Paradox köper ASL och Diplomacy!

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Paradox köper ASL och Diplomacy!

Inlägg av Björn E » 4 augusti 2004, 17:29

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 4 augusti 2004, 22:35

Gött!

Frågan är bara när, eller kanske om, Paradox kommer göra ett spel som inte behöver patchas för att vara spelbart. :)

Fast man kanske inte ska klaga för mycket, de släpper ju patchar snabbare än jag skriver. ;)

/Johan

Användarvisningsbild
peojon
Medlem

Inlägg av peojon » 5 augusti 2004, 12:33

Det har ju försökts göras PC spel på ASL förut, utan att komma i närheten...nu stog det visserligen SL i pressreleasen.

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 5 augusti 2004, 12:58

peojon skrev:Det har ju försökts göras PC spel på ASL förut, utan att komma i närheten...nu stog det visserligen SL i pressreleasen.
Hasbro gjorde väl Squad Leader för en massa år sedan har jag för mig - ett spel jag inte har hört något gott om.

Det närmaste ett SL till datorn man kommer är nog Combat Mission-serien av Battlfront.com.

Användarvisningsbild
peojon
Medlem

Inlägg av peojon » 5 augusti 2004, 13:17

Close Combat spelen var i begynnelsen ett ASL för PC. Nu minns jag inte riktigt hur turerna gick, men på något sätt utbröt någon meningsskiljaktighet eller liknande mellan spelföretaget och de som designade spelet. Sedan blev det ju det det blev, någonting långt ifrån ASL.

Scipio
Medlem

Inlägg av Scipio » 5 augusti 2004, 14:56

Combat Mission är resultatet av det som en gång i tiden var tänkt att bli BASL (Beyond Squad Leader).

Mer info om detta finns att läsa i den här tråden på ASL Swedens forum:
http://forum.aslsweden.com//index.php?s ... 33&hl=basl

Användarvisningsbild
peojon
Medlem

Inlägg av peojon » 5 augusti 2004, 15:21

Vad jag vet, och det kan vara fel, så gavs BASL ut, men det var inget dataspel utan mera ett hjälpprogram för ASL.
/P-O

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 5 augusti 2004, 15:28

Hittade den här sidan:
http://www.thuring.com/asl/jasl/index.html

Länken leder till en direktkonvertering av ASL till datorn. Tyvärr behöver man även ASL Rules och Beyond Valor för att kunna spela, eftersom varken regler eller all information på markörerna ingår i JASL.

Användarvisningsbild
peojon
Medlem

Inlägg av peojon » 5 augusti 2004, 15:50

För alla som vill spela on-line så finns även VASSAL på vassal.org. Detta kräver dock också att man har åtminstånde regelboken själv.

Scipio
Medlem

Inlägg av Scipio » 5 augusti 2004, 16:05

peojon skrev:Vad jag vet, och det kan vara fel, så gavs BASL ut, men det var inget dataspel utan mera ett hjälpprogram för ASL.
/P-O
Det stämmer att det finns ett flertal hjälp-program till ASL. Dock inget som heter BASL och inget av dessa har något att göra med datorspelsversionen av ASL att göra.

Användarvisningsbild
peojon
Medlem

Inlägg av peojon » 5 augusti 2004, 16:11

Det stämmer, det finns inget hjälp program som heter BASL, men det fanns. För sisådär en 10-15 år sedan.

Scipio
Medlem

Inlägg av Scipio » 5 augusti 2004, 16:53

peojon skrev:Det stämmer, det finns inget hjälp program som heter BASL, men det fanns. För sisådär en 10-15 år sedan.
Vad menar du? Inte finns längre? Någon måste ju ha ett exemplar kvar någonstans på planeten?

Jag är väldigt intresserad av att veta mer om detta BASL Vem har gav ut det? När gavs det ut?

Jag har testat ett flertal av dessa program genom åren, bl a. ASL GAP (Advanced Squad Leader Game Assistant Program), ASLAP (Advanced Squad Leader Assistant Program), ASL DYO Assistant mfl. men har aldrig stött på detta program så jag uppskattar väldigt mycket om du kan gräva fram mer information om BASL för det programmet har jag aldrig hört talas om tidigare.

Användarvisningsbild
peojon
Medlem

Inlägg av peojon » 5 augusti 2004, 22:19

Jag hade fel! Det var ASLGAP som jag var ute och for efter. Kollade upp anonserna nu när jag kom hem. Det stämmer att det var BASL som till slut efter ett tag blev CC.
/P-O

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 8 augusti 2004, 00:58

Det fanns ett tag en SP-variant som var hyfsat likt ASL. Tror att den hetter SP World at war eller nåt sånt. Det var SP där man själv skulle välja om enhet skulle avfyra eller ej och det fanns speciella regler för eldgivning på kortare avstånd. Hade dock två stora brister. J-kligt segt att spela och spelet laggade när motståndarens enheter såg dina enheter under förflyttning.

Förresten var jag in på ASLsweden och försökte sälja mina SL och ASL- lådor. Man blev genast uppmanad att abslut inte sälja och spela vidare. I mitt fall var det mer än tio år sedan jag spelade och nu har jag def. inte tid.

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 9 augusti 2004, 00:22

Björn E skrev:
peojon skrev:Det har ju försökts göras PC spel på ASL förut, utan att komma i närheten...nu stog det visserligen SL i pressreleasen.
Hasbro gjorde väl Squad Leader för en massa år sedan har jag för mig - ett spel jag inte har hört något gott om.

Det närmaste ett SL till datorn man kommer är nog Combat Mission-serien av Battlfront.com.
Tycker nog att Steel Panthers-serien kommer närmre både i spelkänsla och realism än CC.

När dom gjorde ASL för PC försökte dom visst bara knycka pengar från folk genom att använda ett känt varumärke... det hade inte mycket med originalet att göra direkt. :cry:

Skriv svar