Landskapslagar som historiekällor.

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 29 april 2005, 14:42

Hexmaster skrev:Vet inte hur det räknas i sammanhanget, men Moseböckerna är ju också lagtext och historiebok i ett...
Åbäka sig inte.
Mose böcker, tillhör knappast våra landskapslagar. Tyvrrär är det det i samanhanget väl märkligt.
Vänliga hälsningar ändå!
Christer Samuelsson

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1586
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 29 april 2005, 14:42

Örjan:
Ingen marknadsför den eftersom det var jag som kom på namnet när jag försökte minnas vad den kungalängd hette som brukar jämföras med Västgötalagens kungalängd
.

Minsann.
Men även om Uppsalalängden inte skulle ha någon koppling till någon landskapslag så är den ändå relevant genom att den ger en alternativ bild än den man får av Västgötalagens. Detta är i synnerhet betydelsefullt för den senare delen av 1100-talet som täcks in av få källor. Till exempel anger Västgötalagens kungalängd att Erik den Helige efterträddes av Karl Sverkersson. Uppsalalängden anger däremot att Magnus Henriksson regerade mellan dessa två kungar
.

Det är självfallet inte relevant, emedan det inte finns någon kungalängd i Upplandslagen. Du bör starta en ny tråd.
Det här handlar om "Landskapslagar som historiekällor", inte något annat.
Hälsningar
Christer Samuelsson

PS
Jag är mycket ledsen för att detta hamnat under din avatar. Jag har tryckt på fel knapp
DS

Vänliga hälsningar
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1586
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 30 april 2005, 23:46

Christer Samuelsson skrev:
Örjan skrev:Men även om Uppsalalängden inte skulle ha någon koppling till någon landskapslag så är den ändå relevant genom att den ger en alternativ bild än den man får av Västgötalagens. Detta är i synnerhet betydelsefullt för den senare delen av 1100-talet som täcks in av få källor. Till exempel anger Västgötalagens kungalängd att Erik den Helige efterträddes av Karl Sverkersson. Uppsalalängden anger däremot att Magnus Henriksson regerade mellan dessa två kungar
Det är självfallet inte relevant, emedan det inte finns någon kungalängd i Upplandslagen. Du bör starta en ny tråd.
Det här handlar om "Landskapslagar som historiekällor", inte något annat.
Jag ska inte bråka med dig, men ska man diskutera en källas trovärdighet så hör det till att man jämför den med andra. Det är svårt att bedriva källkritik om man bara studerar västgötalagens kungalängd och inte jämför den med någon annan kungalängd. Jag trodde att denna utvikning var intressant i sammanhanget eftersom du själv kommenterade att västgötalagens biskopslängd rimmade illa med andra källor. Men uppenbarligen är det något helt annat än jämförande källkritik som du vill diskutera här. Går den här tråden enbart ut på att räkna upp exempel på texter i landskapslagarna som skildrar historia?

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 1 maj 2005, 08:00

Örjan:
Går den här tråden enbart ut på att räkna upp exempel på texter i landskapslagarna som skildrar historia?
Ja visst är det så.
Lagar och förordningar är ju till för att reglera, hur vi bör förhålla oss till varandra. Rättshistoriker brukar anse att de gamla landskapslagarna följdes till punkt och pricka. Något utrymme för tolkningar lär inte ha förekommit. Hur man nu kan veta det.
Märkligt är det dock att man petar in diverse historiska data i en lag och min fråga är, förekommer historiska notiser i någon annan landskapslag än västgötalagen, alltså i den direkta lagtexten.

Sen är det en annan sak att kungalängder och biskopslängder inte stämmer med andra källor. Strängen heter Landskapslagar som historiekällor, inte Kungalängder som historiekällor.
Hälsningar
Christer Samuelsson.

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 3 maj 2005, 07:06

Det har vederfarits mej att det ligger till på följande sätt:
Västgötalagens kungalängd, lagmanslängd och biskopslängd, är ett tillägg i lagen, gjort av den s.k. Vidhemsprästen i Gäsinge härad Västergötland omkring 1325. (Larsson 2002) Dessa längder har således inte funnits med i den ursprunliga lagtexten.
Nuförtiden är det fullkomlig oacceptabelt att göra på så sätt, men den gode prästen ville nog bara väl.
Der bevisar som vanligt hur vanskligt det är att tolka våra få kvarvarande historiska dokument.
Hälsningar
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 4 maj 2005, 07:31

Hur menar du här, Christer? Har Vidhemsprästen kladdat i marginalen av den ursprungliga lagtexten, eller är kungalängden ett fristående tillägg som man valt att binda tillsammans med lagtexten? På Vidhemsprästens tid var det nog inte så ovanligt att göra på detta senare sätt, och du kan säkert själv erinra dig fler exempel på när två olika medeltida texter av bekvämlighetsskäl bundits samman. Att det förekommer en kungalängd i själva Västgötalagen, såsom du hävdat här, är alltså felaktigt.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 maj 2005, 11:21

Ett snabb och konkret svar på landskapslagarna är att man får en bild på hur den tidigmoderna staten tänkte och hade för målsättning. Det skrev jag tidigare också.

Stefan

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 4 maj 2005, 15:40

WidsithHur menar du här, Christer? Har Vidhemsprästen kladdat i marginalen av den ursprungliga lagtexten,
Nej det har han inte
eller är kungalängden ett fristående tillägg som man valt att binda tillsammans med lagtexten? På Vidhemsprästens tid var det nog inte så ovanligt att göra på detta senare sätt, och du kan säkert själv erinra dig fler exempel på när två olika medeltida texter av bekvämlighetsskäl bundits samman.


Ja så är det högst sannolikt.
Att det förekommer en kungalängd i själva Västgötalagen, såsom du hävdat här, är alltså felaktigt.
Ja det är felaktigt. Jag kände inte till detta faktum förut, så den oinvigde kan få för sig rena galenskaperna här.

Hälsningar
Christer Samuelsson

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 5 maj 2005, 04:21

De tre nordiska kungarna Magnus Olavsson (Barfot) från Norge, Inge Stenkilsson från Sverige och Erik Ejegod från Danmark möttes i Kongahälla (Kungälv) precis i början av 1100. Man slöt en fred, som gått till historien som Trekungamötet. Man bör kanske tilläga att det finns de som undrar om detta verkligen inträffat.
Även detta omtalas i Västgötalagen. Det har icke heller det, med lag att göra, utan torde vara ett tillägg, fast man kan förledas tro annat. Vem har skrivit om detta i vår äldsta bok, är det helt enkelt Vidhemsprästen eller någon annan? Vad säjer du Widsith som verkar underkunnig beträffande västgötalagen?
Hälsningar
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 5 maj 2005, 10:13

De som gjorde dessa tillägg, vad hade de för motiv? Varför tyckte de att kungalängder etc. hade i en lagbok att göra?

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 5 maj 2005, 11:47

Hexmaster skrev:De som gjorde dessa tillägg, vad hade de för motiv? Varför tyckte de att kungalängder etc. hade i en lagbok att göra?
Läs mitt förra inlägg och Christers svar på det, så förstår du säkert.
Christer Samuelsson skrev:Vad säjer du Widsith som verkar underkunnig beträffande västgötalagen?
Jag tror nog att du har studerat denna lag bättre än mig, Christer. Vad gäller Trekungamötet är det mest sannolikt en skröna. Man skall generellt vara mycket försiktig när vad som sägs vara timade händelser beskrivs i olika medeltida krönikor och dylikt.

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 5 maj 2005, 13:33

Widsith
Jag tror nog att du har studerat denna lag bättre än mig, Christer
Det har jag ingen aning om, men vad jag har, så har jag, mina egna uselt ordnade anteckningar, mitt bibliotek, Google, NE och ett antal hisoriskt bildade och underkunniga vänner. Under en diskussion här på Skalman, så lär jag mej under resans gång, jag trodde det var ungefär så för dom flesta. Så när jag började den här tråden hade jag inte en susning om varifrån Kungalängderna o.s.v. kom.

Det finns även något om en typ "hednabalk" i denna västgötalag. Jag vet ingenting om detta och jag tycker det är mycket spännande....
Vad gäller Trekungamötet är det mest sannolikt en skröna. Man skall generellt vara mycket försiktig när vad som sägs vara timade händelser beskrivs i olika medeltida krönikor och dylikt.
Visst skall man det det. Vad som i förstone ser ut som en lagtext, kan man inte ens lita på. Dessutom är det relativt sent som vi fick för oss att det är osnyggt att möblera om i gamla historiska dokument, genom att göra nya kompilerade avskrifter, med diverse välmenande tillägg.

Hälsningar
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 5 maj 2005, 15:28

Ett intressant exempel på "ovidkommande" innehåll i en lagbok är väl den sångtext, med noter, som återfinns i Codex Runicus (daterad till ca 1300). Enligt uppgift på Köpenhamns Universitets hemsida skall denna sång ha använts som paussignal på Danmarks radio i över 50 år!
http://www.hum.ku.dk/ami/am28.html

Lagboken är skriven helt med runor fast detta skrivsätt ersatts med det latinska tvåhundra år före lagbokens tillkomst! Måhända skall vi vara väldigt försiktiga med Codex Runicus....det kan vara en förfalskning....... 8O

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 5 maj 2005, 15:38

Christer Samuelsson skrev:Det finns även något om en typ "hednabalk" i denna västgötalag. Jag vet ingenting om detta och jag tycker det är mycket spännande....
Varsågod, hednalagen:
Givr maþr oquæþins orð manni · þu ær æi mans maki oc eig maþr i brysti · Ek ær maþr sum þv · þeir skvlv møtaz a þriggia vægha motum · Cumbr þan orð havr giuit oc þan cumbr eig þer orð havr lutit · þa mvn han vara svm han heitir · ær eig eiðgangr oc eig vitnisbær huarti firi man ælla kvnv · Cumbr oc þan orð havr lutit oc eig þan orð havr giuit · þa opar han þry niþingx op oc markar han a iarþv · þa se han maþr þæss værri þet talaþi han eig halla þorþi · Nv møtaz þeir baþir mz fullum vapnvm · Faldr þan orð havr lutit · gildr mz haluum gialdum · Faldr þan orð havr giuit · Gløpr orða værstr · Tunga houuðbani · Liggi i vgildum acri ·
Och i översättning:
Giver man okvädingsord åt man: "Du är ej mans make och ej man i bröstet!" [och den andre svarar] "Jag är man som du!" De skola mötas vid tre vägars mot. Kommer den [som] ord haver givit och den kommer ej som ord haver erhållit, då skall han vara som han heter. [Han] är ej edför och ej vittnesgill varken för man eller qvinna. Kommer den [som] ord haver erhållit och ej den [som] ord haver givit, då ropar han tre nidingsrop och märker honom i jorden. Då vare han en sämre man [som] sade det han ej torde hålla. Nu mötas de båda med fulla vapen. Faller den [som] ord haver fått, [då är han] gill med halv gäld (mansbot). Faller den [som] ord haver givit – Ordbrott [är] värst, tunga [är] huvudbane – ligge i ogill åker.

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 6 maj 2005, 16:21

Widsith och västgötalagen:
Giver man okvädingsord åt man: "Du är ej mans make och ej man i bröstet!" [och den andre svarar] "Jag är man som du!" De skola mötas vid tre vägars mot. Kommer den [som] ord haver givit och den kommer ej som ord haver erhållit, då skall han vara som han heter. [Han] är ej edför och ej vittnesgill varken för man eller qvinna. Kommer den [som] ord haver erhållit och ej den [som] ord haver givit, då ropar han tre nidingsrop och märker honom i jorden. Då vare han en sämre man [som] sade det han ej torde hålla. Nu mötas de båda med fulla vapen. Faller den [som] ord haver fått, [då är han] gill med halv gäld (mansbot). Faller den [som] ord haver givit – Ordbrott [är] värst, tunga [är] huvudbane – ligge i ogill åker.
Jo detta är alltså hednalagen. Det handlar i princip om hur man skall göra upp om saker och ting, när någon blir förolämpad eller utsatt för ärekränkning. Det handlar kanappast om hednisk sed. Kanhända kallas detta stycke hednalagen, därför att den tillämpas sedan heden tid. Men man kan inte påstå att lagskrivaren är stingent, för i - om det nu heter ärvda lagen eller ärvdabalk, så handlar det bara om arv och inte något annat. Det är naturligtvis förvirrande.
Jag har vid något tillfälle stött på påståendet, att det i någon form av ursprungligare dokument, har skrivits mer om hedna seder, men jag vet inte varifrån jag har det.
I Upplands eller Sörmlandslagen står det typ "man skall inte tillbedja lund och stenar" Måhända har det stått något liknande i västgötalagen.
Hälsningar
Christer Samuelsson

Skriv svar