HOI - Sovjetunionen
-
M Corleone
- Medlem
Måste säga att tysken agerade konstigt, så fort jag fått östra Polen enligt Molotov-Ribbentropp pakten så förklarade han krig. Samtidigt höll han på att anfalla Frankrike och hade bara ett 15tal divisioner från Berlin och österut och de blev en lätt match för mig. Inte förrän halva Tyskland var taget började han skicka trupper från västfronten mot mig men då var han för sent ute. Annexade Tyskland och har bara lite mindre projekt som Italien och Slovakien kvar innan det är dags för Japan.
Ett tips försök få med Rumänien som alllierad, jag hade riktig bra användning av deras styrkor.
MVH M Corleone
Ett tips försök få med Rumänien som alllierad, jag hade riktig bra användning av deras styrkor.
MVH M Corleone
Som ryss går det att erövra världen snabbt och enkelt, inte lika enkelt som tysk dock. Samla alla styrkor direkt från start vid gränsen till Polen. Spara dock endast 3 div längst i öst. De kommer att försöka invadera från havet där. Tilldela alla armeer duktiga befälhavare och när full organisation är uppnådd på alla attackera med full stykra. Lämna någon div vid svarta havet. (skapa inga nya divisioner utan forska med full styrka från start. Infanteri, tanks, artilleri, elektronik och land doctoriner. Strunta i resten tillsvidare. Diplomati behövs ej i denna strategi och lägg ingen kraft på det, låt brutal styrka tala. Jag sänkte hela flottan så de inte kostade massa supplies. Går fort att bygga det som behövs senare för invation över hav.)
De allierade kommer att förklara krig mot dig, men då Tyskarna blir nervösa attackerar de Danmark i samband med att du attackerar Polen. Det göra att de allierade förklarar krig mot dem osså. Tyskarna flyttar då i stort sätt allt de har mot västfronten. När det smäller som hårdast i ardennerna attackera Tyskland med full styrka. Vet inte om det går att köra fullt hela vägen. Men jag samlade en frontlinje mellan Tjeckien och Belgien så att Tyskarna och de allierade matade mot varandra under 36-39 då jag forskade till 100%. -40 var det bara att producera Mec och tanks och köra över resterande motstånd. För invation av England och USA behövs sedan bara en mindre flotta för att frakta över dem och försvara försörjningleden. Produceras snabbt.
Som Tysk eller USA är det ännu enklare, som Fransman, Polack, Italienare krävs lite mer, men inte mycket. Övriga länder har jag inte spelat. Mycket roligt spel, men lite väl enkelt när man kommer på vad som ska forskas och akta sig för att göra missar.
De allierade kommer att förklara krig mot dig, men då Tyskarna blir nervösa attackerar de Danmark i samband med att du attackerar Polen. Det göra att de allierade förklarar krig mot dem osså. Tyskarna flyttar då i stort sätt allt de har mot västfronten. När det smäller som hårdast i ardennerna attackera Tyskland med full styrka. Vet inte om det går att köra fullt hela vägen. Men jag samlade en frontlinje mellan Tjeckien och Belgien så att Tyskarna och de allierade matade mot varandra under 36-39 då jag forskade till 100%. -40 var det bara att producera Mec och tanks och köra över resterande motstånd. För invation av England och USA behövs sedan bara en mindre flotta för att frakta över dem och försvara försörjningleden. Produceras snabbt.
Som Tysk eller USA är det ännu enklare, som Fransman, Polack, Italienare krävs lite mer, men inte mycket. Övriga länder har jag inte spelat. Mycket roligt spel, men lite väl enkelt när man kommer på vad som ska forskas och akta sig för att göra missar.
Är det inte en event som triggar där som gör det möjligt för tysken att förklara krig, och att datorn helt enkelt fick det utfallet (15% chans eller ngt sånt).M Corleone skrev:Måste säga att tysken agerade konstigt, så fort jag fått östra Polen enligt Molotov-Ribbentropp pakten så förklarade han krig.
