Detta blir mest spekulationer. Som jag ser det så är tidsymden för kort för att kunna göra ett bestående intryck på bilden. Däremot så tror jag att det kan förstärka en redan existerande bild. Tex så tror jag att den nuvarande uppfattningen om dagens Östeuropa som ett fattigare område blir bekräftad om man ser liknande tendenser tidigare. Sedan så har väl gränsen mellan öst och väst varierat och det är inte lätt att komma överens om var den går då den är diffus.Men för att återgå till den industriella tidens betydelse för begreppet Östeuropa; Anser du att den reella materiella skillnaden mellan de (grovt sett) västra och östra delarna av Europa, under senare delen av 1800-talet, inte på något sätt kan ha bidragit till bilden av ett sådant delat Europa?
Begreppet Östeuropa
-
pandersson
- Medlem
Dûrion Annûndil,
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Men i slutändan så tror du inte att 50 års industriell utveckling, och en föreställning om industriell utveckling som beviset på ett modernt samhälle, hade någon förstärkande effekt?pandersson skrev:Som jag ser det så är tidsymden för kort för att kunna göra ett bestående intryck på bilden. Däremot så tror jag att det kan förstärka en redan existerande bild.
Är det inte vettigt att tänka sig en rad geografiska skikt genom Europa?
1) Längst i väster (nästan fram till Rhen) har vi områden som hörde till Rom och som har varit kristna oavbrutet sedan den tiden.
2) Grovt sett västra halvan av Tyskland (och Österrike), där kontinuiteten med Rom bröts mer definitivt under folkvandringstiden.
3) Östra halvan av Tyskland (och Österrike) samt nutida länder som Tjeckien och Slovenien - områden som berördes av den slaviska folkvandringen men som alltsedan högmedeltidens början har varit en del av Tysk-Romerska riket.
4) Västkristna (d v s katolska och protestantiska) trakter öster om Tysk-Romerska rikets gräns - Baltikum, Polen, Slovakien, Ungern, Kroatien...
5) Östkristna (d v s grekisk-ortodoxa och grekisk-katolska) trakter som under långa tider behärskats av västkristna makter (litauerna och polackerna i Vitryssland och Ukraina, ungrarna i Karpatorutenien och Transsylvanien).
6) Längst i öster (i princip det egentliga Ryssland) områden som både politiskt och religiöst alltid hört till den östkristna sfären.
Vissa problem naturligtvis med regioner i randområdena (Bosnien, Bukovina, i bågon mån även Baltikum), men ganska användbart i de flesta sammanhang. Var sedan "Östeuropa" börjar är ju en smaksak.
/ Probstner
1) Längst i väster (nästan fram till Rhen) har vi områden som hörde till Rom och som har varit kristna oavbrutet sedan den tiden.
2) Grovt sett västra halvan av Tyskland (och Österrike), där kontinuiteten med Rom bröts mer definitivt under folkvandringstiden.
3) Östra halvan av Tyskland (och Österrike) samt nutida länder som Tjeckien och Slovenien - områden som berördes av den slaviska folkvandringen men som alltsedan högmedeltidens början har varit en del av Tysk-Romerska riket.
4) Västkristna (d v s katolska och protestantiska) trakter öster om Tysk-Romerska rikets gräns - Baltikum, Polen, Slovakien, Ungern, Kroatien...
5) Östkristna (d v s grekisk-ortodoxa och grekisk-katolska) trakter som under långa tider behärskats av västkristna makter (litauerna och polackerna i Vitryssland och Ukraina, ungrarna i Karpatorutenien och Transsylvanien).
6) Längst i öster (i princip det egentliga Ryssland) områden som både politiskt och religiöst alltid hört till den östkristna sfären.
Vissa problem naturligtvis med regioner i randområdena (Bosnien, Bukovina, i bågon mån även Baltikum), men ganska användbart i de flesta sammanhang. Var sedan "Östeuropa" börjar är ju en smaksak.
/ Probstner