Auschwitz eller liknande

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Bina
Medlem

Re: Auschwitz eller liknande

Inlägg av Bina » 17 juli 2002, 19:17

robert nordin skrev:
Lindir skrev:
Newt skrev:... Auschwitz eftersom det var ett av de större och det mest välkända (men det är faktiskt inte klassat som dödsläger vilket är helt absurt egentligen)
Auschwitz I, nej, men Auschwitz II (Birkenau) var i allra högsta grad ett dödsläger (förintelseläger).
Fanns det inte ytterligare en anläggning, Auschwitz III, dvs IG Farbens kemifabrik ?

JA läs mitt inlägg ordentligt.. Jag anser också att det är idiotiskt att inte anse att Auschwitz/Birkenau var dödsläger!!!!!!!!
Vad jag menar en gång till eftersom du inte fattar. I böcker (fakta böcker) står det att Auschitz står som kz-lager "bara" inte dödsläger... Det tycker jag är absurt.. FATTAR du?

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 18 juli 2002, 01:31

Newt skrev:
robert nordin skrev:
Lindir skrev:
Newt skrev:... Auschwitz eftersom det var ett av de större och det mest välkända (men det är faktiskt inte klassat som dödsläger vilket är helt absurt egentligen)
Auschwitz I, nej, men Auschwitz II (Birkenau) var i allra högsta grad ett dödsläger (förintelseläger).
Fanns det inte ytterligare en anläggning, Auschwitz III, dvs IG Farbens kemifabrik ?

JA läs mitt inlägg ordentligt.. Jag anser också att det är idiotiskt att inte anse att Auschwitz/Birkenau var dödsläger!!!!!!!!
Vad jag menar en gång till eftersom du inte fattar. I böcker (fakta böcker) står det att Auschitz står som kz-lager "bara" inte dödsläger... Det tycker jag är absurt.. FATTAR du?
Vem var det där svaret till? Det verkar inte vara ett svar på robert nordins fråga (som du citerar) iallafall ...

Annars trodde jag frågan var behandlad redan, men eftersom du verkar stå kvar på ruta ett och stampa, så kan jag svara en gång till, litet tydligare: Jag håller absolut med om att det skulle ha varit "absurt" och "idiotiskt" om det i allmänhet hade stått i böcker att Auschwitz-Birkenau inte var ett förintelseläger. Men det är på intet sätt min bild av vad böckerna säger. Jag har läst åtskilliga böcker om förintelsen, och de är alla rörande överens om att räkna in Auschwitz-Birkenau bland förintelselägren, för att inte säga räkna det som förintelselägrens förintelseläger. Jag har inte sett någon bok (bortsett från revisionistiska/förintelseförnekande böcker, men jag förutsätter att det inte är sådana du åsyftar ...) som inte räknar det som sådant, men den har tydligen du läst. Må så vara - men både du, jag och förintelseforskarna (och den stora allmänheten, antar jag) är överens om att det var ett förintelseläger, och mer enighet än så är väl inte att begära? Och har du en annan uppfattning om vad som står i böckerna kan du gärna komma med hänvisningar till dem.
robert nordin skrev:Fanns det inte ytterligare en anläggning, Auschwitz III, dvs IG Farbens kemifabrik ?
Ett litet förtydligande bara till mitt tidigare svar:

Auschwitz III var inte samma sak som I G Farbens fabrik (Buna), utan var ett närbeläget (vid byn Monowice) läger som försåg fabriken (vid byn Dwory) med arbetskraft.

