Midsommarstången

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 23 mars 2005, 11:00

Widsith skrev:Snälla Probstner, har du inte något grafikprogram där du kan
förminska bilderna något? Nu måste jag scrolla hit och dit för
att läsa inläggen...
Nu har jag krympt dem lite. Hexmaster, nu syns stången i Veselí bättre.

/ Probstner

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 mars 2005, 11:24

Bilderna visar bara hur midsommarstången ser ut idag, men finns det nån bild på hur stången kunde ser ut förr i tiden?

Stefan

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 23 mars 2005, 11:47

MAY POLE
Even now on the eve of May Day the young men go into the forest to cut down the tallest tree and by the morning make it into an old Czech maypole, the traditional symbol of spring. Spruce, fir or pine trees are pruned, and the tip is decorated with a wreath, scarves, flowers, ribbons and streamers. The maypole is carefully guarded all night, because losing it would bring disgrace to the village. This time is inherently connected to the name of Karel Hynek Macha, the author of the poem Maj (May Day). It is said that any girl who is not kissed on this day will wither within a year. Students'Majales celebrations are also popular.
Är det en gammal tjeckisk tradition också? http://www.turistik.cz/dovolena/en/cr/

I Slovenien dansar man kring stången:
In this territory between the Baltic and the Adriatic Sea the Wends retained their old culture into the 20th century as a group of Western Slavs (Wends) and as a substrate for at least 2/3 of Germans (only 1/3 or even less originate from German substrate). Even today, early in Spring there is mlaj (Maypole) and in the centre of many German villages stands a, lipa (Linden Tree) as a tree of life, the tree of Wends, and not the German Oak.
http://www.carantha.net/history_and_gen ... d_krai.htm

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 23 mars 2005, 14:24

Widsith skrev:Är det en gammal tjeckisk tradition också?
Intressant, men ett problem i sammanhanget är ju hur gammalt -- en tradition som varit levande sen medeltiden känns riktigt gammal, såväl mänskligt som historiskt, i synnerhet som så många "gamla" traditioner kommit på 1800-talet; men när det gäller just firandet av midsommar så är vi ju en del som fått för oss att det firats på ungefär samma sätt sen Hedenhös allraminst. Då känns medeltiden plötsligt väldigt nära och modern.

Noterade att tjeckerna pryder toppen på stången med diverse ting, likt de bajerska "flaggorna" du nämnde tidigare.

Hittade en gammal tråd till, med en intressant hällristning som nog inte föreställer en majstång:

viewtopic.php?t=15501

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 23 mars 2005, 15:11

Hexmaster skrev:Hittade en gammal tråd till, med en intressant hällristning som nog inte föreställer en majstång:
Tackar, jag visste väl att jag diskuterat det där med permanenta majstänger tidigare. Hällristningen har jag för övrigt ingen uppfattning om 8)

Bruket med permanenta Majstänger är väldokumenterat i England, men genom lag 1664 borttogs de flesta av de permanenta stängerna, och man fick börja med tillfälliga stänger vid bara en tid på året.
....all singular Maypoles, that are, or shall be erected, shall be taken down and removed by the Constables, and Church Wardens of the parishes and places where the same be; and that no Maypole shall be hereafter set up, erected, or suffered to be within this Kingdom of England or Dominion of Wales.
Majstången håller förresten på att återvinna sitt forna anseende i England:
http://www.otleymaypole.org.uk/index.htm

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 23 mars 2005, 16:45

Om ni googlar på maypole och Maibaum och májka så får ni hur många träffar som helst. Hittade bl a lite oväntade majstänger i protestantiska delar av Tyskland och i Danmark samt mer väntade i södra Texas' böhmisk-bayerska kolonier. Intressant det där med England. Att Tjeckien och Slovenien är med är inte så underligt eftersom de hör ihop så intimt kulturellt med Österrike och Bayern. Vad jag vet (har dock inte researchat med någon större nit) är seden okänd i de polska och ungerska kulturområdena samt i det romanska språkområdet. Hur det är med Ryssland och Baltikum vet jag inte.

Så en högst ovetenskaplig fundering är om seden ändå ytterst kan sammanfalla med det germanska språkområdets kultursfär (d v s inkl länder som Finland, Tjeckien och Slovenien som stått under stark kulturell påverkan).

/ Probstner

Varg
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 29 oktober 2004, 23:20
Ort: Skogen

Inlägg av Varg » 24 mars 2005, 12:08

Midsommarstången är en uppochnedvänd penis. (Ringarna är testiklarna.) Seden härstammar från bronsåldern och har med fruktbarhetskulten att göra. Symboliken är att guden befruktar jorden.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 24 mars 2005, 12:30

Varg skrev:Midsommarstången är en uppochnedvänd penis. (Ringarna är testiklarna.) Seden härstammar från bronsåldern och har med fruktbarhetskulten att göra. Symboliken är att guden befruktar jorden.
Sådana där förklarliga varianter kunde jag inte vänta mig om midsommarstänger.
Den där stången har alltså en gammal tradition. Men har den sitt ursprung ifrån nordisk forntid, kanske om det låg mera i dvala innan medeltiden. Enligt NE så började man med midsommarstänger eller majsstänger under medeltiden.

