Blodigaste dagen
- Djinghis Khan
- Medlem
- Kapten_Gars
- Medlem
I Guinness rekordbok för år 2003 står det att Cannae ska vara det blodigaste. har inget bättre för mig så jag skriver ner allt.
" De romerska förlusterna i
slaget vid Cannae (Rom vs
Kartago) år 216 f.Kr. har beräk-
nats till 48 000-50 000 döda av
en total styrka på 80 000 man.
Motståndarna, under Hannibals
ledning, förlorade bara 5700 man.
Cannae anses vara det blodigaste
förintelseslaget i den antika histo-
rien. År 479 f.Kr. ska 250 000 man
ha dödats vid Plataea (greker mot
perser), men historikerna tvivlar på
uppgifterna från detta slag och ett
antal antika drabbningar."
" De romerska förlusterna i
slaget vid Cannae (Rom vs
Kartago) år 216 f.Kr. har beräk-
nats till 48 000-50 000 döda av
en total styrka på 80 000 man.
Motståndarna, under Hannibals
ledning, förlorade bara 5700 man.
Cannae anses vara det blodigaste
förintelseslaget i den antika histo-
rien. År 479 f.Kr. ska 250 000 man
ha dödats vid Plataea (greker mot
perser), men historikerna tvivlar på
uppgifterna från detta slag och ett
antal antika drabbningar."
- Ralf Palmgren
- Medlem
Hmm... har du några siffror där? Jag har för mig att det inte var ett så stort slag, men jag har i och för sig läst lite varierande saker om slaget vid Mansurah och korstågen mot Egypten.Ralf Palmgren skrev:Slaget vid Mansurah på fastlagstisdagen den 8 februari 1250 var åtminstone blodigt för de kristna europeiska korsfararna.
Jag har för mig att jag också läst att det var någon stad i Egypten som intogs av korsfarare, vilka dom senare befäste, men att egyptierna belägrade staden, varvid förhandligar startades med resultatet att belägringen skulle stoppas om de "otrogna" konverterade till islam - vilket dom tydligen gjorde. Detta skulle kunna förklara varför befolkningen i Mansurah(???) ska se förhållandevis ljushyade ut. Nu var det i och för sig ett antal korståg mot Egypten och flera städer i norr föll till korsfararna i omgångar, för att sedan tas tillbaka, så jag kan ha blandat ihop städerna här. Men jag har för mig att något i stil med detta nämns i boken "korstågen enligt araberna" - en bra och intressant bok.
- Ralf Palmgren
- Medlem
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Du kanske menar slaget vid Antietam 1862 (något "Antimax" finns inte; förmodligen har du blandat ihop Antietam med Appomattox eller nåt i den stilen). Där dog sammanlagt 26,000 man. Det absolut blodigaste slaget under inbördeskriget var tredagarsslaget vid Gettysburg som krävde något över 50,000 döda.Stefan Lundgren skrev:Nu har jag inte gått igenom alla inläggen, men jag sätter en röst på att slaget i Antimax(jag vet inte riktig stavelsen) under amerikanska inbördeskriget. Vad har sett så är det siffror på 90 000 eller uppåt 100 000 under slaget där.
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Du kanske menar slaget vid Antietam 1862 (något "Antimax" finns inte; förmodligen har du blandat ihop Antietam med Appomatox eller nåt i den stilen). Där dog sammanlagt 26,000 man. Det absolut blodigaste slaget under inbördeskriget var tredagarsslaget vid Gettysburg som krävde något över 50,000 döda.
Den siffra som jag fick för antalet krigsdöda i Antietam fick jag i resehandbok som handlar just om Virginia, Pennsylvannia och Maryland. Enligt denna bok så var det uppåt 80 000, i Gettysburg pågick ju striderna i drygt tre dagar och den där tråden handlar om en dag.
Stefan
Jag har lite svårt att lära mig denna stavning, så tack för att du kom på det.Antietam
Den siffra som jag fick för antalet krigsdöda i Antietam fick jag i resehandbok som handlar just om Virginia, Pennsylvannia och Maryland. Enligt denna bok så var det uppåt 80 000, i Gettysburg pågick ju striderna i drygt tre dagar och den där tråden handlar om en dag.
Stefan
CRS har nog förväxlat "förluster" med "stupade", men var din siffra ursprungligen syftade på vet jag inte. I Nationalencyklopedin anges det att förlusterna under USA:s blodigaste dag var på nordsidan 12 000 man och på sydsidan ca 10 000. Styrkan på de inblandade arméerna var 95 000 man i McClellans nordstatsarmé och 35 000 man i Lees sydstatsarmé.Stefan Lundgren skrev:Den siffra som jag fick för antalet krigsdöda i Antietam fick jag i resehandbok som handlar just om Virginia, Pennsylvannia och Maryland. Enligt denna bok så var det uppåt 80 000, i Gettysburg pågick ju striderna i drygt tre dagar och den där tråden handlar om en dag.
Stefan
På denna länk är siffrorna mer detaljerade:
http://www.nps.gov/anti/casualty.htm
Senast redigerad av 1 Örjan, redigerad totalt 11 gånger.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Det var en resehandbok, en amerikansk sådan, kommer inte ihåg nånting mer.
Men vi skalmannare kanske kan göra en djupdykning på denna tråd.
viewtopic.php?t=18210
Och sen ännu längre djupdykning på den angivna länken.
Stefan
Men vi skalmannare kanske kan göra en djupdykning på denna tråd.
viewtopic.php?t=18210
Och sen ännu längre djupdykning på den angivna länken.
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Själv har jag inte personligen gått igenom denna bok ännu.
Men titta gärna i den.
http://cdl.library.cornell.edu/cgi-bin/ ... id=ANY5262
Direkt på bokens innehåll.
http://cdl.library.cornell.edu/cgi-bin/ ... %3DANY5262
Stefan
Men titta gärna i den.
http://cdl.library.cornell.edu/cgi-bin/ ... id=ANY5262
Direkt på bokens innehåll.
http://cdl.library.cornell.edu/cgi-bin/ ... %3DANY5262
Stefan