Det kan nog vara bra, lite beroende på vilka av grannländerna som tillhör axelmakterna. Lyckades med detta en gång, men fick då ägna en hel del resurser åt att hjälpa rumänerna. Men visst, det är bättre att de är allierade med dig än att de är med i axelmakterna. Att lyckas hålla Rumänien neutralt är nog det bästa, det ger en kort och lätthanterlig front eftersom tyskarna i min erfarenhet låter ett neutralt Rumänien vara ifred. Men det kan bero på att jag inte har testat detta med senaste patchen.Ett tips försök få med Rumänien som alllierad, jag hade riktig bra användning av deras styrkor.
På samma tema tror jag att det är bättre att låta Baltikum och Finland vara ifred - tar man de områdena får man en längre frontlinje.
Henrik
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Ok, ska alltså forska fram datorer?Henke skrev:Och för Sovjet är det bättre att enbart bygga IC öster om Leningrad-Moskva-Stalingrad... De provinserna blir man inte av med så lätt.
Tomas - jo, det är svettigt. Som Sovjetspelare tvingas man hela tiden välja bort en massa skoj som man egentligen skulle vilja göra, framför allt på forskningssidan. Ett konkret tips som kanske redan är självklart för dig - absolut prio 1 i forskningen är den första datorn, de teknologier som leder till denna bör forskas fram så fort som det bara går.
Henrik
Har en vana att försöka få europa med i min allians. Finland, Polen, Rumänien, alla länder som är neutrala brukar jag bombardera med Influnce, coup och allianserbjudanden.
Men jag ska tänka på datorer nästa gång jag spelar. Vad blir det förresten för skillnad om man forskar fram olika saker, t.ex datorer? Har aldrig sett nån direkt skillnad. Kanske beror på att jag har fullt upp med att hålla tysken borta, eller invadera England så deras j*vla irriterande plan försvinner, eller, eller, eller...
Med 1.06 är Sovjet faktiskt mycket svårare än tidigare att spela med.Oden72 skrev:Hmm, läste andra HOI forum. Tydligen kör jag inte på senaste uppdateringen, vilket kan förklara en del. Enligt vad jag fick fram körde jag på 1.05 och det finns 1.05c och 1.06. Ska testa dem...
Ställ även svårighetsgraden på högsta och aggressiviteten på näst högsta.
Ställer man aggressiviteten på absolut högsta kommer AI'n att förklara dumdristiga krig vilket faktiskt gör det lättare.
Tycker du även detta är för lätt så installerar du CORE som iof är ett Betaprojekt men med stora utmaningar för den som tycker HOI är för lätt.
Med den första versionen av HoI kunder jag erövra Europa med Brasilien ;) det säger det mesta om hur viktiga patcharna är. Utan patchar är spelet knappt spelbart.
Ska jag tolka dig som att du inte forskar alls?Tomas Ibsen skrev:Ok, ska alltså forska fram datorer?
Har en vana att försöka få europa med i min allians. Finland, Polen, Rumänien, alla länder som är neutrala brukar jag bombardera med Influnce, coup och allianserbjudanden.Funkar ganska bra faktiskt.
Men jag ska tänka på datorer nästa gång jag spelar. Vad blir det förresten för skillnad om man forskar fram olika saker, t.ex datorer? Har aldrig sett nån direkt skillnad. Kanske beror på att jag har fullt upp med att hålla tysken borta, eller invadera England så deras j*vla irriterande plan försvinner, eller, eller, eller...
"Basic Electromechanical Computers" heter i alla fall den tekniken jag pratade om, och den gör att din följande forskning går snabbare (eller om den blir billigare? Minns inte exakt).
Och jo, forskningen gör skillnad. Skillnaden mellan t ex "Pre-war"- och "Improved Medium 70mm"-stridsvagnar är ganska påtaglig...
Från 1936 till 1940 bör du inte vara inblandad i några krig. Ha tålamod, under den tiden bör du hinna forska en del samt bygga upp dina infanterihorder, bygga befästningar och luftvärn samt uppgradera IC enligt vad som sagts tidigare i tråden.
