Cypern

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 2 januari 2004, 23:41

SL, jodå, det går att korsa emellan ifrån Söder till Norr och sedan tillbaka samma dag, gjort det 2ggr i Nicosia/Lefkosa. Inget bagage är tillåtet dock och det var bara begränsad tid, dagsutflykt. Var fullt av kulhål sedan 1974 i en del byggnader i ingenmansland, onekligen en annorlunda upplevelse.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 10 januari 2004, 02:08

Enligt Ekot är nu Turkiets premiärminister positiv till den återföreningsplan som FN har, så att ett återförenat Cypern kan träda in i EU tillsammans med Turkiet. Militären är dock mindre positiv till detta...

Någon som känner till vad FN:s återföreningsplan går ut på exakt?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 januari 2004, 11:02

Frogman

Jag var vid gränsen strax söder om Famagusta 1993 och jag tyckte att det inte fanns nån passage....Men jag kan tillägga att jag känner till passagen i Nicosia.

Stefan

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 11 januari 2004, 18:33

Ja, jag korsade Nicosia/Lefkosa gränsen.

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 11 mars 2004, 23:44

Måste vara mycket behaglig känsla att se turkiets flagga för de turkiska familjer som minns vad som hänt dem innan invaderingen.

Behåll ön delad, jag tycker det är bättre så. Synd att turkarna aldrig hann ta hela ön, det är ju en fantastisk ö. strategisk perfekt belägen. Turkarna borde aldrig lämna ön.
Greece suffered continuous cabinet crises as Prime Minister Karamanlis resigned and left the country. Therefore, the influence of Greece on Cyprus weakened . Throughout the year, Makarios tried to amend the Constitution and reduce the powers of the Turkish Vice President. In late October, USA President Kennedy suggested Makarios that he stop doing so. In early December, Turkey declared that it would not accept unilateral amendments.

On 21 December, EOKA climaxed its policy of "ethnic cleansing and driving Turks out of the island" with the Christmas massacre. Its acts continued till mid-August in 1964. On 30 December, Makarios declared his proposal of Constitutional amendment which included 13 articles. However, Turkey restated that it was against this.

The Turkish Grand National Assembly vested the government with authority to intervene. Turkish jet fighters started flying over Cyprus. The navy and landing forces took joint action. However, the Greek forces withdrew with the mediation of the USA and the Turkish operation was brought to a halt. Rauf Denktaş who had been in Turkey since 1964 went to the island secretly. Denktaş was arrested by Greeks but was released as a result of the pressure by Turkey and USA.
http://www.kibris.gen.tr/english/chronology/index.html

Jag anser att Turkiet gjorde helt rätt när dem invaderade Cypern och tycker dem gör helt rätt att behålla den.

MVH// Artificial

Quotes from Crushed Flowers

"Greek cypriots behaved barbarously in the 20th Century and exercised massacres. They not only slaughtered Turks in a bloodthirsty manner but also buried them half alive. Many corpses in this mass grave unfolds the Greek brutality to the people of the world. The corpses disentombed out of the mass graves were evident of how vile Greeks were and the feudal laws that had been applied by them for years..." (James Rayner, Crushed Flowers, Nicosia, 1982, p. 25).

Invaderingen skedde i fredsyfte.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 12 mars 2004, 06:19

Artificial skrev:Måste vara mycket behaglig känsla att se turkiets flagga för de turkiska familjer som minns vad som hänt dem innan invaderingen.
Lika behagligt för de grekcyprioter som etniskt rensades från den turkiska delen av ön?
Artificial skrev: Behåll ön delad, jag tycker det är bättre så. Synd att turkarna aldrig hann ta hela ön, det är ju en fantastisk ö. strategisk perfekt belägen. Turkarna borde aldrig lämna ön.
Det är inte meningen att de etniska turkarna ska lämna ön. Poängen är turkcyprioterna och grekcyprioterna ska kunna samexisterna på fredlig basis, utan ett väpnat filter mellan sig. Du får gärna förklara närmare hur hade det varit bättre om den turkiska invasionsstyrkan hade ockuperat hela den suveräna nationen Cypern och låtit grekcyprioterna fördrivas helt? Att ön skulle vara strategiskt lämplig för Turkiet har inte med saken att göra, Island skulle varit mycket strategiskt lämplig för Sovjetunionen under kalla kriget, men det ger ingen rätt att ockupera ön. Om man nu ska dra en parallell.
Artificial skrev: Jag anser att Turkiet gjorde helt rätt när dem invaderade Cypern och tycker dem gör helt rätt att behålla den.

