Modernt torpedskydd.

Skriv svar
Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 15 juli 2004, 19:01

Psilander skrev:Främst diskussioner på http://www.warships1.com samt hemsidor från både vapentillverkare(Lockheed, boeing) och amerikanska försvarsmakten(USNavy, USCG)

Problemetär nog att USNavy och Marines är att inte vet riktigt vad de vill så kostnaderna skenar.
Jag har kollat på hemsidorna en extra gång, och hittar inget som säger att projektet avbrutits eller lagts i malpåse.....Lockheed och General Dynamics fick så sent som den 27 maj i år var sitt kontrakt att fortsätta utveckla var sitt fartygskoncept.

Hade det lagts ner borde det tagits upp på tex http://www.janes.com/ eller http://www.globalsecurity.org/military/ ... index.html.

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 15 juli 2004, 21:04

Inget jag hört heller...

Just nu verkar det som om favoriten är det Australiska trimarankonceptet (vilket skulle passa politiskt med det Australiensiska köpet av Abrams t ex).

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 15 juli 2004, 23:40

Det hänger på gärdsgårn, det slukar pengar eftersom man inte riktigt kan specificera vad man vill ha, de diskussions trådar är rätt gammla, men projekt är ganska osäkert just nu, ungefär som DD21/DDX.

Hoppas dock fortfarnade på vår Visby, hoppas ialla fall vi fortsätter lobba för henne, en liten tripp NY med hnne vore inte fel.

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 15 juli 2004, 23:56

Psilander skrev:Det hänger på gärdsgårn, det slukar pengar eftersom man inte riktigt kan specificera vad man vill ha, de diskussions trådar är rätt gammla, men projekt är ganska osäkert just nu, ungefär som DD21/DDX.

Hoppas dock fortfarnade på vår Visby, hoppas ialla fall vi fortsätter lobba för henne, en liten tripp NY med hnne vore inte fel.
DD21 är ersatt av DDX......men USA behöver ersättare till ex ticonderoga klass kryssarna och OHP-fregatterna mm och kan därför inte lägga ner det projektet.
Man har även ett behov av ett mindre fartyg som tex LCS, och jag tror därför inte att det läggs ner.
Man har idag två olika koncept att välja mellan, och man har pengar - därför förstår jag inte problemet. Det planeras 30-60 fartyg så därför kan kostnaden för projektet hållas, men eventuellt med färre enheter.

Visby ska man nog inte jämföra med LCS, inte på samma dag i alla fall :lol: .
Enda likheten är väl den Svenska 57 mm kanonen och reducerad radarsignatur.....

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 16 juli 2004, 00:50

Visby - LCS de kommer nog att bli ganska jämnförbara i slutänden med tanke på deras operations område.

USA har int lyckats lika bra med sin stealthsattsning på fartygs sidan som vi och har därför fått intresse av smyge och Visby projektet.

Pengar finns ja, är man villig att plöja ner hur mycket som helst när omvärlden ändå bygger bättre grejor?

Problemet är nog att man inte riktigt vet/ kan bestämma sig för uppdragsprofilen och därmed de prioriterningar man måste göra på ett mindre fartyg. LCS kan inte nli större än max 120m om man vill effektivt kriga i skärgård.

En visby med ESSM, AMOS och HKP skulle bli en rätt bra LCS

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 16 juli 2004, 10:55

Psilander skrev:Visby - LCS de kommer nog att bli ganska jämnförbara i slutänden med tanke på deras operations område.

USA har int lyckats lika bra med sin stealthsattsning på fartygs sidan som vi och har därför fått intresse av smyge och Visby projektet.

Pengar finns ja, är man villig att plöja ner hur mycket som helst när omvärlden ändå bygger bättre grejor?

Problemet är nog att man inte riktigt vet/ kan bestämma sig för uppdragsprofilen och därmed de prioriterningar man måste göra på ett mindre fartyg. LCS kan inte nli större än max 120m om man vill effektivt kriga i skärgård.

En visby med ESSM, AMOS och HKP skulle bli en rätt bra LCS
Jag vet att USA var intresserade av Smyge, men detta var ett antal år sedan......
USA har haft intresse för Visby korvetterna, men den valdes bort 2003 när endast 3 förslag fick vara kvar och tävla. 27 Maj 2004 så valdes ytterligare ett förslag bort (Raytheon) för den slutgitiga "tävlingen" mellan Lockheed och General Dynamics .

Visbykorvetterna var för små för de Amerikanska spec-kraven. Den ska bla kunna ha 2 helikoptrar+hangarer ombord, längre uthållighet och aktionsradie, kunna vara ute och köra på de stora haven för att komma till de små haven :lol: , mm mm.....

Det viktigaste med LCS är nog inte den reducerade radarsignaturen - utan förmågan att strida på grundare och trängre farvatten mot en mindre fiende.......

I stort sett samtliga planerade Amerikanska fartyg ( även vissa som redan byggs) kommer att ha reducerad radarsignatur i någon form. Även stora fartyg som tex hangarfartygen, men givetvis inte i den graden att de blir "stealth", ungefär som med Göteborgs-klass korvetterna.....

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 16 juli 2004, 19:44

Psilander skrev:Min erfarenhet av amerikanska flottan är att den inte är fullt lika skicklig som den brittiska på skyddstjänst. Vi har med våra örlogsfartyg varit på FOST i omgångar och lärt oss massor av britternas erfarenheter. Kraven är väldigt höga och instruktörerna nästan en per man, jag har flera goda vänner som varit med.
Kan det inte vara så att britterna numera är duktiga på skyddstjänst just tack vare erfarenheterna från Falklandskriget? Det verkar ju som om de då återupptäckte vad de lyckats glömma sedan vk2, som att det är dumt med brännbar inredning och att närluftvärn är bra att ha...

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 16 juli 2004, 20:25

Så sant, plyschklädsel är inte särskillt stridsmässigt.

Amerikanernas problem är nog inte kunskapen lika mycketsom personalen på de lägsta nivåerna. Den måste topp styras ganska mycket pga en ganska begränsad iniativförmåga..

Tyvärr går en organisation som en flotta eller armé ganska lätt in i fredslunken/ vardagslunken när hot nivån är låg. Det vr det som britterna drabbats av.

Tyvärr är det pris på att bygga stridsmässigt, jämnför två lika fartyg som Albion och Bay, sjössat förra höstan för 469£ och byggt efter hösta möjliga stridsmässighet och Bay-klassen som är byggd efter hollänska flttans Rotterdam-klass med civila standarter för 130£

Källa: http://www.btinternet.com/~warship/Today/bay.htm
http://www.btinternet.com/~warship/Today/albion.htm

Har nån hört nått om den amerikanska antitorped-torped som var i mitten av sitt utvecklingstadie för nått halvår sen?

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Re: Modernt torpedskydd.

Inlägg av predator » 6 september 2004, 13:47

wreezig skrev:Jag har funderat lite på dessa stora amerikanska hangarfartyg och liknande fartyg som har sänts till persiska viken.
Hur skyddar dom sig mot eventuella torpedanfall?
Ett stillastående hangarfartyg borde vara det idealiska målet för ett torpedanfall.

ända sättet ja kan komma på att sänka ett handgarfartgt skulle va någon som jobb ombord och satte än laddning på skrovet eller som i boken nimits klass- att en ubåt ligger på botten innan fartgyget kommer dit och sen när den bara e än bit ifrån skjuter än kärnladdad torped i sidan på den .-

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 6 september 2004, 16:02

Tja, Typ 65 är väl ett alternativ om vi snackar torpeder. Problemet är ju att komma i läge för att anfalla hangarfartyget, med tanke på eskortfartygen...

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 6 september 2004, 16:18

Bara som en liten reflextion....

Det står faktiskt ganska mycket om tankerkriget och sjöstrider mellan Iran och Irak i ”Iran-Iraq war in the air 1980-88”.
Värt att konstatera är att Exocet var måttligt verkningsfull mot riktigt stora fartyg, om jag minns rätt fick en del tankers både 3 och 4 träffar under en och samma resa. Faktum är att första stridsinsatsen av Exocet skedde från en Super Ferlon under Iran-Irak-kriget, och inte under Falklandskriget.

Dock sänktes faktiskt en hel del fartyg under tankerkriget, något jag inte var medveten om. Men Irak använde ju även annat än Exocet mot tankers, främst AS-30L och lfranska aserstyrda bomber.

Irak köpte sedan ett antal (4 st?) kinesiska Badgers, med ett antal C-601 missiler. Nu vet jag inte om detta är en flygburen variant av Silkworm/Styx, men den har i alla fall en större stridsspets. I ett par fall ska iranska Tomcats ha skjutit ned C-601 missiler med AIM-54, vilket väl vittnar om att man ansåg C601 som en ganska farlig missil.

Jag får nog be att få tillbaka mitt ex av denna bok snart…

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 6 september 2004, 16:40

tryggve skrev:Jag får nog be att få tillbaka mitt ex av denna bok snart…
Om du vill veta något, så står mitt skinande nya (signerade :P ) exemplar numer i bokhyllan :lol: när jag skall få tid att läsa, det är en annan sak :oops:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 6 september 2004, 16:47

Hans skrev:
tryggve skrev:Jag får nog be att få tillbaka mitt ex av denna bok snart…
Om du vill veta något, så står mitt skinande nya (signerade :P ) exemplar numer i bokhyllan :lol: när jag skall få tid att läsa, det är en annan sak :oops:

MVH

Hans
Heh, jag kanske skulle ha bett Tom om ett signerat ex. Men jag beställde mitt ex när jag trodde de var på väg att ta slut. Detta eftersom boken sålde mycket bättre än de trodde. Har du köpt något av de andra böckerna? "African Migs" verkar verkligen kul...

Nå, om du har tid kan du väl kolla upp detta med första insats av Exocet. Tror att det var redan 1981, men jag kan ha fel.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 6 september 2004, 20:56

tryggve skrev:Nå, om du har tid kan du väl kolla upp detta med första insats av Exocet. Tror att det var redan 1981, men jag kan ha fel.
19 oktober 1981 (sidan 128) - jag saknar ett index :lol:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Mrkos
Medlem

Inlägg av Mrkos » 7 september 2004, 11:17

Var det under tankerkiget som Seawise Giant a.k.a Jahre Viking sänktes?

Skriv svar