Amon Goeth

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Medlem

Amon Goeth

Inlägg av Kapten Haddock » 6 maj 2004, 17:30

Jag har just sett "Schindlers List" med en kompis, jag blev intresserad av den ohört onde Amon Goeth, den elake och mycket "överklassiga" officeraren.

Är det någon som vet något om Goeth?
Tack på förhand!

MVH haddock

Bild

Bilden från: the-wire.com

Användarvisningsbild
Limpan
Ny medlem

Inlägg av Limpan » 6 maj 2004, 17:40

Han hängdes med ett "heil hitler" på läpparna enligt filmen, men jag är också nyfiken på mer information om Goeth. När han sköt människorna nedanför från sitt hus så kan han ju inte varit helt frisk. Vad hade han för grad, erfarenhet osv.?

Necros
Medlem

Inlägg av Necros » 6 maj 2004, 17:44

Några länkar med information om Amon Goeth
Hoppas att det kan vara till lite hjälp. Du kan också söka på "Amon Goeth" på t.ex. Google så lär du få fram en hel del träffar, bl.a. de som jag nämt ovan.

Bild
Portrait of Plaszow commandant Amon Goeth riding a horse in the concentration camp. (March 1943 - September 1944)

/Mikael Sundholm

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Inlägg av Armfeldt » 6 maj 2004, 17:44

Han ser ju riktigt allvarlig ut på bilden. 8O
Blev också intresserad och sökte:

http://auschwitz.dk/Goeth.htm

http://www.google.se/search?hl=sv&ie=UT ... %B6k&meta=

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 6 maj 2004, 17:49

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Medlem

Inlägg av Kapten Haddock » 6 maj 2004, 21:10

Jag ber 1000 gånger om ursäkt, bilden på Amon Goeth högst upp på sidan är från filmen Schindlers List! Det är inte den riktiga Goeth!
Här är en riktig bild! sorry :oops: !

Bild

MVH haddock

PS. tack för alla svar hittils

Scharfschütze
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Scharfschütze » 6 maj 2004, 23:08

I verkligheten så låg/ligger lägret på högre höjd än Amons hus, alltså historierna om hans perversa avrättningar är falska. Glöm inte att det är en film, inte en dokumentär. Spielberg är inte direkt opartisk och han hade inga krav på sig att göra en sanningsenlig film.
Att Amon dog med de sista orden "Heil Hitler" är väl bara bra. Att en soldat är lojal in i det sista är som det ska vara.

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 6 maj 2004, 23:21

Scharfschütze skrev:I verkligheten så låg/ligger lägret på högre höjd än Amons hus, alltså historierna om hans perversa avrättningar är falska. Glöm inte att det är en film, inte en dokumentär. Spielberg är inte direkt opartisk och han hade inga krav på sig att göra en sanningsenlig film.
Att Amon dog med de sista orden "Heil Hitler" är väl bara bra. Att en soldat är lojal in i det sista är som det ska vara.
Se min länk där bilden både på hans riktiga hus och den som användes under filmen.

http://www.scrapbookpages.com/Poland/Pl ... zow03.html

Där står följande:

According to my tour guide, he actually shot prisoners from a hill overlooking the camp because his house was behind the hill.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 7 maj 2004, 01:18

Se min länk där bilden både på hans riktiga hus och den som användes under filmen.
Intressant, men finns det någon källa på detta? Inte att jag ifrågasätter det hela men det skulle vara trevligt att kunna kasta dte på revisionister och dylikt pack som påstår det som Scharfschütze säger att lägret var på en högre höjd än Amons hus.

/Martin

Necros
Medlem

Inlägg av Necros » 7 maj 2004, 20:32

Spelar det egentligen någon större roll vart Amon Göth befann sig när han sköt fångarna. Faktum är väl ändå att han sköt fångar. Men jag håller med Martin, finns det några källor så är jag också intresserad.

/Mikael Sundholm

master
Medlem

Inlägg av master » 7 maj 2004, 23:09

Steven spielbers mormor eller var det farmor
hade sutit i det lägret ..och han ville att filmen skulle vara så realistisk ...Och en hylning till en man för sitt HJÄLTE dåd.

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 8 maj 2004, 00:48

Martin Tunström skrev:
Intressant, men finns det någon källa på detta? Inte att jag ifrågasätter det hela men det skulle vara trevligt att kunna kasta dte på revisionister och dylikt pack som påstår det som Scharfschütze säger att lägret var på en högre höjd än Amons hus.

/Martin
Var du inne på länken och läste alla sidor?finns bilder på hur det såg ut då och nu vilket gör att man får en ganska bra bild hur det såg ut under kriget

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 8 maj 2004, 01:52

Mr x skrev:
Martin Tunström skrev:

/Martin
Var du inne på länken och läste alla sidor?finns bilder på hur det såg ut då och nu vilket gör att man får en ganska bra bild hur det såg ut under kriget
Tänker du på första sidan om Goeth?

/Martin

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 8 maj 2004, 02:01

Martin Tunström skrev:

/Martin
Enligt en av sidorna som Mr x hänvisade till:
The novel, Schindler's List, on which Spielberg's movie is based, says that Goeth stepped out of the front door of a "temporary residence" and shot prisoners at random. Later when he moved into a three-story white house on Jerozolimska Street, Goeth shot prisoners from the balcony, according to the book. In the movie, Schindler's List, Goeth is shown standing on the balcony in the rear of his house, shooting prisoners, who were not working fast enough, with a high-powered rifle. According to my tour guide, he actually shot prisoners from a hill overlooking the camp because his house was behind the hill.

Bild

The photograph below shows Goeth standing on the balcony, smoking a cigarette, and holding a rifle.
mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 8 maj 2004, 17:56

Jo tack Daniel jag har sett det, men vad är deras källa till det och jag skulle gärna vilja ha en bild där man ser balkongen ovanför lägret.

/Martin

Skriv svar