Talibaner

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
30cm
Medlem

Talibaner

Inlägg av 30cm » 10 juni 2004, 16:17

Vad är en taliban och vad vill han?
Som jag har förstått det tillhör alla talibaner en organisation. De är alltså inte en folkgrupp. Kan man födas som taliban eller väljer man att kalla sig taliban? Vad är egentligen talibanernas mål?
Kan man säga att alla talibaner förkänar att straffas? Alltså, har vi rätt att döma alla talibaner eller finns det "goda" talibaner?

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 10 juni 2004, 16:33

Det finns en tråd om detta någon annanstans tror jag. Men Taliban betyder väl egentligen student. En taliban i ordets sanna mening är en troende student från speciella Muslimska (koran?) Skolor i Afgahnistan.

Och Ja, jag betvivlar itne att det finns goda talibaner. "Problemet" är väl att många av Talibanernas läror inte går speciellt väl ihop med nutida ideal om jämlikhet och demokrati. Nu kan inte jag speciellt mycket om religion, men jag har uppfattat Talibanerna som en tämligen konservativ form av Islam, som långt ifrån alla muslimer skulle acceptera.

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 10 juni 2004, 16:35

Jag flyttar denna tråden till Idé och lärdomshistoria.

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
30cm
Medlem

Inlägg av 30cm » 11 juni 2004, 09:31

Det är alltså en religiös grupp eller organisation som vill påverka världen politiskt med islam som utgångspunkt? Jag kan då inte låta bli att dra parallen med ett svenskt parti med kristna värderingar. Det här behöver inte bli en politisk disskussion men det finns väl likheter även om talibanerna använder mer extrema metoder? Eller använder talibanerna endast terror? Den bild som massmedia målar upp visar på det, men är det så att de även försöker att nå sina mål med diplomatiska medel?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 11 juni 2004, 10:26

Du blandar nog ihop Talibanerna med Al-Qaida. De är inte samma eller ens likvärdiga organisationer. Se Wikipedia för en adekvat beskrivning:
http://en.wikipedia.org/wiki/Taliban

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
30cm
Medlem

Inlägg av 30cm » 11 juni 2004, 19:51

Talibaner ingår alltså i ett politiskt organ och således väljer varje enskild individ om han vill bli taliban. De vill alltså överta makten och införa en konservativ politik grundad på islam. Men det är inte en terroristorganisation. Har jag fattat det rätt då? Jag tycker media ger en bild av att de uteslutande använder terror men detta stämmer inte då? Hur många är talibanerna? Är det möjligt att hur grymt det än låter "utrota" alla talibaner? Jag vill påpeka att detta inte är min vilja. Talibanerna har alltså inte någon som helst koppling med Al-Qaida?

Det kanske är jag som är trög :| men det här verkar vara ett väldigt rörigt ämne.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 12 juni 2004, 00:15

Talibanernas historia som gruppering i det Afghanska inbördeskriget förklarades ju av Wikipedia... Men i nuläget så är Talibanerna en marginaliserad organisation i Afghanistan. De har förlorat större delen av sina anhängare eftersom krigsherrar, stamförbund och grupperingar gått över till den nuvarande regeringens sida, för det mesta. Anhängarna till Talibanerna idag är ju fortfarande en rörig historia, eftersom det kan vara krigsherrar, klaner eller mindre grupperingar som fortfarande anser sig vara Talibaner av flera olika anledningar (man gillar inte amerikanskt inflytande, man är hängiven den talibanska ideologin, man gillar inte grannklanen som är anhängare av nuvarande regimen, man vill inte ge upp sin nuvarande position till regeringsanhängare, man är mer ett rövarband...).