J-O
Medlem

Inlägg av J-O » 20 juli 2002, 11:21

En orsak till förvirringen ang döds/kz läger kanske man kan utläsa av mina tidigare inlägg om detta. Dvs att Auschwitz I var ett "officiellt" läger medans Birkenau var "stängt"

Henriko
Medlem

Inlägg av Henriko » 20 juli 2002, 12:20

Newt skrev: btw när jag 1994 besökte Marliermuséet noterade jag att det även fanns
en båt som var ett koncentrationsläger (enligt en karta). Finns det någon
som vet något om denna något udda form av koncentrationsläger?
Jo, var på koncentrationsläger norr om Berling (kommer inte ihåg vad det heter, men det vet säkert nån annan) där fanns det en karta över alla ställen i 3:e riket där det fanns läger. Mitt minne är väldigt luddigt angående detta, men jag tror det var så att i slutskeded av kriget så ville man snabba upp dödandet och då kom man på ideén att samla mycket folk på en båt och sedan sänka den i Östersjön. Kan väl inte kallas läger i vanlig bemärkelse. Vad jag minns så lyckades planen aldrig genomföras/relativt får människor dog.

Henrik

Användarvisningsbild
robert nordin
Medlem

Inlägg av robert nordin » 20 juli 2002, 15:17

Newt skrev:
robert nordin skrev:
Lindir skrev:

Vad jag menar en gång till eftersom du inte fattar. I böcker (fakta böcker) står det att Auschitz står som kz-lager "bara" inte dödsläger...
Det tycker jag är absurt.. FATTAR du?
Vilka böcker är det som du syftar på egentligen? I denna (eller om det
var någon annan tråd) listades de sk Reinhardlägren, dvs de läger som
användes i operation Reinhard (uppkallad till minne av Heydrich). och Auschwitz-Birkenau brukar vanligen förekomma på dessa listor.
Antalet döda brukar pendla mellan 1 och 4 miljoner. Den sista siffran
var den som gällde länge, men som en effekt av förintelseförnekarnas
verksamhet sänktes till 1-1,5 milj döda. Det som INTE brukar framgå är huruvida
det rör sig om endast judar eller om det som nazisterna kallade "polsk
överklass" oxå ingick. Ofta påstås det ju att 6 miljoner
dog i lägren . Enligt T ex Reitlinger i "The final solution" mördades cirka
4 miljoner judar i lägren, resterande 2 milj skall då ha mördats på annat sätt t ex av sk reservpolisbataljoner, Einsatzgruppe samt övriga nazistenheter.
Som bekant (väl?) var det ej endast judar som dräptes under olika
ickemilitära former av nazisterna. Exvis uppskattas Polen ha förlorat ca 2 milj under WW2 ,judarna oräknade. Cirka 4 milj sovjetiska krigsfångar
som togs under operation Barbarossa.

I vilket sammanhang brukar Auschwitz vara KL? Som du förhoppningsvis
noterat så fanns det även ett "vanligt" KL i området, och inte endast
Birkenau. F.ö som brukar det ju slarvas med vad man menar med
"förintelseläger". Såväl Bergen-Belsen (Invid Celle), som Dachau (München) brukar anges som förintelseläger, torts att de inte ens låg i Polen.

Ett avgörande (och felaktigt) kriterium för huruvida ett läger är
förintelseläger eller ej verkar vara existensen av ett krematorium.

Enligt utställningen i Ravensbrück fanns det två huvudskäl till att
man byggde eget. Dels för att man inte ville överbelasta kyrkans
anläggning, men och av säkerhetsskäl. Man ville ju inte att någon
skulle kunna beräkna hur många som dött i lägret. (jmf reichsbahnfiguren
som ,mha antalet vagnar, beräknade hur många som förts till Auschwitz)

Fackhistoriker är betydligt kinkigare med data än vad de flesta tror.
Det var en marxistisk historiker som hänvisade till något dokument
där det påstods en viss sak, problemet var bara att han, förtretligt nog
råkade missa ett litet "inte". Detta ledde till ramaskri, och historikern
bytte snart karriär till en disciplin där man är mindre nogrann med bevisföringen - han bleve jurist. :-)

Användarvisningsbild
robert nordin
Medlem

Inlägg av robert nordin » 20 juli 2002, 15:18

Newt skrev:
robert nordin skrev:
Lindir skrev:

JA läs mitt inlägg ordentligt.. Jag anser också att det är idiotiskt att inte anse att Auschwitz/Birkenau var Vilka böcker är det som du syftar på egentligen? I denna (eller om det
var någon annan tråd) listades de sk Reinhardlägren, dvs de läger som
användes i operation Reinhard (uppkallad till minne av Heydrich). och Auschwitz-Birkenau brukar vanligen förekomma på dessa listor.
Antalet döda brukar pendla mellan 1 och 4 miljoner. Den sista siffran
var den som gällde länge, men som en effekt av förintelseförnekarnas
verksamhet sänktes till 1-1,5 milj döda. Det som INTE brukar framgå är huruvida
det rör sig om endast judar eller om det som nazisterna kallade "polsk
överklass" oxå ingick. Ofta påstås det ju att 6 miljoner
dog i lägren . Enligt T ex Reitlinger i "The final solution" mördades cirka
4 miljoner judar i lägren, resterande 2 milj skall då ha mördats på annat sätt t ex av sk reservpolisbataljoner, Einsatzgruppe samt övriga nazistenheter.

Det var som (väl?) är bekant ej endast judar som dräptes under olika
ickemilitära former av nazisterna. Exvis uppskattas Polen ha förlorat ca 2 milj under WW2 ,judarna oräknade. Cirka 4 milj sovjetiska krigsfångar
som togs under operation Barbarossa.

I vilket sammanhang brukar Auschwitz vara KL? Som du förhoppningsvis
noterat så fanns det även ett "vanligt" KL i området, och inte endast
Birkenau. F.ö som brukar det ju slarvas med vad man menar med
"förintelseläger". Såväl Bergen-Belsen (Invid Celle), som Dachau (München) brukar anges som förintelseläger, torts att de inte ens låg i Polen.

Ett avgörande (och felaktigt) kriterium för huruvida ett läger är
förintelseläger eller ej verkar vara existensen av ett krematorium.

Enligt utställningen i Ravensbrück fanns det två huvudskäl till att
man byggde eget. Dels för att man inte ville överbelasta kyrkans
anläggning, men och av säkerhetsskäl. Man ville ju inte att någon
skulle kunna beräkna hur många som dött i lägret. (jmf reichsbahnfiguren
som ,mha antalet vagnar, beräknade hur många som förts till Auschwitz)

Fackhistoriker är betydligt kinkigare med data än vad de flesta tror.
Det var en marxistisk historiker som hänvisade till något dokument
där det påstods en viss sak, problemet var bara att han, förtretligt nog
råkade missa ett litet "inte". Detta ledde till ramaskri, och historikern
bytte snart karriär till en disciplin där man är mindre nogrann med bevisföringen - han bleve jurist. :-)
dödsläger!!!!!!!!
Vad jag menar en gång till eftersom du inte fattar. I böcker (fakta böcker) står det att Auschitz står som kz-lager "bara" inte dödsläger...
Det tycker jag är absurt.. FATTAR du?

Användarvisningsbild
fks
Medlem

Inlägg av fks » 23 juli 2002, 12:54

Newt skrev: Min fråga är nu om någon har varit i något annat läger eller Auschwitz och kan "rekomendera" den ena eller andra..
I samband med ett besök till Auschwitz-Birkenau för några år sedan besökte jag även ett arbetsläger i utkanten av Krakow. Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet för tillfället, men det är samma läger som finns med i Schindlers list där en massa människor grävs upp och bränns när Röda Armen rycker närmare. Där finns inte så jättemycket att se, några minnesmärker, några "gruvorter" i kalksten och några hus (SS inrättningen och kommentantens villa om jag inte missminner mig).
Har du tid, och speciellt om du kommer att bo i Krakow, tycker jag absolut du ska ta en titt på det lägret.
Maila mig om du vill ha mer information (freka665@student.liu.se).

Skriv svar