Ingvar Lundin: Baltiska judar

Skriv svar
pandersson
Medlem

Ingvar Lundin: Baltiska judar

Inlägg av pandersson » 12 november 2004, 19:41

Jag har funderat på att införskaffa följande bok, är det någon som läst den och kan ge sin uppfattning om den är värd det?

LUNDIN, INGVAR: Baltiska judar : fördrivna, förföljda, förintade. Warne förlag. 2000.

Baksidestext eller annan relevant information: Citat:
När de tyska arméerna i juni 1941 inledde Operation Barbarossa, det stora fälttåget i öster, fanns det i Litauen närmare en kvarts miljon judar. Omkring 20 000 överlevde den litauiska Förintelsen. Flertalet av dessa hade flytt in i Sovjetunionen. Idag har Litauen omkring 5000 judar och siffran är stadigt sjunkande. I de baltiska republikerna mördades 300 000 judar under den tyska ockupationen. I alla tre länderna hade nazisterna hjälp av inhemska medlöpare, angivare, mördare. Boken behandlar utförligt Förintelsen i Baltikum, men också dess förhistoria - det gamla judehatet, som inspirerades av prästerskapet och av antisemitiska tsarer. Ett avslutande kapitel har rubriken "Det ouppklarade" med redogörelse för uteblivna rättegångar mot misstänkta krigsförbrytare, bristfällig historieskrivning, de gamla SS-veteranernas marscher i Riga samt dagens antisemitism. Författaren Ingvar Lundin - i många år knuten till Sveriges Radio som journalist, redaktionschef och programdirektör - har rest flitigt i de baltiska länderna och mött överlevande från Förintelsen och lyssnat. Han förmedlar gripande människoöden i kontrast till mördarnas verksamhetsberättelser som detaljerat rapporterades hem till Berlin.
Språk: Svenska.

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 14 november 2004, 20:58

Jag har kikat en del i boken och visst verkar den läsvärd, men precis som alla böcker skall den läsas med kritiska ögon.
I vissa partier är han väl tenditiös.

Mvh
Artur

pandersson
Medlem

Inlägg av pandersson » 16 november 2004, 10:30

Tack för svaret. Det som jag undrade över var främst om den innehöll fakta eller om den enbart var en anklagelseskrift. Jag är lite misstänksam mot journalister som skriver nämligen.

Vilka områden skulle du säga att den täcker bra?
Vad menar du med att den är tendentiös?

Tack på förhand.
P. Andersson

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 24 juni 2006, 08:28

Efter att ha läst boken är jag kluven. Det finns faktauppgifter som är intressanta men tonen den är skriven i drar ner betyget åtskilligt. Den är skriven i affektion och judarna målas upp som helt oskyldiga och enormt driftiga medan alla andra (tyskar, ester, letter, litauer och ryssar) hela tiden förtrycker dem på alla sätt. Detta gör att boken är väldigt subjektiv. Jag skulle inte rekommendera den som introducerande literatur över ämnet av just detta skäl. Är man redan insatt i ämnet kan den dock ge en kompletterande bild. Man måste dock hålla i minnet att boken är mycket partisk och ställningstagande. Det är goda judar mot onda övriga.

Jag ger ett exempel i citatet nedan:
"I Vilnius judiska museum finns dokumentationen, som visar hur 143 katolska präster hjälpte judar och gav dem tillflykt i kloster och administrationsbyggnader som tillhörde kyrkan. Frågan inställer sig: vad gjorde de andra, tiotusentals präster och munkar?"

PK
Medlem

Inlägg av PK » 24 juni 2006, 13:24

Jag har även jag läst boken och måste säga att den är otroligt subjektiv - jag rekommenderar den inte!

/PK

Skriv svar