Johannes Buréus vår förste riksarkivarie

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 januari 2005, 19:28

Ursprungsinlägget var bra tyckte jag, tänkte bara att det är värt att nämnda det.

Bureus eller Bure som släkten också kallades sig har sin familjegrav i Husby-Långhundras kyrka ca 3 mil utanför Uppsala. Vi ingången in i kyrkan så finns det en hög gravsten åt vänster. Anders Bure, tillika Lantmäteriets fader, ligger begraven inne i själva kyrkan.

Stefan

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 2 januari 2005, 19:31

Stefan Lundgren skrev:Ursprungsinlägget var bra tyckte jag, tänkte bara att det är värt att nämnda det.
Förutom att de sista två tredjedelarna av det enligt de flesta källor lär vara rena fantasier.

Mvh Petter

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 januari 2005, 19:53

Gutekrigaren

Har du verkligen varit i Husby-Långhundra så du kan avgöra om jag fantasiera eller talar sanning? :) :D :lol:

Jag vet att släkten Bure eller Bureus var stora i Husby-Långhundra socken, skulle nog tror att både Johannes och Anders hade stora band till denna socken.

Jag kan påpeka för dig, att jag känner till området såväl geografiskt som historiskt. Kan tillägga att gården Åby var i släktens ägor en gång i tiden. Det är en stor släkt, på "Sveriges släktforskarförbundets hemsida" så finns det också ett forum om själva släkten.

Stefan

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 2 januari 2005, 20:53

Stefan Lundgren skrev:Gutekrigaren

Jag undrar en sak...Vad menar du med ditt inlägg? :)

Har du verkligen varit i Husby-Långhundra så du kan avgöra om jag fantasiera eller talar sanning?

Jag kan påpeka för dig, att jag känner till området såväl geografiskt som historiskt. Kan tillägga att gården Åby var i släktens ägor en gång i tiden. Det är en stor släkt, på "Sveriges släktforskarförbundets hemsida" så finns det också ett forum om själva släkten.
Nu får det bli någon ordning här. Bureus släktsaga börjar med att en runsten flyttas från Norrland till södra Uppland, eller om det är tvärsom, detta allt enligt Bureus och enkom för att stämma med Johannes Bureus eget släktträd. Denna sak är inte på minsta bevis belagd i några källor.
Det minsta man kan begära av denna släkts minst sagt fantastiska historia är följande .
Var så söt och belägg följande:
Olof Hersesson levde 1350. Bonde på Stamgården Bure och fullbordare bygget Bure Kloster på en holme i Bure Älven.
Vår kyrkohistoria känner inte till något kloster i Bure älven ej heller någon Abott. Kan du belägga detta, ser jag en framtidsman i svensk historisk forskning.
God fortsättning
Christer Samuelsson.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 januari 2005, 20:54

Bure-släkten har för den som inte vet en egen diskussionsforum på nättidningen Rötter. Där står också lite mer om Johannes Bure också.

Stefan

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 2 januari 2005, 21:32

Stefan, jag är visserligen total lekman men jag har förstått en sak: Blanda inte ihop Bure och Buréus. Johannes BurÉUS, inte Bure.

Varför det är dumt att blanda ihop dem ser du i Christers inlägg.

Mvh Petter

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 januari 2005, 21:53

Hmmmm...........Vad det stod i första inlägget i denna tråd var att Johannes Bureus eller Bure (om det är nu två olika släkten) hade en kusin till en som hette Anders, eller hur!!! (om ni har kvar ursprungsinlägget kvar i eran datorer. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: ). Enligt en bekräftelse som jag har fått från en släktforskare är:

GUTEKRIGAREN

"Bureus är adlade Burar(allså Bure)."
Jag har nämligen kontrollerat den där uppgiften, så där har både du och Christer fel.

Kartografins fader var Anders Bure(precis som det står i trådförfattarens första inlägg). Det är bl a han som jag syftade på i mitt förra inlägg som bl a Gutekrigaren svarade på. Han ligger begravd i Husby-Långhundra kyrka som "Petter" antagligen kallade för fantasier.

Christer, jag syftade inte på NÄR släkten eventuellt "överfördes" från Norrland till Uppland, utan jag höll bara till Johannes och hans kusin Anders som var lantmäteriets fader(se ursprungsinlägget), jag känner faktiskt till att Anders ligger begraven i den där kyrkan som jag nämnde. Jag har för mig att Johannes också ligger begraven i den där kyrkan, jag har INTE blandat ihop med andra personer.

Stefan

Stefan
Senast redigerad av 1 Stefan Lundgren, redigerad totalt 2 gånger.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 januari 2005, 22:15

Förresten så är Husby-Långhundra en av de kyrkor som man har gjort en gravinventering på. På själva kyrkogården så finns det en gravsten som bl a står Bure och Bureus på. Inne i själva kyrkan finns Anders Bure (Lantmäteriets fader) gravhäll.

Syftet med detta inlägg är en liten kuriosa till ursprungsinlägget.

