några föreläsningar med mannen ifråga och citat som "det var inte någon stridsvagn Jeltsin steg upp på. Det var ett pansarskyttefordon! Detta är mycket viktigt" osv äe definitivt minnesvärda.Stefan skrev: Källa:
Läste en doktorsavhandling av Martin Hårdstedt om försörjning just under denna sv-ry krig 1808-1809. Förf efternamn minns jag inte just nu. men han skrivit flera böcker om epoken ifråga.
fungerade något alls under Finska Kriget 1808-1809
Re: Finska kriget 1808-1809
Om man ska vara riktigt petig avträdde Sverige Finland, Åland och Västerbotten mellan Torne älv och Kemi älv (räknas numera till finska Lappland, men ska tydligen ibland fortfarande benämnas Västerbotten, (fi. Länsi-Pohja).)jj skrev:Ralf Palmgren
Tre smärre fel har jag hittat: Kungen hette Gustav Adolf. Ryssland anföll Sverige (Finland fanns inte som land bara som geografiskt område) och Sverige avträdde Finland jämte Åland (fick betydelse när Finland blev självständigt när ålänningarna ville välja en annan väg (återförening med Sverige), något som förvägrades dem)
- Ralf Palmgren
- Medlem
Jag skrev: "Sverige var då tvunget att ge bort och förlora hela Finland öster om Torne älv och Ålands hav". Jag borde kanske ha poängterat att jag menade det svenska Storfurstendömet Finland. Det område som Sverige miste till Ryssland i och med freden i Fredrikshamn den 17 september 1809. Jag ser fortfarande inte vad jag har skrivit för fel eller var det så att förutom Storfurstendömet Finland så miste Sverige små delar av Västerbotten? Det är intressant information som du kommer med. Skulle du kunna berätta lite mera samt varifrån har du fått uppgiften om detta med Västerbotten?
Att (delar av) Västerbotten och Åland avträddes till Ryssland 1809 torde vara allmänt känt bland historiskt bildade personer i Sverige, du kan själv kontrollera Nordisk familjebok uppslagsordet Finland och sedan under historia. "Storfurstendömmet Finland" är f.ö. en rysk konstruktion.Ralf Palmgren skrev:Jag skrev: "Sverige var då tvunget att ge bort och förlora hela Finland öster om Torne älv och Ålands hav". Jag borde kanske ha poängterat att jag menade det svenska Storfurstendömet Finland. Det område som Sverige miste till Ryssland i och med freden i Fredrikshamn den 17 september 1809. Jag ser fortfarande inte vad jag har skrivit för fel eller var det så att förutom Storfurstendömet Finland så miste Sverige små delar av Västerbotten? Det är intressant information som du kommer med. Skulle du kunna berätta lite mera samt varifrån har du fått uppgiften om detta med Västerbotten?
Det är alltså din formulering öster om Torne älv och Ålands hav som är felaktig, eftersom gränsen mellan de finska och "svenska" riksdelarna gick i Skärgårdshavet och i Kemi älv (ryssarna ville dra gränsen i Lule älv...)
- Ralf Palmgren
- Medlem
Man kan säga att jag är "historiskt bildad" eftersom jag redan i flera år haft historia som huvudämne vid Helsingfors universitet. Däremot måste jag dock tyvärr medge att jag inte tidigare direkt funderat på att även delar av Västerbotten överträddes i rysk ägo år 1809. Det är helt enkelt ofattbart att jag inte tidigare insett detta med Västerbotten. Det har helt enkelt inte poängterats i undervisningen varken i gymnasiet eller på universitet. Jag skulle vilja veta exakt vilket område det rörde sig om. Skulle någon kunna sätta in en karta över vilka delar av Västerbotten som var svenskt men som sedan blev en del av Ryssland? Däremot kan jag fullt hålla med om att det är allmän kännedom att Åland avträddes till Ryssland år 1809.
