Tunna Röda Linjen

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
tramp-o
Ny medlem

Inlägg av tramp-o » 11 oktober 2004, 23:28

Tomas Ibsen skrev:
Nizze skrev:ojoj det var ett par år sedan jag såg filmen då tyckte jag att den var seg.
Den är kanske lite långsam men vilket foto!!! det var helt otroligt !!!! Och skådespelarna!! Jag var så chokad av filmen så jag låg uppe till kl 2 och såg reprisen av sen kväll med luuk.
Det är en av de bästa krigsfilmer som gjorts!!!! Man hatar armekanarna lika mycket som man hatar japanerna. Och känslan av att soldaterna bara är brickor i ett stort spel fångas helt i filmen.
Jo, inte glorifieras amerikanerna i filmen inte. Det jag såg så var den bra.

Har just återhämtat mig från en smärrw chock, var nått ljushuvud som tyckte att den fransk-bosniska filmen Ingenmansland var kass! 8O
Det är ju en av krigsfilmerna med riktigt mycket klass i ju. Jaja, får väl säga att jag inte är förvånad, han har inte många rätt när han informerar om saker, så... :?
Det har du rätt i! Ingenmansland är ett ju ett mästerverk.

Användarvisningsbild
Mako
Medlem

Inlägg av Mako » 13 oktober 2004, 20:37

Enligt mig världens bästa krigsfilm (TTRL alltså).

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 14 oktober 2004, 14:21

Den tunna röda linjen är en av de sämsta filmer - inte bara krigsfilmer - som jag sett (dessutom har den näst intill inget med boken att göra). Hade de amerikanska soldaterna flummat runt på det tillkonstlade sättet som filmen förmedlar så hade japsen hissat solflaggan i Washington DC redan 1942... Krig är rått, brutalt och hårt. Det är ingen lek där man har en massa tid och energi åt att ägna sig åt intellektuellt snobberi

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 14 oktober 2004, 14:34

Det är synd om dig Djinghis.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 14 oktober 2004, 18:35

Djinghis Khan skrev:Den tunna röda linjen är en av de sämsta filmer - inte bara krigsfilmer - som jag sett (dessutom har den näst intill inget med boken att göra). Hade de amerikanska soldaterna flummat runt på det tillkonstlade sättet som filmen förmedlar så hade japsen hissat solflaggan i Washington DC redan 1942... Krig är rått, brutalt och hårt. Det är ingen lek där man har en massa tid och energi åt att ägna sig åt intellektuellt snobberi
Håller med.

Jag har försökt se filmen flera gånger, men har aldrig lyckats klarat att se hela. Den är i klass med Döden på larvfötter, bara mycket, mycket längre.
Nizze skrev:Den är kanske lite långsam men vilket foto!
Vem bryr sig om fotot när filmen är segare än 2001 - En rymdodyssé?
Jag vill se blod, dråpliga bananskalsfall, 15 minuters actionscener och nakna fruntimmer!

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 14 oktober 2004, 19:15

The Thin Red Line är en underbar film! Den lyckas fånga det absurda i att amerikaner och japaner springer runt på och skjuter på varandra någonstans i Stilla Havet, på en ö som de deltagande personerna inte bryr sig ett jota om egentligen. De skulle hellre vara hemma hos familj och vänner, men här får de ständigt kämpa mot att inte bli dödade, av någon absurd anledning...

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 14 oktober 2004, 20:55

Björn E skrev:Vem bryr sig om fotot när filmen är segare än 2001 - En rymdodyssé?
Jag vill se blod, dråpliga bananskalsfall, 15 minuters actionscener och nakna fruntimmer!
Vilken tur att Hollywood fixar filmer som Dude, Where's My Car? då, så att vanligt fôlk får sitt! Dä får ente va för kömplisserat! Själv tycker jag att TRL är något av ett mästerverk.

Användarvisningsbild
Mako
Medlem

Inlägg av Mako » 14 oktober 2004, 21:27

Mästerverk var ordet. Synd bara att det är jag i min bekantskapskrets som anser det.

Flummar runt? Det är inte direkt så att soldater befinner sig i krig 24 h om dygnet, flera veckor i streck (de skulle vara rätt utbrända och obrukbara då).