Här kommer posten ifrån inventeringen på Husby-Långhundras kyrkogård.

Län: Uppsala
Socken: Husby-Långhundra
Sten(nr): 6
Efternamn: Bure och Zoccus
År: 1850
Gravtyp: Familjegrav

Jag vet att denna släkt har många förgreningar, allting är inte heller utrett såvitt jag har förstått. Denna släkt är en av de få släkten som har sin egen del på anlöparforumet. Ni som tvivlar på mina kunskaper kan ju alltid slå upp både Anders och Johannes i NE, det är inte alltid ett efternamn följs åt från generation till generation, från led till led, från syskon till syskon och det finns en del belägg inom den genealogiska världen som antyder detta.
Stefan

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 3 januari 2005, 09:17

Så om vi nu skulle ta oss tillbaka till ursprungs medelandet där Sten Rigedal skriver följande och han beskriver det riktigt bra:

"Så många bergfasta i bokstavlig mening och logiska element finns ändå i denna saga och sagolika genealogi att de tillsammantaget omöjligen kan finnas några tvivel om att detta är sanning. Buresläkten har funnits, rätt logiskt eftersom så många i släkten levt och har verkat och fortfarande lever och verkar. Några ovedersägliga fakta för blinda, Nils Fartegnsson har genealogiskt sett funnits, dvs är dokumenterad i bevarad skrift, men så är också fallet med hans far, Fale (Fartegn) Bure, dennes son, Fale (Fartegn) Bure d.y. och sonson Herse Falesson, osv. Nils var ju mannen som tillsammans med ärkebiskopen Björn Nilsson och två affärsvänner skrev under kontraktet med Magnus Eriksson som gällde förvaltningen av landet mellan Skellefte och Lule älvar. Hans sigill med Falarnas vapen den böjda armen pryder dokumentet.
Detta ger förklaringen till flytten av släktmedlemmar norrut till Burå, som inte känns direkt långsökt.
För tvivlare finns det naturligtvis gyllene tillfällen att peka på och påvisa namnlikheterna och förväxlingsmöjligheterna mellan Bure socken i Uppland och Bureå samhälle med Bure by och Bure älv i Västerbotten liksom att Fardegn (Fale) liksom Herse inte var helt ovanliga namn. En energisk s.k. forskare har t.o.m. anfört att de stora avstånden skulle göra de mindre troligt att det rörde sig om samma släkt!"

Detta ovan är under inga omständigheter per definition vetenskap, den torde kunna definieras på följande sätt:

Vetenskap är det systematiska sökandet efter sådan kunskap som inte beror på den enskilda individen, utan som envar skulle kunna återfinna eller kontrollera. Pseudovetenskap är utsagor som inte är baserade på vetenskap men som framförs på ett sådant sätt att de skall ge intryck av att vara vetenskapligt grundade.

Så jag antar att Sten Rigedal svarat själv på det hela, vill man hålla på med folklorik, så för all del, men ikläda saken någon vetenskaplig legitimitet är dumheter.
Hälsningar Christer Samuelsson.
Senast redigerad av 2 Christer Samuelsson, redigerad totalt 3 gång.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 januari 2005, 14:42

Jag försökte bara besvara när exempelvis Gutekrigaren hävdade att Bure och Bureus är två olika släkten. Vissa släkter inom Bure-släkten har ju blivit adlade, Bureus är den adlade delen av släkten Bure.

Stefan

Användarvisningsbild
Philippos
Medlem
Kontakt:

Nihil novi sub sole!

Inlägg av Philippos » 3 januari 2005, 15:17

Bäste Sten Rigedahl!

Felaktigheter blir inte sanna, bara därför att man upprepar dem. Visa upp källkritiskt hållbara källor i stället för att komma med gammal skåpmat, som för länge sedan har förpassats till den genealogiska folkloristikens kammare.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 januari 2005, 19:16

Jag försökte bara får lite klarhet i diskussionen.

Skickade en liten förfrågan till http://www.genealogi.se

Fick svaret=

Bureus är adlade Burar.

Vilket det betyder att det är gemensamt släkt.

Stefan

Användarvisningsbild
Philippos
Medlem
Kontakt:

Inte riktigt, men nästan

Inlägg av Philippos » 6 januari 2005, 19:37

Det är inte ett helt korrekt svar, att Burei är adlade Burar. Saken är något mer komplicerad än så. Bureus är snarare en latinisering av Bure, och har per se inget med adelskap att göra. Kartografen Andreas Buræus (Bureus) adlades Bure, nr 126.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 januari 2005, 19:38

Jag kan hänvisa dig till den där diskussionen på anlöparforumet på http://www.genealogi.se, där finns en speciell diskussion om Bure-släkten.

Stefan

Användarvisningsbild
Philippos
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Philippos » 6 januari 2005, 19:45

Jag är en flitig deltagare i Anbytarforums diskussioner om Bure-ätten (jag använder samma användarenamn där). :-)

Skriv svar