/klipp/

Invaderingen skedde i fredsyfte.
Artifical,
det slår dig inte att hemsidan du citerar från kan vara en smula partiskt i målet, eftersom den råkar vara turkisk? Bara en sådan sak att den utelämnar FN's fredsbevarande styrka UNFICYP, som finns på ön från 1964 och framåt, gör den en smula suspekt i mina ögon. Det fanns en stor fredsbevarande styrka på ön, och att din källa inte ens nämner denna är, enligt mig, en orsak till att inte blint tro på varje ord i den.

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 12 mars 2004, 08:33

Sarvi skrev:Lika behagligt för de grekcyprioter som etniskt rensades från den turkiska delen av ön?
Det måste vara behagligt för dem att se Greklands flagga på andra sidan.
Du får gärna förklara närmare hur hade det varit bättre om den turkiska invasionsstyrkan hade ockuperat hela den suveräna nationen Cypern och låtit grekcyprioterna fördrivas helt?

Nej dem skulle inte fördrivas, ön skulle vara under turkisk kontroll bara, turkarna har bra erfarenhet av att ha många nationer under sig, en liten ö som Cypern hade man nog fixat galant utan blodbad, det var ju i fredsyfte man gick in. Dessutom skadas den turkiska delen av cypern ekonomiskt på grund av handelsblockaden, den tycker jag att man ska upphäva. Då uppstår inte den ekonomiska gapet som finns just nu. Är det någon som vet mer om denna handelsblockad, när den kom till och hur länge den ska vara och kanske borde fråga först, stämmer det att det finns handelsblockad mot den turkiska delen?

Artifical,
det slår dig inte att hemsidan du citerar från kan vara en smula partiskt i målet, eftersom den råkar vara turkisk? Bara en sådan sak att den utelämnar FN's fredsbevarande styrka UNFICYP, som finns på ön från 1964 och framåt, gör den en smula suspekt i mina ögon. Det fanns en stor fredsbevarande styrka på ön, och att din källa inte ens nämner denna är, enligt mig, en orsak till att inte blint tro på varje ord i den.
källan är partisk: turkisk och jag använder mig av den och tycker den är bra, har inte skrivit att den är fullkomlig- återkommer angående om UNFICYP närvaro sedan 1964. Finns det inte med i sidan så håller jag med om att det är rätt konstigt men jag ska kolla först. Annars har man ju:
a-) A security zone the width of which is to be set unanimously by the representatives of Turkey, Greece and the United Kingdom shall be set by the United Nations Peace Force (UNFICYP). The zone shall start from the region invaded by the Turkish Armed Forces at the hour and date stated in the foregoing Article 2. No forces should be allowed into the current region between the two forces until the scope and composition of the security zone is determined.

b-) All Turkish Cypriot regions invaded by Greek or Greek Cypriot forces shall be evacuated immediately. A United Nations Peace Force will continue to protect these regions and the regions shall restore the previous security order. Other Turkish regions that are not controlled by the Turkish armed forces shall be protected by the United Nations Peace Force and they shall sustain their own police and security forces as before.

c-) The United Nations Peace Force shall carry out security missions in mixed villages.

http://www.kibris.gen.tr/english/soluti ... lks02.html
Ps. Tipsa gärna om andra "Cypern" sidor som du tycker är bra.

Min åsikt: Ön är bättre när den är delad.

Mvh//Artificial

Obs: fick "ändra" det jag gjorde var lägga till det somm finns under linjen:

kan detta vara vad du sökte?
Accordingly, Turkey appealed to the Security Council on 13 February 1964.

On 4 March 1964, the UN Security Council adopted a resolution specifying that acts that would tense the situation in Cyprus should be avoided; to this end, a UN Peace Keeping Force should be established and a mediator should be assigned. The resolution also demanded the Cyprus Government to take necessary measures to avoid violence and bloodshed. The statement "Cyprus Government" mentioned in the UN resolution led the illegal Greek Cypriot government to be recognized as the legitimate Cyprus Government. Because, all the states recognized the Greek Cypriot administration as the legal government, taking the said resolution as basis.

Turkey took an affirmative stance towards the resolution, relying on the assurance of the UN members that they would not recognize the Greek Cypriot Administration as the legitimate government. With this action, Turkey aimed to avoid the possible bloodshed in Cyprus and reach a cease-fire agreement as soon as possible.
http://www.kibris.gen.tr/english/crucial/question9.html

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 12 mars 2004, 16:59

Artificial,
"Behagligt" är inte ett ord som är tillämpligt när det gäller människor som fördrivits från sina hem. Jag har mött serber som flydde från sina hem i Kosovo när jugoslaviska armén drog sig tillbaka därifrån, och enligt uppgift kände de sig inte särskilt "behagliga" till sinnes ens av alla flaggorna i Belgrad. De hade förlorat sina hem.

"Bra erfarenheter"? Inte för att vara spydig, men det finns ett antal armenier och kurder som har en annan åsikt att vara under Turkiskt styre. Turkiska armén upprätthåller "fred" i turkiska delen av Kurdistan, men trots det ädla syftet är kurderna märkligt nog inte särskilt tacksamma.

Det står dig fritt att använda vilka källor som helst, men det är alltid lämpligt att ha de kritiska glasögonen på sig. Jag såg att webplatsen nämnde UNFICYP (det är rätt svårt att låta bli om man pratar Cypern), men att utelämna att en fredsbevarande styrka funnits på ön, tio år innan invasionen, ur sidans kronologi är en smula suspekt i mina ögon. Varken grekcypriotiska nationalgardet eller "turkfighters" var några dunungar, och att se turkcyprioterna som enbart offer och Turkiets syften som osjälviskt fredsbevarande är inte heller rätt.

För en saklig men rätt torr skildring av konflikten, gå in på http://www.un.org och gå till UNFICYP.

Nu ska vi se: En självständig, suverän nation, där Turkiet tillsammans med Grekland och Storbritannien stod som garant för självständighet och suveränitet, invaderas i strid med internationll rätt av sagda Turkiet. Turkiet upprättar en stat som inte en enda nation i världen förutom Turkiet erkänner. Till yttermera visso fanns en internationell fredbevarande styrka med FN-mandat på ön sedan tio är tillbaka då invasionen ägde rum. Idag vill tillochmed turkcyprioter att ön ska enas -under gemensamt cypriotiskt styre - så du får gärna utveckla dina resonemang kring invasionens rättfärdighet och förträfflighet ytterligare.

Jag kommer vara offline under helgen, så mitt svar på ditt eventuella inlägg kommer inte förrän nästa vecka. Ha det gott! :)

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 18 mars 2004, 23:06

Sarvi skrev:"Behagligt" är inte ett ord som är tillämpligt när det gäller människor som fördrivits från sina hem.
Sant, vi lämnar det ordet.
"Bra erfarenheter"? Inte för att vara spydig, men det finns ett antal armenier och kurder som har en annan åsikt att vara under Turkiskt styre. Turkiska armén upprätthåller "fred" i turkiska delen av Kurdistan, men trots det ädla syftet är kurderna märkligt nog inte särskilt tacksamma.
Denna fråga kan diskuteras, kurdena har rätt i vissa punkter och fel på andra anser jag.
så du får gärna utveckla dina resonemang kring invasionens rättfärdighet och förträfflighet ytterligare.
Jag tycker att turkcyprioterna hade lidit mer om inte Turkiet hade utfört invasionen, jag tror detta besparade turkcyprioterna mycket smärta och världen kanske en ny "mellanöstern" - nu kanske jämförelsen är överdriven men jag tror bara att utvecklingen skett på annorlunda sett, där det skulle vara dåligt för både turkar o greker, genom att turkiska regeringen gick in visade man väl på ett sätt att man inte tolererade konflikter där turkar hamnar i klämm, hoppas den politiken håller i sig.

Medger att turkiet hade fler skäl än att bara vara hjälten som räddar turkcyprioterna men nu gjorde dem det (och det glädjer mig) samtidigt som dem säkerligen fullbordade sina andra syften. Jag litar inte på FN eller dess fredsbevarande styrkor. jag vill att ön är delat helt enkelt, jag tror det är en bättre lösning, turkcyprioterna vill enas av ekonomiska skäl, det hade dem aldrig velat om handelsblockaden inte fanns (om den finns - tror dock den finns?)
Idag går man till val i den turkiskcypriotiska republiken på Cypern och då vore det intressant att få höra hur ni ser på denna konflikt i & delning av Cypern. /Marcus
Idag har jag ingen aning om resultatet och vill gärna veta, men jag tror som sagt att ekonomiska skäl påverkar turkcyprioter, se bara på moderlandet, dem slickar ju Europas röv för att få komma med i EU, av ekonomiska skäl. *skakar på huvudet* Turkiet hör inte hemma i Europa på dem villkor som jag misstänker att EU skulle ställa vid eventuell inträde, funderar på starta tråd om detta men kanske för politisk.

