Battlefield relics
- Private Snafu
- Medlem
- Inlägg: 443
- Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
- Ort: junakopunger
Battlefield relics
Battler bad mig flytta detta hit så att fler kunde hitta inlägget. Ta gärna en stund och gå igenom resten av sidan också. Finns många "godbitar" på den.
Hajar dock inte hur en Panther kunnat överleva så länge på en skrotgård?!
---------------------------------
Battlefield relics uppdaterad.
Ganska intresseväckande fynd denna gång.
Bla en Panther och en Stug III.
Hemsidan: http://www.lerenfort.fsnet.co.uk/index.html
Hajar dock inte hur en Panther kunnat överleva så länge på en skrotgård?!
---------------------------------
Battlefield relics uppdaterad.
Ganska intresseväckande fynd denna gång.
Bla en Panther och en Stug III.
Hemsidan: http://www.lerenfort.fsnet.co.uk/index.html
WW II arkeologi
Än går det gjöra större fynd, tex ryska stridsvagnar som dras upp ur träsket, eller fyndet av 15 (!) japanska stridsvagnar på Ponape Island.
MVH
MVH
- Johan Elisson
- Medlem
- Inlägg: 3530
- Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
- Ort: Rikets värn i väst.
Bättre lekplats kan man ju inte få som barn!rommel skrev:det du sa om att ha panther i trädgården kom jag och tänka på ett hus jag brukar åka förbi, han har en 10cm hoaubits i trädgården plus två pansarvärns kanoner, en sjö mina, sjunk bomb.
Kom och tänka på en annan sak när jag läste detta...
När det blev förbjudet att inneha vapen i Sverige (utan licens), så hade polisen en viss inlämnings period. Förutom att man fick in flera tusen gevär och pistoler och flera ton ammunition, så fick man också in en luftvärnskanon. Någon hade alltså haft en luftvärnskanon i garaget/trädgården!
MVH
Adde
Träsk
Kolla vad man kan hitta i ett träsk!
http://www.lerenfort.fsnet.co.uk/page17.html
http://www.lerenfort.fsnet.co.uk/page17.html
-
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
- Ort: Rom
- Private Snafu
- Medlem
- Inlägg: 443
- Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
- Ort: junakopunger
Starten av T-34an
Som vetranbilsdåre så undrar jag hur vist det var att starta upp T34an egentligen. Av erfarenhet så vet jag att det bildas ganska härliga saker sumpen på motorer när de står länge. Oljan förvandlas till tjärliknande sörja som inte går att tömma ur den vanliga vägen. Mao måste motorn skruvas i sär fullständigt och tvättas/grävas ur. Köpte nyligen en bil som innehöll ungefär 15 cm med "tjära" i oljetråget. (Luktar fan gör det också)
Start av veteranstridsvagn
Okey, låt oss vara stridsvagnsmekaniker, vad behövs för att få igång den.
T-34 motorn är en V-2-34, 12 cylindrig vätskekyld dieselmotor som utvecklar 500 hk vid 1800 v/min.
T-34 motorn är en V-2-34, 12 cylindrig vätskekyld dieselmotor som utvecklar 500 hk vid 1800 v/min.
- Private Snafu
- Medlem
- Inlägg: 443
- Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
- Ort: junakopunger
Starts
Till och börja med måsta man gå över allmänskicket på motorn. Kontrollera kablar och slangar. Förmodligen får man byta typ kylarslangar m.m. då de nog är uttorkade. Kablarna bör nog också bytas pga oxidbildning.
Själva motorn måste tömmas all eventuell olja samt rengöras från oljebek och slaggrester. Eftersom det är en diesel bör även det systemet rengöras och spridarna ses över. m.m. m.m.
Å andra sidan kan man ju alltid testa att vrida på "nyckeln" direkt. Har man tur så funkar det.
Problemet är dock det att det sliter fruktansvärt på motorn om den får börja pumpa runt smörjan i oljetråghet. Risken är att det sätter sig i oljepumpen med motorhaveri som följd.
Själva motorn måste tömmas all eventuell olja samt rengöras från oljebek och slaggrester. Eftersom det är en diesel bör även det systemet rengöras och spridarna ses över. m.m. m.m.
Å andra sidan kan man ju alltid testa att vrida på "nyckeln" direkt. Har man tur så funkar det.
Problemet är dock det att det sliter fruktansvärt på motorn om den får börja pumpa runt smörjan i oljetråghet. Risken är att det sätter sig i oljepumpen med motorhaveri som följd.
Startförsök
Frågan är väl om det alls går att få motorn att gå runt efter en 55-60 år under vattenytan (grundvattennivån), misstänker att cylinderloppen är rätt lurviga. Risk finns också för att slam/lera har tagit sig in i cylindrar som har stått med öppna ventiler. Motortyp 2 eller 4 takt ? (någon som vet). Förordrar att man lyfter på topplocken. Startmotor, generator behöver nog plockas isär och putsas/smörjas för att fungera.
Men som sagt allt går med lite vilja.
MVH
Men som sagt allt går med lite vilja.
MVH
- Private Snafu
- Medlem
- Inlägg: 443
- Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
- Ort: junakopunger
Cylindrar
Motorn jag plockade isär (Ford sidventilare) hade stått på en loge i 40 år. Tog två timmar att slå ur en kolv. Jajamen, lurvigt värre i cylindern. Iofs så brukar det ju inte vara så många cylindrar som står med öppna ventiler men de som gör det tar ju stryk.