Invandrare/nysvenskar se hit!

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 21 november 2004, 23:52

När människor invandrar och bor här länge så börjar saker och ting hända med dem, människor har känslor.

Man börjar även om hinder finns komma in i samhället, man pratar svenska hemma och svenskan tar över när man antecknar och när man pratar med kompis och vänner som också är invandrare. En dag när man reser tillbaka till sitt hemland upptäcker man att man känner sig som en invandrare och vill hem till Sverige igen. Och där bemöts man som en invandrare för att man för 15 år sen invandrat och ser allmänt ut som en invandrare, men insidan har med åren blivit en svensk.

Invandrare begreppet är träffsäkrast självklart, men jag undrar om det återspeglar hur en invandrare till slut känner sig som en svensk.

Jag tror detta med "känslor" har mycket att göra med om invandrare kommit in i samhället eller inte. Det känns ibland som om invandrar begreppet relateras med getton, negrer som står vid hörnet till simmo och lyssnar på tupac medan turkar tävlar med sina bmw på parkeringen medan ungar kör runt i stulna vespor och beslöjade kvinnor korsar vägen som lord of the rings figurer, jag menar då är man invandrare men det är inget man bör förhärliga, det är oftast människor som inte kommit in i sahället och det tycker jag är ett samhällsproblem. Sen tar man dem invandrare som lyckas i livet eller snarare, lyckas ta sig in i svenska samhället och kallar dem nya svenskar för att dem är nästan som svenskar. jag vet inte om min poäng kommer fram här... Jag är värdelös på begrepp och så men jag tycker att Invandrarbegreppet är någonting rörligt beroende på vilken sida av samnhälelt man står på.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 22 november 2004, 08:28

Att ordet "invandrare" inte riktigt stämmer överens med verkligheten (andra generationens invandrare som kanske aldrig ens vart utanför tullarna, med mycket mera) är inte den främsta anledningen till att man försöker ändra på det, det är att det fått negativa associationer.... Givetvis.

Det finns myriader av exempel på att ordet X inte är helt exakt precis på ögat rätt och riktigt på alla tänkbara sätt för den verklighet den beskriver, men i de allra flesta fall så bryr man sig inte om det så länge det funkar i stort; man har ju en del annat att tänka på.

pandersson
Medlem

Inlägg av pandersson » 22 november 2004, 10:07

Jag vill bara nämna att många ser det som en förolämpning att bli kallade svenskar eftersom de inte anser sig vara det, oavsett om de har svenskt medborgarskap eller ej. Därför bör man skilja mellan etnicitet och medborgarskap. Etnicitet blir då den kultur som man anser sig tillhöra. Själv så använder jag vanligtvis den etniska beteckningen.

Invandrarbegreppet har sina fördelar och nackdelar. Behöver man precisera sig så använder man det etniska begreppet, eller ursprungsland som båda kan vara lämpliga vid olika tillfällen.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 22 november 2004, 10:55

pandersson skrev:Därför bör man skilja mellan etnicitet och medborgarskap.
Det är många gånger just den skillnaden som är förbryllande för många svenskar. Under de tvåhundra år som Sverige har varit i stort sett etniskt homogent så har det i regel funnits en strävan att genomföra en etnisk försvenskning av medborgare med exempelvis tornedalsfinskt ursprung. Man får väl förmoda att syftet har varit välmenande, ungefär som när den upplyste Josef II av Österrike tyckte att det verkade mer praktiskt om alla undersåtar pratade tyska. Med känt resultat (det var ju efter det som panslavismen som idé började spira på allvar).

I den svenska debatten används begreppet integration ofta utan att närmare definieras eller problematiseras. Ibland verkar det som om vi förväntar oss att invandrare skall säga "jag känner mig svensk nu", och att det skulle vara något lovvärt i sig. Medan andra fokuserar mer på integration i termer av medborgerliga rättigheter och skyldigheter, inte att överge sin ursprungliga etniska identitet.

Å andra sidan måste vi komma ihåg att etnicitetsbegreppet inte är något absolut och att etnisk identitet kan betyda olika saker. Under större delen av historien tycks det ju inte alls ha varit lika viktigt som under de senaste 200 åren.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 22 november 2004, 11:23

pandersson skrev:Jag vill bara nämna att många ser det som en förolämpning att...
Att minimera antalet människor som, med rätt eller orätt, kan tänkas ta illa upp är inget bra kriterium för att få ett fungerande språk.

pandersson
Medlem

Inlägg av pandersson » 22 november 2004, 14:34

Hexmaster,

kan du utveckla vad du vill ha sagt eftersom jag inte förstår ditt inlägg.

Kropotkin
Medlem

Inlägg av Kropotkin » 23 november 2004, 20:12

Probstner skrev: I den svenska debatten används begreppet integration ofta utan att närmare definieras eller problematiseras. Ibland verkar det som om vi förväntar oss att invandrare skall säga "jag känner mig svensk nu", och att det skulle vara något lovvärt i sig.
Ja, detta är nog sant. Det är inte så värst ofta den allmänna debatten i denna fråga förs av människor som vet vad de pratar om. Det finns ju en anledning till att svenska staten övergav assimuleringstanken till förmån för integrationstanken för flera årtioenden sedan. människor som beklagar sig över kvartalskapitaliser vet samtidigt inte så mycket om modern svensk migrationshistoria. Det är iaf min uppfattning av den rådande situationen i svensk debatt inom detta område. Jag tänkter inte ens börja skriva om begreppet och diskussionen om 'social turism'... :x

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 24 november 2004, 12:51

pandersson skrev:Jag vill bara nämna att många ser det som en förolämpning att bli kallade svenskar eftersom de inte anser sig vara det, oavsett om de har svenskt medborgarskap eller ej.
Hexmaster skrev:Att minimera antalet människor som, med rätt eller orätt, kan tänkas ta illa upp är inget bra kriterium för att få ett fungerande språk.
Det finns en massa ord som folk försöker få bort ur språket med argumentet att folk tar illa upp. Givetvis skall man inte vara onödigt klumpig, men att tillämpa en fullständig försiktighetsprincip, där man helst inte skall stöta sig med någon, leder till en ohållbar situation, där det politiskt korrekta tyranniserar språket och de som försöker använda det.

pandersson
Medlem

Inlägg av pandersson » 24 november 2004, 13:20

Hexmaster,

och hur menar du att det skall tillämpas i detta fallet? Skall man kalla alla för svenskar, även de som inte anser sig vara det? Är det inte snarare så att den situation där
det politiskt korrekta tyranniserar språket och de som försöker använda det
främst gäller för dem som vill använda en svenskbeteckning på dem som inte anser sig vara det, samt enligt vanligt språkbruk inte är det? Detta att använda svenskar om alla svenska medborgare är ju ett rätt nytt begrepp inom språket.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 24 november 2004, 18:25

pandersson skrev:Skall man kalla alla för svenskar, även de som inte anser sig vara det?
Folk brukar vara noga med vad de vill att man skall kalla dem, men det innebär naturligtvis inte att man alltid måste följa allas viljor. Jag har inget universalmedel tillhanda, men jag vet åtminstone något som inte fungerar, och det är att göra en gallup-undersökning varje gång man ska kalla något något.

Om vi pratar medborgarskap, i juridisk, nationalrättslig etc. betydelse, så tvekar jag inte att kalla dem svenskar. "Kuba-svensken" känner vi väl alla till, oavsett om vi kan stava hans namn eller inte, oavsett om han är första eller andra generationens invandrare.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 24 november 2004, 18:29

Hexmaster skrev:"Kuba-svensken" känner vi väl alla till, oavsett om vi kan stava hans namn eller inte, oavsett om han är första eller andra generationens invandrare.
Fast det raljerades ju en hel del i media för en tid sedan att just han kallades "Kuba-svensken" medan (den etniskt svenske) killen som satt i grekiskt häkte i månader aldrig kallades "Greklandssvensken".

/ Probstner

hans lindquist
Medlem

Inlägg av hans lindquist » 25 november 2004, 12:12

Häxmäster skrev:
][/quote]Jag vill bara nämna att många ser det som en förolämpning att bli kallade svenskar eftersom de inte anser sig vara det, oavsett om de har svenskt medborgarskap eller ej.[/quote]

Svar:
Den, som är svensk medborgare får finna sig i att bli omnämnd och åtminstone juridiskt behandlad som svensk, vare sig han eller hon gillar det eller ej. Medborgarskap är en juridisk angelägenhet som reglerar innehavarens rättigheter och skyldigheter. Etnisk tillhörighet är någonting annat. Vi kliver förövrigt alla omkring med en massa olika identiteter, relaterade till yrke, civilstånd, religion, hembygd, föreningsengagemang, partisympatier, fritidsintressen, bildning, geografisk härlomst, klasstillhörighhet, kön, sexuell läggning, hälsotillstånd, ålder, militär rang, socialo status etc, etc
Hasse L (murvel samt synnerligen stolt fd vice fanbäraresuppleant i frimärksklubben.)
Senast redigerad av 1 hans lindquist, redigerad totalt 26 gånger.

pandersson
Medlem

Inlägg av pandersson » 25 november 2004, 15:10

hans lindquist,

det är väl ingen som propagerat för att svenska medborgare skall särbehandlas utifrån etnicitet.

En fråga, gäller detta även andra länder? Skall alla medborgare i Ryssland kallas ryssar, alla medborgare Ukraina kallas ukrainare, alla i Lettland letter oavsett deras etnicitet?

hans lindquist
Medlem

Vem är svensk.

Inlägg av hans lindquist » 26 november 2004, 11:51

Svar:

En person med giltigt, svenskt medborgarskap är naturligtvis i juridisk mening alltid "svensk" oavsett han/hon vill vara det eller ej. Vad vederbörande sedan själv väljer att kalla sig är en privatsak. På turkiska klubben säger han/hon förmodligen "vi turkar" om härkomsten är turkisk medan vederbörande i idrottssammanhang stolt säger "vi svenskar", när Tre Kronor gör mål.
Vad är problemet?
mvh
Hasse L

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 december 2004, 14:36

Det finns nog nysvenskar som håller på våran landslag också. När jag tittade på storbild-TV mellan Sverige och Italien i fotbolls-EM i somras så var det flera mörkhyade som sprang runt med blågula tröjor. På närbelägna krogen satt två utländska kvinnor(visserligen kände jag igen en av dem, hon har bott i Sverige i ganska många år nu) och dom ställde sig upp när ZLatan gjorde målet. Det säger ju en hel del att nysvenskar tar upp en del av den svenska kulturen.

Stefan

Skriv svar