Vad menar du med att "Storfurstendömmet Finland" är en rysk konstruktion? Det torde vara allmännt kännt bland historiskt bevandrade personer i Sverige att redan Konung JOHAN III av Sverige (1568-1592) år 1581 började skriva sig själv som Storfurste av Finland. Titeln ingick sedan ända fram till år 1809 i den svenska kungatiteln. Eller anser du verkligen att Sverige styrts i flera hundra år av ryssar?
Ditt påstående att gränsen mellan de finländska och rikssvenska delarna gick i Skärgårdshavet och i Kemi älv är felaktig! Gränsen mellan Finland och Sverige gick sedan freden i Fredrikshamn den 17 september 1809 så att allt område öster om Torne älv och Ålands hav tillhörde det autonoma ryska Storfurstendömet Finland. Med andra ord är den gräns som ännu i denna stund utgör riksgräns mellan Konungariket Sverige och Republiken Finland den gräns som fastslogs officiellt i freden i Fredrikshamn den 17 september 1809.
Vad menar du med att "Storfurstendömmet Finland" är en rysk konstruktion? Det torde vara allmännt kännt bland historiskt bevandrade personer i Sverige att redan Konung JOHAN III av Sverige (1568-1592) år 1581 började skriva sig själv som Storfurste av Finland. Titeln ingick sedan ända fram till år 1809 i den svenska kungatiteln. Eller anser du verkligen att Sverige styrts i flera hundra år av ryssar?
Ditt påstående att gränsen mellan de finländska och rikssvenska delarna gick i Skärgårdshavet och i Kemi älv är felaktig! Gränsen mellan Finland och Sverige gick sedan freden i Fredrikshamn den 17 september 1809 så att allt område öster om Torne älv och Ålands hav tillhörde det autonoma ryska Storfurstendömet Finland. Med andra ord är den gräns som ännu i denna stund utgör riksgräns mellan Konungariket Sverige och Republiken Finland den gräns som fastslogs officiellt i freden i Fredrikshamn den 17 september 1809.
Första gången jag läste om Västerbotten i Finland, var i Bra Böckers Lexikons artiklar om Västerbotten och Västerbotten i Finland. Vidare har jag funnit artiklar om det i "Kunskapens bok" (4:e upplagan 1953, artikel om Västerbotten). Där står det att remsan fortfarande benämns Västerbotten. På nätet finns artiklar om det här bla i Wikipedia och susning.nn. Kartor finns här:Ralf Palmgren skrev:Jag skrev: "Sverige var då tvunget att ge bort och förlora hela Finland öster om Torne älv och Ålands hav". Jag borde kanske ha poängterat att jag menade det svenska Storfurstendömet Finland. Det område som Sverige miste till Ryssland i och med freden i Fredrikshamn den 17 september 1809. Jag ser fortfarande inte vad jag har skrivit för fel eller var det så att förutom Storfurstendömet Finland så miste Sverige små delar av Västerbotten? Det är intressant information som du kommer med. Skulle du kunna berätta lite mera samt varifrån har du fått uppgiften om detta med Västerbotten?
http://www.websters-online-dictionary.c ... trobothnia+
Det intressanta är att Österbotten i vissa källor anges som ett eget område, skilt från Finland och tidvis även Sverige (dock fortfarande under svensk överhöghet)
museo.vaasa.fi/w/attachment.cgi?attach=29
Däremot kan man fråga sig, hur var Lapplands status. Lappland delades ju i en svensk och finsk del 1809, men vilken status hade Lappland före det? Var det del av storhertigdömet, del av Sverige eller en gråzon däremellan.