Henrik
Provade att köra 1.05c med Sovjet. Ingen större skillnad. Märkte bara av lite irriterande allierade landstigningar överallt. Missade att annexa Polen vilket gjorde trots besittning av Polen att Tyskarna hade stora Armeer kvar vid gränsen och förklarade krig mot Polen.
Kanske Tyskarna hade anfallit Danmark efter jag hade annexat Polen, i så fall hade Europa varit i kontroll av Sovjet -36. Nu stannade jag vid gränsen Polen/Tyskland och forskade tills dess att jag säkert kunde anfalla Tyskland.
Ska prova installera 1.06 nu och sedan core. Får se vad det ger...
Kanske Tyskarna hade anfallit Danmark efter jag hade annexat Polen, i så fall hade Europa varit i kontroll av Sovjet -36. Nu stannade jag vid gränsen Polen/Tyskland och forskade tills dess att jag säkert kunde anfalla Tyskland.
Ska prova installera 1.06 nu och sedan core. Får se vad det ger...
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Jodå, jag forskar lite grann. Eller så mycket min IC tillåter. Och inte blir det mycket infatnerihordar heller. Max några divisioner. Max 10-20.Henke skrev:Ska jag tolka dig som att du inte forskar alls?Tomas Ibsen skrev:Ok, ska alltså forska fram datorer?
Har en vana att försöka få europa med i min allians. Finland, Polen, Rumänien, alla länder som är neutrala brukar jag bombardera med Influnce, coup och allianserbjudanden.Funkar ganska bra faktiskt.
Men jag ska tänka på datorer nästa gång jag spelar. Vad blir det förresten för skillnad om man forskar fram olika saker, t.ex datorer? Har aldrig sett nån direkt skillnad. Kanske beror på att jag har fullt upp med att hålla tysken borta, eller invadera England så deras j*vla irriterande plan försvinner, eller, eller, eller...![]()
"Basic Electromechanical Computers" heter i alla fall den tekniken jag pratade om, och den gör att din följande forskning går snabbare (eller om den blir billigare? Minns inte exakt).
Och jo, forskningen gör skillnad. Skillnaden mellan t ex "Pre-war"- och "Improved Medium 70mm"-stridsvagnar är ganska påtaglig...
Från 1936 till 1940 bör du inte vara inblandad i några krig. Ha tålamod, under den tiden bör du hinna forska en del samt bygga upp dina infanterihorder, bygga befästningar och luftvärn samt uppgradera IC enligt vad som sagts tidigare i tråden.
Henrik
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Gör det, det är skoj!mrsund skrev:Tusan, måste sluta jobb lite tidigare och prova en rysskampanj.
Om du kör med strategin jag skrev om utfärdas varningsflagg för viss seghet i början med enbart IC-byggande, forskning, diplomati, osv. Det blir skojigare när man börjar bygga T-34:or, sedan tar det fart ordentligt när tyskarna anfaller -40 eller -41, och än mer om Sibirien börjar fyllas av japaner...
Det går inte såvitt jag vet, eftersom du redan är med i Komintern och de i Axelmakterna.mrsund skrev:Tänkte försöka alliera mig med Tyskland, nån som har provat?
EDIT: Det går givetvis visst - via events i samband med Molotov-Ribbentrop-pakten, då man vid något tillfälle har möjlighet att föreslå en sådan pakt till tyskarna, som jag har för mig normalt ska acceptera förslaget, även om det finns en chans att de tackar nej.
Du behöver inte bygga något infanteri alls 1936-38 (möjligen inte heller -39), då kan du inrikta dig enbart på forskning, för att sedan vrida över resurserna mot enbart truppproduktion efter detta. Om du redan gör så vet jag inte riktigt vad som är felTomas Ibsen skrev:Jodå, jag forskar lite grann. Eller så mycket min IC tillåter. Och inte blir det mycket infatnerihordar heller. Max några divisioner. Max 10-20.
Henrik
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt: