Vad läser du just nu?

Skriv svar
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 8 juli 2004, 00:02

MD650 skrev:
B Hellqvist skrev:Har precis avslutat Don Burgetts "Seven Roads To Hell", där han berättar om när han var med om försvaret av Bastogne. Brutal och fascinerande skildring! Ska börja med Georg Grossjohans "Five Years, Four Fronts", om en tysk soldats väg från menig till major och fälttågen mot Polen, Frankrike och Sovjet, samt försvaret av södra Frankrike under 1944. Verka lovande.
Var den bra Seven Roads To Hell", ? Vilket förband tillhörde han?

:)
Han tillhörde 2d squad, 2d platoon, "A" company, 1st battalion, 506th parachute infantry regiment, 101st Airborne. Och ja, boken var bra. Läs gärna "Currahee!" och "The Road to Arnhem" för att få följa honom från grundutbildningen via Normandie och Holland till Ardennerna.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 8 juli 2004, 18:05

"Gustav II Adolf vid Lützen", ett praktverk av R Cederström som först beskriver slaget och konungens död samt den store dödes hemfärd och begravning.
Därpå följer bokens huvuddel som är en mycket noggran och detaljerad beskrivning av samtliga överlevande förmål som bars eller brukades av Gustav Adolf i slaget, allt ifrån Streiff till konungens strumpor.
Förutom historiken så beskrivs konastruktionen hos föremålen i stor deltalj, särskilt älghuds kyllret och skjortorna får en grundlig beskrivning inklusive mönsterritningar i skala 1:12-1:16.
Där finns även ovanliga bilder som visar upp mindre kända detlajer på föremålen, tex en närbild på värjans spets som visar att den skadats i handgemänget.

/Daniel

Användarvisningsbild
Aphid
Medlem

Inlägg av Aphid » 9 juli 2004, 04:45

1984 av Orwell
kanonbok!

Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 18 juli 2004, 00:34

Jag läser nu "Flyget blev mitt liv" av Gösta von Porat, en legend innom svenskt flyg. Han lärde sig flyga 1912 i frankrike och ritade ett av de vackraste flygplan som någonsin byggts; Ö1 "Tummelisan".
Boken är inhandlad på en loppis för en krona! Sånt gillar jag, billigt och bra. Det är en extremt bra bok, lite gammal i språket men det skapar en hemtrevlig känsla. Boken är också fylld av dråpliga anekdoter ur flygets barndom och fram till andra världskrigets slut. Rekomenderas alla flyintresserade varmt.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 18 juli 2004, 13:44

J. Björkman skrev:Jag läser nu "Flyget blev mitt liv" av Gösta von Porat, en legend innom svenskt flyg. Han lärde sig flyga 1912 i frankrike och ritade ett av de vackraste flygplan som någonsin byggts; Ö1 "Tummelisan".
Boken är inhandlad på en loppis för en krona! Sånt gillar jag, billigt och bra. Det är en extremt bra bok, lite gammal i språket men det skapar en hemtrevlig känsla. Boken är också fylld av dråpliga anekdoter ur flygets barndom och fram till andra världskrigets slut. Rekomenderas alla flyintresserade varmt.
Jag har tittat i den någon gång, får se om den blir läst någon gång. Tack för tipset! Jag håller med om "Lisan". :)

Har du läst Björn Bjuggrens memoarer? Eller Ralph Herrmanns biografi om CG von Rosen? Bägge finns på vårt (Gbg) förnämliga stadsbibliotek.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 18 juli 2004, 15:22

Tyvärr inte, så jag får väl tacka för tipsen tillbaka. :)

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 18 juli 2004, 15:27

Tacka inte, läs istället! :lol:

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Borstrand
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Borstrand » 18 juli 2004, 19:22

Som så många andra säkert också, har jag en tendens att hålla på och gå runt på en 3-4 olika böcker samtidigt beroende på vad jag är sugen på.

Just nu läser jag:

Armfeldts karoliner (av Anders Hansson)

De förlorade Sagornas bok 1 (av Tolkien)

Kollektivt självmord (av Arto Paasilinna)

och slutligen faktiskt även Kalevala, det finska nationaleposet... dock ej på orginalspråk utan en svensk nyöversättning. :wink:

Hmm ja, så ser det ut för tillfället alltså. :)

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 22 juli 2004, 14:42

Läser Harry Hansens bok "Civil war, a history". Om man inte orkar läsa Shelby Footes tredelade verk är detta ett alternativ.

/A

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 22 juli 2004, 16:41

John keegan - första världskriget (Mycket bra! Alla har väl läst den antar jag)

Thomas arnroth - judiska öden & hjältar (Tragiska berättelser och har med Sveriges judepolitik att göra på den tiden också, enstaka bra citat som:
"Det står fullkomligt klart för oss att kriget bara kan sluta på två sätt: antingen blir de ariska folken utrotade eller skall judendomen försvinna från Europa... detta krigs facit ska vara judendomens förintelse."

månadsskiftet januari - februari 1942. Adolf Hitler tal i Sportpalatset i Berlin.
Howard zinn - Det amerikanska folkets Historia (Har inte kommit så långt än)

//Artificial

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 22 juli 2004, 18:23

Siegfried Knappes "Soldat", om hans upplevelser under Andra världskriget.

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem

Inlägg av Mackan L » 28 juli 2004, 15:49

Läser The real heroes of telemark av Ray Mears. Om ni inte vet vem Ray Mears är så är det en britt som är något av en överlevnadsexpert. Han har gjort en del program för BBC om överlevnad i olika klimat.

The real heroes of telemark handlar om de allierades försök att stoppa Hitlers atombomb genom att förstöra tyskarnas tunga vattenproduktion i Norge. Klart läsvärd tycker jag även om jag inte läst hela ännu.

Mvh Marcus

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem

Inlägg av Mackan L » 28 juli 2004, 16:04

De nakna och de döda av Norman Mailer är en annan bok som jag kom på också är mycket lästvärd. Man blir fysiskt utmattat bara av att läsa vissa delar av boken då de går genom djungel. Pust!
Boken utspelar sig i stilla havet under WW2 på en ö vid namn Anapopei som hålls av japaner och invaderas av USA.
Den handlar om en amerikansk spaningspatrull på denna ö och vad de råkar ut för.
Tror att den här boken är lätt avskydd i feministiska kretsar då varje soldat i plutonen som beskrivs djupare är ett svin mot frugan/flickvän och ser ner på dom. Finns väl kanske ett eller två undantag annars är ju kvinnosynen inte den bästa. Inget som påverkar boken men det är intressant att nästan alla soldater är "svin". Vet inget om Mailer och varför det är så. Enda jag vet om Mailer är att han var marinsoldat själv under kriget. Boken kom 1948 och var hans debutroman.
Men som sagt en klart läsvärd bok. Inte missa!

Mvh Marcus

Användarvisningsbild
Hooka-Hey
Medlem

Inlägg av Hooka-Hey » 29 juli 2004, 15:16

Jag har precis påbörjat Antony Beevors "Kreta. Erövring och motstånd". Inledningen ser lovande ut.

/ Hooka-Hey

Användarvisningsbild
elRappo
Medlem

Inlägg av elRappo » 29 juli 2004, 17:12

Maffians värld - historien om Cosa Nostra. Maud Webster skriver om något väldigt intressant, men det blir kanske lite för ostrukturerat. Jag har iofs bara läst femtio sidor än så länge så det är väl för tidigt att säga bu eller bä. Hursomhelst är det ju några intressanta fakta hon presenterar. Tex att det mellan åttio och början av nittiotalet dödades 10 000 människor i Syditalien i samband med maffia affärer. Visste inte att Maffian hade en så "stark arm" runt om i Italien.

edit: siffror
Senast redigerad av 1 elRappo, redigerad totalt 29 gånger.

Skriv svar