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 24 mars 2005, 13:03

Varg skrev:Midsommarstången är en uppochnedvänd penis. (Ringarna är testiklarna.) Seden härstammar från bronsåldern och har med fruktbarhetskulten att göra. Symboliken är att guden befruktar jorden.
Härligt med folk som har svar på ens frågor! För formens skull, på vilka vägar har hr Varg fått kännedom om detta?

Varg
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 29 oktober 2004, 23:20
Ort: Skogen

Inlägg av Varg » 24 mars 2005, 14:01

Jag har ingen källa på rak arm men det är nog rätt välkänt. Jag minns dock en historiker i radioprogrammet "Sommar" som skämtsamt kallade midsommarfirandet en "fallosfest". Sen har Herman Lindqvist nämnt i något sammanhang att länsman förr i världen brukade köra bort ungdomarna och bära bort midsommarstången för att seden ansågs opassande.

Numera har väl symboliken fallit bort när det bara är barnen som dansar runt midsommarstången men det var ju ursprunget det gällde. Jag har för mig att seden införts från Tyskland men det hindrar ju inte att den har ett allmänt Nordeuropeiskt ursprung och precis som julgranen "återkommit" via Tyskalnd efter en tids bortovaro.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 24 mars 2005, 14:25

Varg skrev:Jag har ingen källa på rak arm men det är nog rätt välkänt.
:) Jag har en sida med sisådär 150 mer eller mindre välkända påståenden som inte är ett dugg sannare bara för att de delas av många.
Varg skrev:Jag minns dock en historiker i radioprogrammet "Sommar" som skämtsamt kallade midsommarfirandet en "fallosfest". Sen har Herman Lindqvist nämnt i något sammanhang att länsman förr i världen brukade köra bort ungdomarna och bära bort midsommarstången för att seden ansågs opassande.
Spanar du in ett inlägg jag skrev högre upp så var det inget ovanligt att man hade kortare s.k. majspiror inne i kyrkorna. Den gamla seden att "maja", dvs. klä saker och ting med löv, kopplades ihop med den judiska lövhyddohögtiden vilket gjorde att kyrkorna inte hade några större problem med den; än idag så ställer man in björkar med späda löv även i kyrkor här på den schartauanska västkusten.
Varg skrev:Numera har väl symboliken fallit bort när det bara är barnen som dansar runt midsommarstången men det var ju ursprunget det gällde. Jag har för mig att seden införts från Tyskland men det hindrar ju inte att den har ett allmänt Nordeuropeiskt ursprung och precis som julgranen "återkommit" via Tyskalnd efter en tids bortovaro.
Om du skummar igenom det som skrivits hittills så kan du se att det närmaste vi kommit är att seden verkar hålla sig till germanska områden + gränstrakter. Fallossymboliken ligger onekligen nära till hands, men funderar man lite på saken så inser man att det inte saknas alternativ; så har vi ju också föreslagit en del.
Det mest spännande jag funderat ut hittills är att det skulle vara minnet av den sachsiska pelaren Irminsul, förstörd av Karl den store 722, som på något sätt bevarats i folkminnet. Den tesen lär bli svår att belägga, men den är åtminstone ett exempel på en symbolik som inte har ett dugg med en fallos att göra.

...Vad skrev du om julgranen förresten - "återkommit"? Är det Uppsala offerträd du tänker på?

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem
Inlägg: 223
Blev medlem: 8 januari 2004, 17:06
Ort: Visby

Inlägg av Gorm » 24 mars 2005, 15:23

En fråga som jag ställer mig är varför denna "fallos" inte förekommer i några förkristna källor (t ex Germania) om den nu var så utbredd som vissa verkar vilja påstå?? och ända tillbaka till bronsålder dessutom...

Personligen tycker att att midsommarstången liknar ett kristet kors och kransarna skulle jag snarare påstå vara just blosterkransar. Att prästerna ansåg midsommar vara hedniskt kan mycket väl bero på den fylla och utomäktenskapliga sexuella förbindelser som av allt att döma förekom under midsommarnatten långt tillbaka. Det finns INGET som visar att midsommarstänger förekommit i den förkristna Norden, det verkar vara en djupt sittande föreställning... Är det Götisismens fel?

/Johan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 24 mars 2005, 15:46

Jag tror inte det är göticismens fel. Midsommar är ju en högtid som kyrkan inte lyckats förkristna så som skett med julen, utan den är uppenbart hednisk; då är det ju logiskt att anta att det sätt som vi firar den på också har sina rötter i förkristen tid. Det är först när man börjar studera det hela lite närmare som man inser att slutledningen är falsk, även om midsommar säkert firats sen urminnes tider så har sättet att fira den på varierat - naturligtvis.