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem

Inlägg av Orlando » 15 oktober 2004, 10:10

Djinghis Khan skrev:Den tunna röda linjen är en av de sämsta filmer - inte bara krigsfilmer - som jag sett (dessutom har den näst intill inget med boken att göra). Hade de amerikanska soldaterna flummat runt på det tillkonstlade sättet som filmen förmedlar så hade japsen hissat solflaggan i Washington DC redan 1942... Krig är rått, brutalt och hårt. Det är ingen lek där man har en massa tid och energi åt att ägna sig åt intellektuellt snobberi
Jag måste fråga. Finns det någon film du gillar?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 15 oktober 2004, 14:00

Kriget är inte krig 24 timmar om dygnet, många stunder kunde man sitta i timmar i skyttegraven innan det hela brakade loss (Påfrestande för soldaternas nerver), därför fanns det nog tid för "intellektuellt snobberi". :roll:

/Martin

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 15 oktober 2004, 16:47

En krigsfilm behöver inte vara hyperrealistisk för att vara bra, den kan beröra på andra sätt. DTR är seg, men en fin film. Precis som Apocalypse Now så handlar den egentligen inte om själva kriget, snarare om olika människor, som råkar befinna sig i ett krig. Helt klart en sevärd film.

//EMS

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 15 oktober 2004, 18:04

Björn E skrev: Jag vill se blod, dråpliga bananskalsfall, 15 minuters actionscener och nakna fruntimmer!
Det är kanske det som är problemet? Klarar man inte av en film som faktiskt försöker förmedla ett mer innehållsrikt budskap än att man inte ska stoppa kuken i en varm äppelpaj så kan jag helt klart förstå att TRL är lite svår att gilla.

/Johan

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 15 oktober 2004, 21:45

Johan Elisson skrev:
Björn E skrev: Jag vill se blod, dråpliga bananskalsfall, 15 minuters actionscener och nakna fruntimmer!
Det är kanske det som är problemet? Klarar man inte av en film som faktiskt försöker förmedla ett mer innehållsrikt budskap än att man inte ska stoppa kuken i en varm äppelpaj så kan jag helt klart förstå att TRL är lite svår att gilla.

/Johan
:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 15 oktober 2004, 21:54

Johan Elisson skrev:

/Johan
Så klockrent! :lol: :D

Förstår faktiskt inte all kritik av TRL, jag är lika fördömmande av hollywoodprodukter som vilken annan här, men den här filmen visade (än en gång... suck :roll: :oops: ) att man inte ska vara så snabb att dömma.

Har just sett Kill Bill, jädrar i min låda vilken film! Gamle Quentin börjar bli min favoritregissör... :lol:

Jaja, Mer filmer som TRL och Ingenmansland, och gärna att dom visas som skolbiofilmer också, och inte slörullar som Big fish, men det öär ju min uppfattning, som nog inte delas av många i min ålder... :?

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 16 oktober 2004, 02:59

Jag är ledsen för att jag går OT nu, men jag måste få svara på några inlägg här.
Johan Elisson skrev:

/Johan
Visst gillar jag filmer som förmedlar mer budskap än så. Jag tyckte dock inte om TRL. Den del av mitt inlägg du citerar är menad som ett självironiskt skämt, och jag förstår ärligt talat inte hur ni misslyckades så totalt med att inse det.
B Hellqvist skrev:Vilken tur att Hollywood fixar filmer som Dude, Where's My Car? då, så att vanligt fôlk får sitt! Dä får ente va för kömplisserat! Själv tycker jag att TRL är något av ett mästerverk.
Du har naturligtvis rätt till din åsikt, men känns det inte lite pretentiöst att ställa dig över människor för att de inte tycker om samma filmer som dig?
Tråkigt att du inte kan uppskatta en rolig komedi som Dude, where's my car?, men det tyder väl snarare på bristande humor hos dig än på bristande intelligens hos mig?
Du vet, bara för att Orvar eller juryn i Cannes säger att en film är bra behöver inte du tycka det för att vara djup och intellektuell.
Tomas Ibsen skrev:Så klockrent! Laughing Very Happy

Förstår faktiskt inte all kritik av TRL, jag är lika fördömmande av hollywoodprodukter som vilken annan här, men den här filmen visade (än en gång... suck Rolling Eyes Embarassed ) att man inte ska vara så snabb att dömma.

Har just sett Kill Bill, jädrar i min låda vilken film! Gamle Quentin börjar bli min favoritregissör... Laughing

Jaja, Mer filmer som TRL och Ingenmansland, och gärna att dom visas som skolbiofilmer också, och inte slörullar som Big fish, men det öär ju min uppfattning, som nog inte delas av många i min ålder... Confused
Jag är inte fördömande mot "hollywoodprodukter", som ni kanske vet finns det fler än en filmstudio, regissör osv. i Hollywood. Vissa filmskapare tycker jag mycket om (Lynch, Spielberg, Kubrick, Tarantino, Jackson, Romero, Scorsese och Woo är nog mina favoriter), och vissa tycker jag mindre om. Det fina med Hollywood är att det finns något för varje smak (möjligtvis undantaget Orvar Säfströms).

Jag gillar också Ingenmansland, men TRL klarar jag helt enkelt inte av. Det känns som att den försöker vara mer än den egentligen är. TRL som en skolbiofilm skulle nog sluta i katastrof.

Skriv svar