Så går det när man fuskggoglar......Moxica skrev:VAA!!! Var den föra en Landsverk trots allt?? Jag tittade ju på den modellen ju
Quiz: Militär utrustning
-
Gutekrigaren
- Medlem
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Olof Larsson
- Medlem
- J. Björkman
- Medlem
- Kontakt:
- Olof Larsson
- Medlem
Träff rätt.J. Björkman skrev:Jag tror du drar en liten luring här Larsson...
Var det inte FW 190 som kallades "Fred"? Alltså ett icke-japanskt plan.
Följer man den linjen så tippar jag på att det var ett icke sovjetiskt plan som också kallades "Fred". Kan det ha varit P-63 Kingcobra?
Mvh Johan
(f.d Graustein)
Ett antal tyska flygplan fick av USA "japanska" namn
då man trodde att japanerna använde dem.
- Heinkel He 111 - Bess
- Messerschmitt Bf 110 - Doc
- Focke-Wulf Fw 190 - Fred
- Junkers Ju 87 - Irene
- Junkers Ju 88 - Janice
- Heinkel He 112 - Jerry (användes faktiskt av Japani 12st ex.)
- Messerschmitt Bf 109 - Mike
- Junkers Ju 52/3m - Trixie
- Focke Wulf Fw 200 - Trudy
Efter kriget så gavs sovjets flygplan som sagt NATO-kodnamn.
Detta gällde självfallet även de lend-lease-flygplan som Sovjet
fortfarande använde.
- North American B-25 Mitchell - Bank
- Bell P-63 Kingcobra - Fred
- J. Björkman
- Medlem
- Kontakt:
Ok. Jag måste säga att jag inte hade alltför stor koll på det där, kul när man lär sig nya grejer!
Det är svårt med frågorna... Har en, men vet ej hur bra den är. Gillar ni den inte så är det bara att köra en ny
.
En Tiger Moth som tjänstgjorde under hela den period den användes i svenska flygvapnet fick klä sig i ett antal olika klädedräkter. Hur många och vilka? Jag menar alltså målningen av planen...
Det är svårt med frågorna... Har en, men vet ej hur bra den är. Gillar ni den inte så är det bara att köra en ny
En Tiger Moth som tjänstgjorde under hela den period den användes i svenska flygvapnet fick klä sig i ett antal olika klädedräkter. Hur många och vilka? Jag menar alltså målningen av planen...
Hmmm, knepig, efter lite letande så hittade jag dessa varianter att starta med:J. Björkman skrev: En Tiger Moth som tjänstgjorde under hela den period den användes i svenska flygvapnet fick klä sig i ett antal olika klädedräkter. Hur många och vilka? Jag menar alltså målningen av planen...
1) silvermålade
2) röd/gula
3) orange vingar/stabilisator och pansargrå kropp
Om nu samma flygplan fick bli ommålad vet jag inte, någon annan får ta vid...
MVH
Hans
- J. Björkman
- Medlem
- Kontakt:
Vill inte vara den som "dödar" denna mycket trevliga tråd så jag ger Hans rätt för det svaret. Det är en liten slamkrypare eftersom de stora omålningarna är just de Hans nämner, silvermetallic, röd-gul (snygg!) och mörkgrön med oranga vingar. Sedan kan man ju också välja att ta med de gånger då bara nationalitetsbeteckningen ändrades, tex från vita cirklar med blåa kronor till blåa cirklar och gula kronor. Med dessa små förändringarna blir det 6 olika typer men det är lite väl petigt i min smak.
Flygarhuvan går till Hans!
Flygarhuvan går till Hans!
- Bilagor
-
- tigermot.jpg (59.41 KiB) Visad 699 gånger