Äldre framställningar av majstänger visar dem som regel utan tvärslåar. De har däremot ofta haft div. utsmyckningar upptill, fåglar och annat. Jfr. även bilderna här i tråden.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 24 mars 2005, 17:00

Jag får känslan att denna tråd just förvandlats till en orm som biter sig själv i svansen...
Det där med fallos-symboliken trodde jag vi gjort upp med för många inlägg sedan?
Varg skrev:Numera har väl symboliken fallit bort när det bara är barnen som dansar runt midsommarstången men det var ju ursprunget det gällde. Jag har för mig att seden införts från Tyskland men det hindrar ju inte att den har ett allmänt Nordeuropeiskt ursprung och precis som julgranen "återkommit" via Tyskalnd efter en tids bortovaro.
Nej, nej, nej.... Midsommarstången har som vi sett tillkommit som sed i Sverige, i den form vi ser den idag, under 1800-talet. Seden inhämtades då främst från Tyskland, där den s k Maibaum har varit känd länge. Det tyska majstångsfirandet a la 1800-tal flyttades till midsommartid pga det kalla svenska klimatet. I Sverige har det förekommit majstänger sedan 1600-talet, också då som en följd av tyskt inflytande. Sederna som förknippas med denna tidigare majstång är dock mycket annorlunda mot dem vi har idag, vilka är en 1800-talskonstruktion.
Majstången däremot har som sed varit mycket spridd i Europa, från Östersjön till Medelhavet och från Irland till Österrike. Seden kan i Europa spåras tillbaka till 900-talet, men absolut inte till bronsåldern!
Irminsul, världsträd, fallos och andra förklaringar kan ju vara spännande, men själv tror jag att stången har en betydligt tråkigare förklaring som varande ett kollektivt bomärke. De permanenta stängerna i byarnas mitt talar för detta, likväl som seden att knycka eller välta grannbyns stång, vilket då handlar om att kränka äganderätten till den biten mark. Stjälandet av stången finns med i sederna i England, Tyskland, Tjeckien, Slovenien eller varhelst seden med majstång finns, och detta måste betyda något alldeles särskilt i fastställandet av majstångens funktion.

Varg
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 29 oktober 2004, 23:20
Ort: Skogen

Inlägg av Varg » 24 mars 2005, 17:06

Hexmaster skrev:
Varg skrev:Jag har ingen källa på rak arm men det är nog rätt välkänt.
:) Jag har en sida med sisådär 150 mer eller mindre välkända påståenden som inte är ett dugg sannare bara för att de delas av många.
Varg skrev:Jag minns dock en historiker i radioprogrammet "Sommar" som skämtsamt kallade midsommarfirandet en "fallosfest". Sen har Herman Lindqvist nämnt i något sammanhang att länsman förr i världen brukade köra bort ungdomarna och bära bort midsommarstången för att seden ansågs opassande.
Spanar du in ett inlägg jag skrev högre upp så var det inget ovanligt att man hade kortare s.k. majspiror inne i kyrkorna. Den gamla seden att "maja", dvs. klä saker och ting med löv, kopplades ihop med den judiska lövhyddohögtiden vilket gjorde att kyrkorna inte hade några större problem med den; än idag så ställer man in björkar med späda löv även i kyrkor här på den schartauanska västkusten.
Varg skrev:Numera har väl symboliken fallit bort när det bara är barnen som dansar runt midsommarstången men det var ju ursprunget det gällde. Jag har för mig att seden införts från Tyskland men det hindrar ju inte att den har ett allmänt Nordeuropeiskt ursprung och precis som julgranen "återkommit" via Tyskalnd efter en tids bortovaro.
Om du skummar igenom det som skrivits hittills så kan du se att det närmaste vi kommit är att seden verkar hålla sig till germanska områden + gränstrakter. Fallossymboliken ligger onekligen nära till hands, men funderar man lite på saken så inser man att det inte saknas alternativ; så har vi ju också föreslagit en del.
Det mest spännande jag funderat ut hittills är att det skulle vara minnet av den sachsiska pelaren Irminsul, förstörd av Karl den store 722, som på något sätt bevarats i folkminnet. Den tesen lär bli svår att belägga, men den är åtminstone ett exempel på en symbolik som inte har ett dugg med en fallos att göra.

...Vad skrev du om julgranen förresten - "återkommit"? Är det Uppsala offerträd du tänker på?
Nej, man får som vanligt bilda sig en egen uppfattning mot bakgrund av vad man själv bedömer som troligt. Att majstången är en fallossymbol bedömer jag personligen som troligt i högsta grad med tanke på fruktbarhetskulten och jag är mest förvånad att ingen här verkar hört talas om det tidigare. Att man tagit in majstången i miniatyrformat i kyrkan är ju helt följrikigt mot bakgrund av att midsommarfirandet officiellt tillägnas Johannes döparen. Det är ju ett gammalt judisk-kristet knep att förändra inifrån sådant som man inte rår på med blanka vapen. Ett annat exempel på samma företeelse är julen som ju är en hednisk högtid som officiellt tillägnas Jesus.

Irminsul var ju däremot ett träd precis som det i Uppsala. De var väl båda en sorts permanenta julgranar, dvs symboliska för Yggradisil.

Skriv svar