Dessutom finns det kanske fortfarande soldater som kommit som anhängare av Al-Qaida, eller bara av Talibanerna (värvade från utlandet i båda fallen, John Walker Lindh var Taliban, inte Al-Qaida) och är hängivna ideologin eller inte vill ge upp eller de ovan nämnda skälen lika väl. Hur strukturen ser ut mellan de här grupperingarna kan ju svårligen avgöras, och om de ens samverkar planerat. Det förekommer även att grupper som är regeringstrogna beskyller rivaler för att vara Talibaner, varefter amerikanskt flyg bombar deras by. Det är ju lätt att kasta misstankar när många faktiskt varit tidigare talibaner, men nu är anhängare av regeringen (av realpolitiska skäl som alltid mer än idealistiska, precis som när man gick över till talibanerna).

Anhängare av Al-Qaida bedriver så klart terrordåd i Afghanistan, och även tidigare talibananhängare. De har för ju målet att driva ut USA och dess allierade därifrån i båda fallen om de är storpolitiskt motiverade. Större delen forna talibaner som slåss mot regimen gör det nog dock i ren inbördeskrigs-stil mot sina politiska rivaler (regeringen och USA), medan terrordåden är färre eller beskrivs som sådana när frustrerade känslor tas ut på västerlänningar man hittar.

Att Al-Qaida är någon stor aktör i Afghanistan är dock knappast troligt, medan Talibanerna inte bryr sig om världspolitiken och kriget mot terrorismen som sådan utanför Afghanistans gränser. De har olika agendor och spelplaner.

Att utrota Talibanerna är väl knappast möjligt, då det är en ideologisk etikett som många har lämnat och andra kan lämna fortsättningvis - vilket nog är förhoppningen. Eftersom en klan kan vara anhängare av talibanerna, skulle det kanske innebära att man dödar civilister (kvinnor och barn) om någon slags utrotning är planen.

-Dan

Användarvisningsbild
30cm
Medlem

Inlägg av 30cm » 12 juni 2004, 13:43

Okej, nu tror jag att jag hänger med. Men jag kaninte låta bli att fråga en sak till. Kan man säga att talibanernas ideologi, islamismen är felaktig?.. Ungefär som man nu kan säga att nazismen var felaktig.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 13 juni 2004, 00:26

30cm skrev:Okej, nu tror jag att jag hänger med. Men jag kaninte låta bli att fråga en sak till. Kan man säga att talibanernas ideologi, islamismen är felaktig?.. Ungefär som man nu kan säga att nazismen var felaktig.
Det är en svårt och generaliserande fråga. Islamismen inbegriper ju mängder av ideologier, som endast har det gemensamt att de anser Islam vara sin utgångspunkt. Vad som är viktigt inom Islam, eller hur Koranen skall tolkas, kan därefter variera på otaliga sätt, så att dra alla islamistiska ideologier över en kant är inte lika lätt som att dra nazismen över en kant.

I vardagligt tal har "islamister" blivit synonymt med extremistiska militanta islamister, vilket alltså generaliserar det så att de moderata islamisterna försvinner - och därmed är det missvisande.

För att säga att Talibanernas islamism är felaktig, måste man ju först klargöra vad deras ideologi omfattade. Att fördöma praxis utgår ju från att de motsäger våra normer, så för att säga att något är fel, innebär att man definierar vad som är rätt. Då hamnar man i kulturell relativism, så det kan vara svårt i det här fallet Det var lättare att förkasta nazismen, eftersom den uppstått i våran kultursfär och på vissa viktiga punkter bröt mot våra normer.

-Dan

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 13 juni 2004, 02:06

Det går väl inte att kalla någon ideologi "felaktig", däremot kan man kalla den t ex oacceptabel enligt det internationella samfundets normer (t ex vad gäller behandling av kvinnor, minoriteter, oppositionella, osv, och vad gäller mänskliga fri- och rättigheter i stort).

Vad man också kan säga om talibanerna (och ett antal andra moderna extremistiska islamister) är att de inte har mycket med traditionell islam att göra, vilket har gjort att de fått en hel del kritik från många muslimska auktoriteters håll. I den meningen kan kanske DE kalla deras ideologi "felaktig", för att den utger sig för att vara sann islam men inte är det (enligt dem).

Skriv svar