Ledsen att jag svarade så sent, har haft 3 prov + projektinlämning denna vecka. :roll: känner mig rätt utsliten - Ps: fick ändra lite, har problem med att citera rätt.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 19 mars 2004, 02:06

Artificial skrev:Turkiet hör inte hemma i Europa på dem villkor som jag misstänker att EU skulle ställa vid eventuell inträde, funderar på starta tråd om detta men kanske för politisk.
Jag hoppas du inte menar de krav på reformer av det juridiska systemet i Turkiet som EU krävt? 8O

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 19 mars 2004, 13:54

Patrik skrev:Jag hoppas du inte menar de krav på reformer av det juridiska systemet i Turkiet som EU krävt? 8O
Nej, jag anser att mycket som Europa kräver av Turkarna är bra, exempelvis sänktes militärtjänsten från 18 månader till 15 och nu ska de ytterligare sänkas efter sommaren till 12 månader. Dödsstraffet avskaffades med mera, så visst tycker jag att det är bra reformer som sker.

men.. vid eventuell inträde kommer Turkiets 65 miljoner befolkning ökat till 70 eller 75 även om prognoser visar en kraftig förminskning av antal födda per familj. Turkiet är ett militärt ganska bra, med tanke på att militären slukar alla resurser, dessutom är Turkiet säg 70 miljoner människor, tror du att turkarna kommer få samma rättighet, fri rörlighet inom Eu:s gränser? Man diskuterar ju febrilt om de ska ställas krav på de nya medlemmarna och deras befolkningar tillsammans blir väl en turkiet 8) (tror jag, men det är iaf inga storbefolkningar dem nya medlemmarna) dessutom får EU-länderna röster i eurådet efter befolkningens storlek, skulle då turkiet få lika många röster som de övriga länderna med lika storbefolkning, Tyskland? tror tyskarna har 10 röster. Jag tror bara att Europa inte vill ha turkiet helhjärtat, Om dem ska följa sina egna direktiv och demokrati måste ju turkiet eller andra inkommna länder få samma rättigheter mm. Om nu turkarna kommer med EU och inte är full medlem med exakt samma rättigheter och allt vad det innebär föredrar jag att turkiet håller sig utanför. Turkiet är inte i desperat behov av Europa som båda parterna tror.

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 17 april 2004, 18:37

Är det någon som följer förhandlingarna mm om Cyperns enande?

Jag följer via Turkisk media och det jag har sett är att Turkiet drar undan alla trupper men behåller 6000 man, som senare med tiden ska lämna ön. Grekcyprioter vägrar skriva under, dem anser att dem har för mycket att förlora när Turkiet anser att dem har mycket att vinna då turkiska armén drar sig tillbaka, grekcyprioter får tillbaka sina hem, fast detta sker inom en viss tid så att dem inte stormar bara. Dessutom har den turkiska prämierministern Recep Tayyip satt enorm press på Denktas, och blivit klappat på huvet av Bush för sina ansträngningar. Och USA har hotat med att upphäva blockaden mot turkiska delen om det blir ett Nej från grekernas sida. Dessutom har man lovat enorma summor till båda delarna vid ett Ja, ska man verkligen påverka folk med sådana erbjudanden, som att ge godis till barn så att dem gör som man önskar. Dock är Turkiets press imponerande, och att militären ännu gett fria händer till prämierministern recep, utan militärens stöd är man ingenting i Turkiet. Kan dem inte bara behålla ön delad, upphäva blockaden och erkänna turkcyprioterna, jag tror verkligen inte på att dem kommer komma överens. Dessutom kommer turkcyprioterna försvinna med tiden från ön, det är tragisk att tvinga på en "återförening" om folk inte vill ha det och att locka dem med en massa pengar är inte helt rätt tycker jag. Motsättningar kan inte endast överbryggas med kapital.

Detta känns lite som politik eller? Men poängen är om några följer utvecklingen och har åsikter/kommentarer kring det.

MVH//Artificial

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 17 april 2004, 18:42

Tror det beror på pengar i slutändan, Turkiet var villig att låta NATO attackera Iraq ifrån Turkiet bara dom fick en massa pengar.

Flink
Medlem

Inlägg av Flink » 17 april 2004, 21:25

Frogman skrev:Tror det beror på pengar i slutändan, Turkiet var villig att låta NATO attackera Iraq ifrån Turkiet bara dom fick en massa pengar.
Var det pengar med? Olja har jag hört!

Ja många tungor inom EU tror att turkarna kommer mjukna i många frågor t ex Cypern för en EU-biljett. Jag tror ändock att EU biljetten har ett högt pris, kanske så kommer man få kalla fötter i EU och neka ett Turkiskt medlemskap i det sista. Tyska politiker är väldigt negativa just nu.

Sedan tror jag turkarna överskattar ett EU medlemskap för de kommer få B-status i EU som alla nya länder.

Mvh Flink

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 24 april 2004, 20:03

Skriv svar