Nå det må ha funnits en sådan titel men de kallade sig Svears Götes och Vendes konung också så det torde vara irrelevant i sammanhanget. Finland var en lika integrerad del av Sverige som Hälsingland eller Småland. Gränsen mellan Västerbotten och Österbotten(?) gick av hävd i Kemi älv, den del av Västerbotten som avträddes var således den mellan Torne- och Kemi älvar. Gränsen flyttades således i Fredrikshamnsfreden (vilket var helt riktigt egentligen eftersom språkgränsen den dag idag går i Kalix älv...). Glöm i sammanhanget sådant som Lappland och Norrbotten, de är modernare konstruktioner.Ralf Palmgren skrev:Man kan säga att jag är "historiskt bildad" eftersom jag redan i flera år haft historia som huvudämne vid Helsingfors universitet. Däremot måste jag dock tyvärr medge att jag inte tidigare direkt funderat på att även delar av Västerbotten överträddes i rysk ägo år 1809. Det är helt enkelt ofattbart att jag inte tidigare insett detta med Västerbotten. Det har helt enkelt inte poängterats i undervisningen varken i gymnasiet eller på universitet. Jag skulle vilja veta exakt vilket område det rörde sig om. Skulle någon kunna sätta in en karta över vilka delar av Västerbotten som var svenskt men som sedan blev en del av Ryssland? Däremot kan jag fullt hålla med om att det är allmän kännedom att Åland avträddes till Ryssland år 1809.
Visste du att Sverige sedan denna tid är neutralt, därför att man ingick bland segrarmakterna (napoleonkrigen) men ändå fick se sitt land styckat i tu (nungefär som Tyskland 1949..)? Numerara har det förstås en annan grund men detta var den ursprungliga anledningen.
Som en liten bisats, gjorde jag ett sök på google om kungatitlar.Nå det må ha funnits en sådan titel men de kallade sig Svears Götes och Vendes konung också så det torde vara irrelevant i sammanhanget. Finland var en lika integrerad del av Sverige som Hälsingland eller Småland. Gränsen mellan Västerbotten och Österbotten(?) gick av hävd i Kemi älv, den del av Västerbotten som avträddes var således den mellan Torne- och Kemi älvar. Gränsen flyttades således i Fredrikshamnsfreden (vilket var helt riktigt egentligen eftersom språkgränsen den dag idag går i Kalix älv...). Glöm i sammanhanget sådant som Lappland och Norrbotten, de är modernare konstruktioner.
http://runeberg.org/nfah/0651.htmlKarl IX kallade sig svear, götar, venders, Finlands, norra Lapplands, Kajanas samt Estlands och Livlands konung",
men Gustaf II Adolf tillade sig konungatitel endast öfver "svear, götar och venders.
Det verkar som åtminstone Karl IX skiljde på Finland, Lappland och Kajanas (vilket om jag inte minns fel är ett landskap i Finland.)
- Belisarius
- Medlem
Nja, den historieskrivningen rörande förlusten av Finland stämmer väl inte riktigt. Sverige tillhörde förvisso segrarmakterna, men det gjorde ju även Ryssland. Och det var 1814-1815, inte 1809 då ju Ryssland stod på god fot med Napoleon. 1812 deltog preussiska och österrikiska kårer i anfallet på Ryssland, ändå var samma makter starkt bidragande till att Napoleon störtades 1814 - genom att byta sida. Så allianserna skiftade ofta och mycket.jj skrev: Nå det må ha funnits en sådan titel men de kallade sig Svears Götes och Vendes konung också så det torde vara irrelevant i sammanhanget. Finland var en lika integrerad del av Sverige som Hälsingland eller Småland. Gränsen mellan Västerbotten och Österbotten(?) gick av hävd i Kemi älv, den del av Västerbotten som avträddes var således den mellan Torne- och Kemi älvar. Gränsen flyttades således i Fredrikshamnsfreden (vilket var helt riktigt egentligen eftersom språkgränsen den dag idag går i Kalix älv...). Glöm i sammanhanget sådant som Lappland och Norrbotten, de är modernare konstruktioner.
Visste du att Sverige sedan denna tid är neutralt, därför att man ingick bland segrarmakterna (napoleonkrigen) men ändå fick se sitt land styckat i tu (nungefär som Tyskland 1949..)? Numerara har det förstås en annan grund men detta var den ursprungliga anledningen.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
När jag sökte på forumet så hittade jag en tre år gammal tråd som också berörde kriget men en annan innebörd. Kanske kan fylla på lite grann i denna diskussion.
viewtopic.php?p=217686&highlight=#217686
Stefan
viewtopic.php?p=217686&highlight=#217686
Stefan